Powrót do DESA.PL
57 of Liczba obiektów: 59
57
Sławomir Lewczuk | "Identyfikacja zbiorowa I"
Estymacja:
7,000 zł - 9,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
100 x 80 cm
Opis
olej/płótno, 100 x 80 cm, sygnowany i opisany na krośnie na odwrociu: 'SŁ. LEWCZUK "IDENTYFIKACJA ZBIOROWA" | [...] | I' oraz pieczątka atelier artysty

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Sławomir Lewczuk skupiał się w swojej twórczości na trzech elementach: przestrzeni malarskiej, kolorze oraz światle. To one budowały charakter przedstawienia i jednoczyły treść z formą. Przystępując do określenia przestrzeni, artysta definiował, a następnie podkreślał problematykę. Obrazowe zaburzenie perspektywy i przymrużenie oka na zasady grawitacji sprowadzało prace do kompozycji w pewnym znaczeniu bawiących się horyzontem i skalą. Lewczuk tworzył prace o małych i dużych formatach, dzięki czemu uzyskiwał zróżnicowane efekty o wielorakich możliwościach malarskich. Większe powierzchnie pozwalały na przedstawienia bardziej złożone, mniejsze natomiast umożliwiały wyodrębnienie szczególnych form, na przykład postaci. Atmosfera była wtedy w wyższym stopniu kameralna, niejako intymna. Mówiąc jednak o świetle, poprzez które obrazy zyskiwały na żywotności lub letargu, Lewczuk nie tyle akcentował pewne elementy, ile wprowadzał światło w sposób, w który ukazane z jednego punktu sugerowało istotę oświetlanego fragmentu bądź dramaturgię przedstawienia. Z drugiej strony skłaniał się ku wydobyciu światła jak gdyby z wnętrza obrazu, dzięki czemu kompozycja zyskiwała tajemniczą atmosferę. W celu ukazania szczerych, surowych wyobrażeń artysta rozmyślał jeszcze nad kwestiami kolorystycznymi. Były one dla malarza narzędziem przekazu, kreowały charakter oraz specyfikę sceny. Twórca niejednokrotnie sięgał po barwy surowe i zimne, których rygorystyczność pasowała do poruszanej przez niego tematyki. Preferował szarości, ciemne czerwienie i brązy, które zestawione z pojedynczą, żywą barwą przyczyniały się do kreacji artystycznego oblicza Lewczuka.
Lewczuk Sławomir (1938–2020). Artysta, grafik, rysownik, scenograf, urodził się w Czerkasach na Wołyniu. Ukończył studia na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej oraz, w 1965, malarstwo w krakowskiej ASP, w pracowni Emila Krchy. Związany był z krakowskim środowiskiem artystycznym, ale funkcjonował na jego obrzeżach. Bohaterem jego prac byli niezmiennie ludzie ujmowani w różnorodnych konstelacjach. Ich sylwetki są ogołocone z koloru - przeważnie szare, zawsze bezimienne, często pozbawione twarzy, okaleczone lub zdeformowane. Często mają uwypuklone uszy, nosy, usta, języki - organy, poprzez które zachodzą kontakty w świecie. Tym bowiem, o co chodziło artyście przede wszystkim, była przestrzeń międzyludzka - człowiek w jego obrazach zawsze występuje wobec innego człowieka/ludzi/otoczenia. W relacjach tych traci indywidualność - staje się „szarą masą”, „ugniataną” na modłę innych. Jego obrazy są zdyscyplinowane, uporządkowane, rządzi nimi surowy rygor; w wielu z nich treść zamknięta jest w prostym, lakonicznym znaku. Zaskakujące konteksty, w jakich pojawiają się postaci na obrazach Lewczuka, nasuwają skojarzenia z surrealizmem, trudno go jednak podejrzewać o poddawanie się mechanizmom automatycznego zapisu. Konteksty te były bowiem głęboko przemyślane, a przekaz jego prac bardzo wyrazisty.
Sławomir Lewczuk otrzymał w 2019 roku Nagrodę im. Witolda Wojtkiewicza organizowaną przez Okręg Krakowski Związku Polskich Artystów Plastyków przyznawaną za najlepszą wystawę malarstwa, rysunku lub grafiki, jaka odbyła się w Krakowie w trakcie trwania jej kolejnej, rocznej edycji.

Description:
"Collective identification I"
oil/canvas, 100 x 80 cm; signed and described on the stretcher on the reverse: 'SL. LEWCZUK "IDENTYFIKACJA ZBIOROWA" | [...] | I' and the stamp of the artist's atelier

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i opisany na krośnie na odwrociu: 'SŁ. LEWCZUK "IDENTYFIKACJA ZBIOROWA" | [...] | I' oraz pieczątka atelier artysty
Literatura
Sławomir Lewczuk. Malarstwo, katalog wystawy, ZPAP, Kraków 1978, s. nlb. (il.)
Wystawiany
Sławomir Lewczuk. Malarstwo, ZPAP Kraków, listopad 1978