Powrót do DESA.PL
2106 of Liczba obiektów: 32
Obiekt jest zamknięty Pantaleon Szyndler | Portret damy w białym kapeluszu
Pantaleon Szyndler | Portret damy w białym kapeluszu - 1Pantaleon Szyndler | Portret damy w białym kapeluszu - 2Pantaleon Szyndler | Portret damy w białym kapeluszu - 3Pantaleon Szyndler | Portret damy w białym kapeluszu - 4Pantaleon Szyndler | Portret damy w białym kapeluszu - 5Pantaleon Szyndler | Portret damy w białym kapeluszu - 6
2106
Pantaleon Szyndler | Portret damy w białym kapeluszu
Cena wywoławcza: 32,000 zł
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Na Styku Epok. Malarstwo XIX Wieku
Wymiary
25,3 x 16,4 cm
Opis
olej/płótno (dublowane), 25,3 x 16,4 cm, sygnowany p.g.: 'P. Szyndler', opisany na krośnie malarskim numerem: '337', na ramie stempel pracowni ramiarskiej

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Twórczość Pantaleona Szyndlera należy sytuować w kontekście akademicko-orientalnego nurtu malarstwa europejskiego. Artysta początkowo kształcił się w warszawskiej Klasie Rysunkowej (1860-69). W Warszawie artysta uzyskał stypendium im. Józefa Simmlera i jeszcze tego samego roku wyjechał do Rzymu, aby kontynuować edukację w pracowni Francesca Coghettiego. Dalsze studia podjął w monachijskiej Akademii, rzymskiej Akademii Św. Łukasza, a następnie w paryskiej Szkole Sztuk Pięknych u akademika Alexandre’a Cabanela. Szyndler wiele podróżował, m. in. do Włoch, Anglii, Holandii, na Krym i Podole.

Prezentowany w ofercie „Portret damy w białym kapeluszu" należy do charakterystycznych typów kobiecych podejmowanych przez licznych akademickich malarzy XIX wieku. Jest to dobrze rozwiązana kompozycja, w której artysta wykazuje się umiejętnością malowania nie tylko postaci modelki, ale również materii – skóry oraz elementów ubioru wykonanego z różnych materiałów. Pomimo pewnej szkicowości i swobody malarskiej, o której świadczy partia żywiołowo malowanego białego kapelusza, artysta nie zrezygnował z odtwarzania detalu ubioru. W obrazie malarz podjął problem luministyczno-kolorystyczny, polegający na zróżnicowanym ujęciu twarzy modelki, której jedna partia została oświetlona światłem padającym bezpośrednio na twarz, druga zaś zacieniona, przez szerokie rondo kapelusza. Te różnice natężania oraz kąt padania światła artysta oddał z wielką sprawnością, operując walorem – wysokością tonu barwy kładzionej szerokimi pociągnięciami pędzla. Ciekawym zabiegiem artysty było też wydobycie postaci, ubranej w białą suknię i kapelusz z ciemnego tła.
Kształcił się w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Rafała Hadziewicza. Dzięki stypednium Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych kontynuował studia za granicą. W latach 1870-1873 studiował w Akademii w Monachium u Alexandra Strähubera, później w Akademii Św. Łukasza w Rzymie u Luigi Cohetti'ego, a w latach 1874 - 1875 w Paryżu (École des Beaux-Arts) był uczniem Alexandra Cabanela. Po powrocie do Polski osiadł w Warszawie (1885 - 1894), następnie mieszkał w Częstochowie, gdzie pracował na Jasnej Górze i prowadził własną szkołę malarską. Jego obraz 'Ewa' otrzymał honorową wzmiankę na Wystawie Powszechnej w Paryżu w 1889 roku.

Description:
Portrait of a lady in a white hat
oil/lined canvas, 25.3 x 16.4 cm; signed upper right: 'P. Szyndler', described on the stretcher by a number: '337', on the frame a stamp of the framing studio,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno (dublowane)
Sygnatura
sygnowany p.g.: 'P. Szyndler'
Proweniencja
dom aukcyjny Agra-Art, marzec 2020; kolekcja prywatna, Polska