Powrót do DESA.PL
29 of Liczba obiektów: 59
29
Marian Warzecha | "60/42", 1960
Estymacja:
16,000 zł - 25,000 zł
Sprzedane
15,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Marian Warzecha (1930)
Wymiary
33 x 23 cm
Opis
akwarela, długopis, tusz/płyta, papier, 33 x 23 cm, sygnowany i opisany na odwrociu: 'Warzecha 60/42', na odwrociu nalepka inwentarzowa oraz nalepka z opisem pracy z galerii Denenberg Fine Arts, Inc.

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Początek lat 60., w którym powstała kompozycja prezentowana w katalogu, jest niewątpliwe najciekawszym okresem twórczości Mariana Warzechy. Twórca był wtedy u szczytu swojej popularności. Brał udział nie tylko w wystawach krajowych, ale przede wszystkim w głośnych ekspozycjach zagranicznych, jak „15 Polish Painters” w Museum of Modern Art w Nowym Jorku w 1961 czy wystawa indywidualna w Zabriskie Gallery w Nowym Jorku w tym samym roku. Język jego sztuki, którego w pełni dojrzałym i niezależnym przykładem jest prezentowana w katalogu praca, był już wtedy w pełni ukształtowany.

Omawiana kompozycja może stanowić punkt wyjścia do zrozumienia formuły malarstwa Warzechy. Zawarte są w niej wszystkie wartości oraz cechy, które krytyka uważała za najbardziej reprezentatywne dla jego dzieła. W dziele znajdziemy surową kolorystykę, subtelne modelowanie tafli obrazu oraz próby kształtowania jego reliefowości, o których z podziwem pisał nowojorski krytyk John Canaday: „[Warzecha jest] dokładnym rzemieślnikiem prostokątnych powierzchni. Jedną z nich wysuwa niekiedy do przodu i w ten sposób powstaje relief. (…) Jest to technika, która przynosi efekt uroczystej prostoty, pełnej subtelności i poczucia spełnienia. Dzięki temu zbawczemu przesunięciu jednej z prostokątnych płaszczyzn dzieła Warzechy unikają nadmiernej surowości”. W dziele obok kształtowania płaszczyzny zwraca uwagę również charakterystyczne dla artysty użycie linii przywodzącej na myśl pismo. Ten „kaligraficzny” aspekt malarstwa również zwracał uwagę krytyki. W katalogu monograficznej wystawy artysty w rzymskiej Galleria l’Obelisco z 1964 pisano: „Przywołując barokową kaligrafię, archaiczną czcionkę, włączając korespondencję, pisma, (…) w oryginalny sposób nawarstwia ślady człowieka pochodzące z różnych miejsc i z różnych epok. Posługuje się retrospektywą, a równocześnie, łącząc ze sobą wszystkie te znaki, wskazuje na ich jedność”.
W 1948 rozpoczął studia na ASP w Krakowie, gdzie studiował z przerwami malarstwo i scenografię. Dyplom otrzymał w 1957. Studiował również etnografię i historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1957 reaktywował "Grupę Krakowską ". Brał udział w II Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w roku 1957 oraz w Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach w roku 1966. Był również inicjatorem konwersatorium "Sztuka - Religia - Nauka", realizowanego przy wsparciu Wydziału Filozoficznego Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie w latach 1983-89. Debiut wystawienniczy artysty miał miejsce w 1956 roku, w krakowskim Domu Plastyków, w antrakcie przedstawienia "Mątwy" Witkacego firmowanego przez Teatr Cricot 2. Następne ekspozycje indywidualne odbyły się między innymi w: nowojorskiej Zabriskie Gallery (1961), rzymskiej Galleria L'Obelisco (1964), nowojorskiej Bonino Gallery (1973), krakowskiej Galerii Pi (1974), także krakowskiej Galerii Pawilon (1975, 1976), chełmskiej Galerii 72 (1977), krakowskiej Starmach Gallery (1996, 2002).

Description:
"60/42", 1960
watercolour, pen, ink/board, paper, 33 x 23 cm; signed and described on the reverse: 'Warzecha 60/42', inventory label and Denenberg Fine Arts, Inc. label with the work's description on the reverse

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akwarela, długopis, tusz/płyta, papier
Sygnatura
sygnowany i opisany na odwrociu: 'Warzecha 60/42'
Proweniencja
Felix Landau Gallery, Los Angeles, 1960; kolekcja rodziny Landau, Los Angeles, do 2013; galeria Denenberg Fine Arts, Inc., 2013; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Teresa Rudowicz & Marian Warzecha. Collages, katalog wystawy, Felix Landau Gallery, Los Angeles 1962, poz. kat. 24
Wystawiany
Art Center Gallery, La Jolla, Kalifornia, data nieznana; „Teresa Rudowicz & Marian Warzecha. Collages”, Felix Landau Gallery, Los Angeles, 12-31.03.1962