59
Judyta Sobel | Łodzie w porcie
Estymacja:
10,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
22,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Judyta Sobel (1924 - 2012)
Wymiary
61 x 92 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 61 x 92 cm, sygnowany p.d.: 'J.SOBEL'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W pierwszym okresie swojej twórczości Judyta Sobel pozostawała bliska poetyce sztuki Władysława Strzemińskiego. Z czasem zaczęła jednak odchodzić od niej w kierunku współczesnych nurtów sztuki XX wieku. Poszukiwania malarki determinowała twórczość Henriego Matisse’a, Georgesa Braque’a i postimpresjonistów. Prezentowana w katalogu kompozycja stanowi reprezentatywny przykład malarstwa Judyty Sobel, które oscylowało na pograniczu figuracji i deformacji. Obraz, tak jak inne charakterystyczne dla artystki prace, jest bogaty w kolor. Sobel unika w kompozycji mocnego i jednoznacznego oddawania kształtów i brył. Przestrzeń i głębia są raptem naszkicowane. Sama kompozycja kształtowana jest płasko, wręcz mozaikowo. Wprowadzenie niewielkich, jednorodnych plam barwnych umożliwiło artystce osiągnięcie w obrazie niezwykle dekoracyjnego efektu. Potęguje go różnorodna, malarska faktura obrazu, która pozwala na „łapanie światła” i tworzenie ciekawych kontrastów. Omawiana kompozycja ukazuje prawdziwie ekspresjonistyczne poszukiwania autorki oraz typową dla niej subtelną wrażliwość na motywy zaczerpnięte z pozornie banalnego, codziennego życia. Pochodząca ze Lwowa Sobel studiowała w latach 1947-50 w łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych. Artystka należała do wąskiej, siedmioosobowej grupy studentów skupionych wokół Władysława Strzemińskiego. Dwójka jej najbliższych przyjaciół z okresu studiów to Antoni Starczewski oraz Stanisław Fijałkowski. Sobel bardzo szybko zaczęła wyróżniać się na uczelni swoim talentem. Już na przełomie 1948/49, jako studentka drugiego roku, wzięła udział w krakowskiej I Wystawie Sztuki Nowoczesnej, gdzie jej obrazy wywieszono obok prac m.in. Henryka Stażewskiego czy Andrzeja Wróblewskiego. W 1951, po odejściu z łódzkiej uczelni Władysława Strzemińskiego i Stefana Wagnera, autorka wyjechała do Izraela. Wystawiała w Jerozolimie, Tel Awiwie i Hajfie. W 1956 przebywała na stypendium w Paryżu (otrzymała w tym czasie pierwszą nagrodę Gallerie Saks). W tym samym roku wyjechała do Stanów Zjednoczonych na stypendium Edward A. Norman Foundation. Osiedliła się na stałe w Nowym Jorku. Mieszkała początkowo (wraz z mężem i synem) na Manhattanie, w latach 70. przeniosła się do Woodstock.
Studia artystyczne odbywała w PWSSP w Łodzi pod okiem W. Strzemińskiego i S.Wegnera. Dyplom uzyskała w 1950 roku. Już w 1948 roku wzięła udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. Niedługo potem wyjechała na stypendium do Izraela, po czym zamieszkała na stałe w Nowym Jorku. Swoją twórczość prezentowała m.in. w Łodzi, Wrocławiu, Krakowie, Paryżu, Tel Avivie, Haifie i Nowym Jorku. W 1956 roku otrzymała pierwszą nagrodę podczas wystawy w Gallery Saks w Paryżu. Malarstwo z pogranicza figuracji i deformacji bogate jest w kolor i ukazuje prawdziwie ekspresjonistyczne poszukiwania artystki. Zauważalna jest w tych płótnach wielka i subtelna wrażliwość na otaczającą codzienność. Twórczość Sobel jest bardzo wysoko oceniana przez krytyków i historyków sztuki. Obrazy Judyty Sobel znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych i muzealnych na całym świecie.
Description:
Boats in the port
oil/canvas, 61 x 92 cm; signed lower right: 'J.SOBEL'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W pierwszym okresie swojej twórczości Judyta Sobel pozostawała bliska poetyce sztuki Władysława Strzemińskiego. Z czasem zaczęła jednak odchodzić od niej w kierunku współczesnych nurtów sztuki XX wieku. Poszukiwania malarki determinowała twórczość Henriego Matisse’a, Georgesa Braque’a i postimpresjonistów. Prezentowana w katalogu kompozycja stanowi reprezentatywny przykład malarstwa Judyty Sobel, które oscylowało na pograniczu figuracji i deformacji. Obraz, tak jak inne charakterystyczne dla artystki prace, jest bogaty w kolor. Sobel unika w kompozycji mocnego i jednoznacznego oddawania kształtów i brył. Przestrzeń i głębia są raptem naszkicowane. Sama kompozycja kształtowana jest płasko, wręcz mozaikowo. Wprowadzenie niewielkich, jednorodnych plam barwnych umożliwiło artystce osiągnięcie w obrazie niezwykle dekoracyjnego efektu. Potęguje go różnorodna, malarska faktura obrazu, która pozwala na „łapanie światła” i tworzenie ciekawych kontrastów. Omawiana kompozycja ukazuje prawdziwie ekspresjonistyczne poszukiwania autorki oraz typową dla niej subtelną wrażliwość na motywy zaczerpnięte z pozornie banalnego, codziennego życia. Pochodząca ze Lwowa Sobel studiowała w latach 1947-50 w łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych. Artystka należała do wąskiej, siedmioosobowej grupy studentów skupionych wokół Władysława Strzemińskiego. Dwójka jej najbliższych przyjaciół z okresu studiów to Antoni Starczewski oraz Stanisław Fijałkowski. Sobel bardzo szybko zaczęła wyróżniać się na uczelni swoim talentem. Już na przełomie 1948/49, jako studentka drugiego roku, wzięła udział w krakowskiej I Wystawie Sztuki Nowoczesnej, gdzie jej obrazy wywieszono obok prac m.in. Henryka Stażewskiego czy Andrzeja Wróblewskiego. W 1951, po odejściu z łódzkiej uczelni Władysława Strzemińskiego i Stefana Wagnera, autorka wyjechała do Izraela. Wystawiała w Jerozolimie, Tel Awiwie i Hajfie. W 1956 przebywała na stypendium w Paryżu (otrzymała w tym czasie pierwszą nagrodę Gallerie Saks). W tym samym roku wyjechała do Stanów Zjednoczonych na stypendium Edward A. Norman Foundation. Osiedliła się na stałe w Nowym Jorku. Mieszkała początkowo (wraz z mężem i synem) na Manhattanie, w latach 70. przeniosła się do Woodstock.
Studia artystyczne odbywała w PWSSP w Łodzi pod okiem W. Strzemińskiego i S.Wegnera. Dyplom uzyskała w 1950 roku. Już w 1948 roku wzięła udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. Niedługo potem wyjechała na stypendium do Izraela, po czym zamieszkała na stałe w Nowym Jorku. Swoją twórczość prezentowała m.in. w Łodzi, Wrocławiu, Krakowie, Paryżu, Tel Avivie, Haifie i Nowym Jorku. W 1956 roku otrzymała pierwszą nagrodę podczas wystawy w Gallery Saks w Paryżu. Malarstwo z pogranicza figuracji i deformacji bogate jest w kolor i ukazuje prawdziwie ekspresjonistyczne poszukiwania artystki. Zauważalna jest w tych płótnach wielka i subtelna wrażliwość na otaczającą codzienność. Twórczość Sobel jest bardzo wysoko oceniana przez krytyków i historyków sztuki. Obrazy Judyty Sobel znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych i muzealnych na całym świecie.
Description:
Boats in the port
oil/canvas, 61 x 92 cm; signed lower right: 'J.SOBEL'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'J.SOBEL'