10
Joseph Pressmane | "Bukiet w dużym wazonie" ("Bouquet dans un grand vase")
Estymacja:
10,000 zł - 14,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Artysta
Joseph Pressmane (1904 - 1967)
Wymiary
36,5 x 19 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 36,5 x 19 cm, sygnowany p.d.: 'J. Pressmane', opisany na odwrociu numerem inwentarzowym: '1604/MR/17', na krośnie malarskim nalepki aukcyjne
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana martwa natura z kwiatami w wazonie pochodzi z okresu największego uznania twórczości Josepha Pressmane’a. Malarz po wojnie zyskał sympatię ważnych krytyków, zaangażował się w ruch wystawienniczy. Jego dotychczasowa kariera artystyczna zyskała zwieńczenie w postaci otrzymanych prestiżowych nagród: Nagrody Krytyki w 1951 roku i Nagrody Bührlego w 1952 roku. Monografista Pressmane’a, Artur Winiarski odnotowuje: „Popularność Pressmane’aw latach pięćdziesiątych była głównie efektem jego pracy i talentu. Niemniej jednak artysta. Niemniej jednak artysta bardzo dużo zawdzięczał francuskiej krytyce artystycznej, zwłaszcza tej związanej ze środowiskami lewicowymi, która szczególnie ceniła malarstwo figuratywne. (…) Ta widziała go jako jednego z reprezentantów ‘twardego nurtu’ malarstwa francuskiego, zestawiając go na przykład z Claude’em Venardem czy Bernardem Buffetem” (Artur Winiarski, Joseph Pressmane. Mistrzowie École de Paris, Warszawa 2019, s. 111).
Był malarzem i grafikiem francusko- polskiego pochodzenia działającym w kręgu artystów należących do École de Paris. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie, a później w Warszawie. Jego pierwsza wystawa indywidualna zorganizowana została w 1925 roku w Jerozolimie. Tam też wyjechał po ukończeniu studiów artystycznych. W 1926 przeprowadził się na stałe do Paryża, gdzie zaczął pracować dla Academie Ranson. Jego twórczość portretową i pejzażową cechuje szczególna ekspresja form i barwy. W Paryżu został wcześnie zauważony przez cenionego polskiego marszanda i poetę, Leopolda Zborowskiego, który zaczął kolekcjonować prace artysty oraz stał się jego opiekunem.
Description:
"Bouquet in a big vase" ("Bouquet dans un grand vase")
oil/canvas, 36.5 x 19 cm; signed lower right: 'J. Pressmane', described on the reverse by an inventory number: '1604/MR/17', on the stretcher auction labels,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana martwa natura z kwiatami w wazonie pochodzi z okresu największego uznania twórczości Josepha Pressmane’a. Malarz po wojnie zyskał sympatię ważnych krytyków, zaangażował się w ruch wystawienniczy. Jego dotychczasowa kariera artystyczna zyskała zwieńczenie w postaci otrzymanych prestiżowych nagród: Nagrody Krytyki w 1951 roku i Nagrody Bührlego w 1952 roku. Monografista Pressmane’a, Artur Winiarski odnotowuje: „Popularność Pressmane’aw latach pięćdziesiątych była głównie efektem jego pracy i talentu. Niemniej jednak artysta. Niemniej jednak artysta bardzo dużo zawdzięczał francuskiej krytyce artystycznej, zwłaszcza tej związanej ze środowiskami lewicowymi, która szczególnie ceniła malarstwo figuratywne. (…) Ta widziała go jako jednego z reprezentantów ‘twardego nurtu’ malarstwa francuskiego, zestawiając go na przykład z Claude’em Venardem czy Bernardem Buffetem” (Artur Winiarski, Joseph Pressmane. Mistrzowie École de Paris, Warszawa 2019, s. 111).
Był malarzem i grafikiem francusko- polskiego pochodzenia działającym w kręgu artystów należących do École de Paris. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie, a później w Warszawie. Jego pierwsza wystawa indywidualna zorganizowana została w 1925 roku w Jerozolimie. Tam też wyjechał po ukończeniu studiów artystycznych. W 1926 przeprowadził się na stałe do Paryża, gdzie zaczął pracować dla Academie Ranson. Jego twórczość portretową i pejzażową cechuje szczególna ekspresja form i barwy. W Paryżu został wcześnie zauważony przez cenionego polskiego marszanda i poetę, Leopolda Zborowskiego, który zaczął kolekcjonować prace artysty oraz stał się jego opiekunem.
Description:
"Bouquet in a big vase" ("Bouquet dans un grand vase")
oil/canvas, 36.5 x 19 cm; signed lower right: 'J. Pressmane', described on the reverse by an inventory number: '1604/MR/17', on the stretcher auction labels,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'J. Pressmane'
Proweniencja
kolekcja Arona Kupfera, Francja; dom aukcyjny Oger & Blanchet, Paryż, październik 2017; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Joseph Pressmane. Mistrzowie École de Paris, katalog wystawy, red. Artur Winiarski, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2019, nr kat. 72, s. 118 (il.)
Wystawiany
Joseph Pressmane. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 18 maja - 28 września 2019