50
Jacek Sroka | "Przybysze z Proxima Centauri", 2009
Estymacja:
7,000 zł - 12,000 zł
Sprzedane
9,500 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jacek Sroka (1957)
Wymiary
60 x 81 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 60 x 81 cm, sygnowany i datowany l.g.: 'SROKA 2009', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'KOSMICI JACEK | SROKA | 20R41 | 2009 | PRZYBYSZE Z PROXIMA CENTAURI'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Jacek Sroka jest znany z grafiki, rysunku, a w szczególności malarstwa. W 1981 ukończył studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom uzyskał w pracowni miedziorytu profesora Mieczysława Wejmana. W czasie nauki w akademii artysta tworzył przedstawienia dynamiczne, malowane zamaszyście, a zdaniem jego samego – wręcz ekspresyjne. Wynikało to z tymczasowej fascynacji sztuką zagranicznych ekspresjonistów, ze szczególnym wyróżnieniem twórczości Willema de Kooninga. Zaraz po ukończeniu Akademii Sroka pełnił funkcję asystenta na tym samym wydziale. Młodzieńcze dla artysty lata 80. były czasem trudnym politycznie i społecznie, komunikacja polegała na prostych, stanowczych przekazach, opartych na peerelowskiej propagandzie. Kontekst ówczesnej rzeczywistości przyczynił się do artystycznej potrzeby odnalezienia równie prostego, plastycznego przekazu. Władze Polski Ludowej kontrolowały urzędy, instytucje, a nawet ludzi. W tym wszystkim wyjątkiem była sztuka, również nadzorowana, jednak tworzona bezpośrednio przez człowieka zawierała emocje, które nie tylko dawały się we znaki politykom, ale też wywoływała u zwykłego widza niezwykłe doznania w czasie trudnej do zniesienia rzeczywistości.
Sroka wierzy, że sztuka ma ogromną siłę przekazu, nie odgrywa roli wyłącznie wizualnego opisu świata, ale też skłania do rozmyślań i uświadamia zmiany potrzebne w społeczeństwie. Mimo, że twórczość artysty wciąż ewoluuje, to największą zmianą było odcięcie się od reguł akademii. W malarstwie Sroki wpierw pojawia się idea, a dopiero potem jej ilustracja. Twórca nie sugeruje się spójnością tematyczną, cyklową czy czasem powstania dzieł, wyznacznikiem jest natomiast stworzenie odpowiedniej formy do treści. Jest to poniekąd wytłumaczenie, czemu powstałe w tym samym okresie prace są tak zróżnicowane. Niezależnie od indywidualnych rozważań artysty, dywagacje dotyczące wartości sztuki czy jej formy nigdy nie były częścią poruszanej przez niego problematyki.
Tak jak tworzy w imię swojej własnej wyobraźni, tak twierdzi, iż każdy powinien wyrażać się w odpowiedni dla siebie sposób. Obrazy Sroki, wprawdzie zróżnicowane tematycznie, mają pewne charakterystyczne cechy malarskie – intensywne kontrasty barwne, ekspresyjną formę oraz ciekawe zestawienia kompozycji z tytułem. Pokazany w katalogu obraz pod tytułem „Przybysze z Proxima Centauri” przedstawia trzy pchające samochód postaci, a pozostawione za nimi ślady sprawiają wrażenie materii rozpływającej się na podłożu. Nadaje to pracy tajemniczego nastroju. Dziwność sceny podkreśla również tytuł. Można stwierdzić, iż artysta nawiązał do istot pozaziemskich, przybyłych ze znajdującej się w układzie Alfa Centauri gwiazdy. Jednym z głównych aspektów pracy jest wspomniany już kontrast kolorystyczny, malarz zastosował intensywną paletę barw – zestawił rażący błękit z odcieniami zieleni oraz brązu. Oliwkowe podłoże wraz z pozostawionym na nim niebieskim śladzie może symbolizować pewnego rodzaju naruszenie sfery pozaziemskiej przez ziemską. W tym wszystkim wyróżnia się forma białego samochodu. Źródła takiego wyboru tematycznego można doszukiwać się w naukach krakowskiej szkoły grafiki, która czerpiąc z twórczości Franza Kafki oraz przedwojennego teatru ekspresyjnego, skupiała się na elementach nieoczywistych oraz groteskowych.
Malarz jest ceniony zarówno w Polsce, jak i za granicą. Do tej pory jego prace wystawiane są chociażby w Berlinie, Tokio, Reykjaviku, Amsterdamie, San Francisco, Wiedniu czy Lyonie. W swojej karierze zdobył też liczne nagrody, m.in. na Biennale Grafiki w Mulhouse czy Międzynarodowej Wystawie Miniatury w Toronto w 1986. Co ciekawe, w 2018 otrzymał propozycję prowadzenia kursu grafiki w Akademii Sztuk Pięknych Uniwersytetu Tsinghua w Pekinie.
Studiował na Wydziale Grafiki ASP w Krakowie. W 1981 roku uzyskał dyplom w Pracowni Miedziorytu prof. M. Wejmana; malarstwo w pracowni prof. J. Świderskiego. W latach 1981-89 pracował jako asystent w macierzystej uczelni. Uprawia malarstwo, grafikę, rysunek. Laureat nagród i wyróżnień m.in. na Biennale Grafiki w Mulhouse (1984), Międzynarodowej Wystawie Miniatury w Toronto (1986), Graphica Atlantica w Reykjaviku (1987), na Biennale Grafiki w Vaasa (1987), Grand Prix na Biennale Grafiki w Seulu (1988), Nagrody im. I. Trybowskiego na Międzynarodowym Triennale Grafiki w Krakowie (1994). W 2001 roku zostaL laureatem Nagrody im. W. Wojtkiewicza przyznawanej przez krakowski okrąg ZPAP za najciekawszą wystawę indywidualną prezentowaną w Krakowie. Jako jeden z nielicznych artystów krakowskich, od lat 80 - tych, współtworzy obraz nurtu neoekspresjonistycznego w Polsce. Maluje w charakterystycznie uproszczony sposób, ostro definiując kolory i kształty, często przerysowując je w kierunku karykaturalnego traktowania postaci i sytuacji.
Description:
"Newcomers from Proxima Centauri", 2009
oil/canvas, 60 x 81 cm; signed and dated upper left: 'SROKA 2009', signed, dated and described on the reverse: 'KOSMICI JACEK | SROKA | 20R41 | 2009 | PRZYBYSZE Z PROXIMA CENTAURI'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Jacek Sroka jest znany z grafiki, rysunku, a w szczególności malarstwa. W 1981 ukończył studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom uzyskał w pracowni miedziorytu profesora Mieczysława Wejmana. W czasie nauki w akademii artysta tworzył przedstawienia dynamiczne, malowane zamaszyście, a zdaniem jego samego – wręcz ekspresyjne. Wynikało to z tymczasowej fascynacji sztuką zagranicznych ekspresjonistów, ze szczególnym wyróżnieniem twórczości Willema de Kooninga. Zaraz po ukończeniu Akademii Sroka pełnił funkcję asystenta na tym samym wydziale. Młodzieńcze dla artysty lata 80. były czasem trudnym politycznie i społecznie, komunikacja polegała na prostych, stanowczych przekazach, opartych na peerelowskiej propagandzie. Kontekst ówczesnej rzeczywistości przyczynił się do artystycznej potrzeby odnalezienia równie prostego, plastycznego przekazu. Władze Polski Ludowej kontrolowały urzędy, instytucje, a nawet ludzi. W tym wszystkim wyjątkiem była sztuka, również nadzorowana, jednak tworzona bezpośrednio przez człowieka zawierała emocje, które nie tylko dawały się we znaki politykom, ale też wywoływała u zwykłego widza niezwykłe doznania w czasie trudnej do zniesienia rzeczywistości.
Sroka wierzy, że sztuka ma ogromną siłę przekazu, nie odgrywa roli wyłącznie wizualnego opisu świata, ale też skłania do rozmyślań i uświadamia zmiany potrzebne w społeczeństwie. Mimo, że twórczość artysty wciąż ewoluuje, to największą zmianą było odcięcie się od reguł akademii. W malarstwie Sroki wpierw pojawia się idea, a dopiero potem jej ilustracja. Twórca nie sugeruje się spójnością tematyczną, cyklową czy czasem powstania dzieł, wyznacznikiem jest natomiast stworzenie odpowiedniej formy do treści. Jest to poniekąd wytłumaczenie, czemu powstałe w tym samym okresie prace są tak zróżnicowane. Niezależnie od indywidualnych rozważań artysty, dywagacje dotyczące wartości sztuki czy jej formy nigdy nie były częścią poruszanej przez niego problematyki.
Tak jak tworzy w imię swojej własnej wyobraźni, tak twierdzi, iż każdy powinien wyrażać się w odpowiedni dla siebie sposób. Obrazy Sroki, wprawdzie zróżnicowane tematycznie, mają pewne charakterystyczne cechy malarskie – intensywne kontrasty barwne, ekspresyjną formę oraz ciekawe zestawienia kompozycji z tytułem. Pokazany w katalogu obraz pod tytułem „Przybysze z Proxima Centauri” przedstawia trzy pchające samochód postaci, a pozostawione za nimi ślady sprawiają wrażenie materii rozpływającej się na podłożu. Nadaje to pracy tajemniczego nastroju. Dziwność sceny podkreśla również tytuł. Można stwierdzić, iż artysta nawiązał do istot pozaziemskich, przybyłych ze znajdującej się w układzie Alfa Centauri gwiazdy. Jednym z głównych aspektów pracy jest wspomniany już kontrast kolorystyczny, malarz zastosował intensywną paletę barw – zestawił rażący błękit z odcieniami zieleni oraz brązu. Oliwkowe podłoże wraz z pozostawionym na nim niebieskim śladzie może symbolizować pewnego rodzaju naruszenie sfery pozaziemskiej przez ziemską. W tym wszystkim wyróżnia się forma białego samochodu. Źródła takiego wyboru tematycznego można doszukiwać się w naukach krakowskiej szkoły grafiki, która czerpiąc z twórczości Franza Kafki oraz przedwojennego teatru ekspresyjnego, skupiała się na elementach nieoczywistych oraz groteskowych.
Malarz jest ceniony zarówno w Polsce, jak i za granicą. Do tej pory jego prace wystawiane są chociażby w Berlinie, Tokio, Reykjaviku, Amsterdamie, San Francisco, Wiedniu czy Lyonie. W swojej karierze zdobył też liczne nagrody, m.in. na Biennale Grafiki w Mulhouse czy Międzynarodowej Wystawie Miniatury w Toronto w 1986. Co ciekawe, w 2018 otrzymał propozycję prowadzenia kursu grafiki w Akademii Sztuk Pięknych Uniwersytetu Tsinghua w Pekinie.
Studiował na Wydziale Grafiki ASP w Krakowie. W 1981 roku uzyskał dyplom w Pracowni Miedziorytu prof. M. Wejmana; malarstwo w pracowni prof. J. Świderskiego. W latach 1981-89 pracował jako asystent w macierzystej uczelni. Uprawia malarstwo, grafikę, rysunek. Laureat nagród i wyróżnień m.in. na Biennale Grafiki w Mulhouse (1984), Międzynarodowej Wystawie Miniatury w Toronto (1986), Graphica Atlantica w Reykjaviku (1987), na Biennale Grafiki w Vaasa (1987), Grand Prix na Biennale Grafiki w Seulu (1988), Nagrody im. I. Trybowskiego na Międzynarodowym Triennale Grafiki w Krakowie (1994). W 2001 roku zostaL laureatem Nagrody im. W. Wojtkiewicza przyznawanej przez krakowski okrąg ZPAP za najciekawszą wystawę indywidualną prezentowaną w Krakowie. Jako jeden z nielicznych artystów krakowskich, od lat 80 - tych, współtworzy obraz nurtu neoekspresjonistycznego w Polsce. Maluje w charakterystycznie uproszczony sposób, ostro definiując kolory i kształty, często przerysowując je w kierunku karykaturalnego traktowania postaci i sytuacji.
Description:
"Newcomers from Proxima Centauri", 2009
oil/canvas, 60 x 81 cm; signed and dated upper left: 'SROKA 2009', signed, dated and described on the reverse: 'KOSMICI JACEK | SROKA | 20R41 | 2009 | PRZYBYSZE Z PROXIMA CENTAURI'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.g.: 'SROKA 2009'