21
Teresa Tyszkiewicz | "Gris-épingle", 1999
Estymacja:
80,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
60,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Teresa Tyszkiewicz (1953 - 2020)
Wymiary
72 x 59 cm
Kategoria
Opis
akryl, szpilki/płótno, 72 x 59 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Teresa TYSZKIEWICZ | 1999 | "Gris-épingle" | (72x59) cm | [sygnatura artystki]'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
OBSESJA TWORZENIA
Omawiany w katalogu obraz zatytułowany „Gris-épingle” jest dla Teresy Tyszkiewicz zarówno charakterystyczny, tj. realizowany zgodnie z założeniami jej praktyki twórczej, jak i zupełnie wyjątkowy. Owa odmienność wyrażona jest szarej barwie, która w połączeniu z metalowymi szpilkami zdaje się skrzyć w oczach obserwującego pracę widza. W głównej palecie barw wykorzystywanych przez Tyszkiewicz pozostawały czernie, brązy, czerwienie, rozświetlane najczęściej dodatkiem złota. Szarość jest zatem w tej grupie mocno zauważalna. Nieodmiennym elementem, który łączy pracę z twórczością artystki, pozostaje technika oraz nieodłączne w obrazach Tyszkiewicz szpilki.
Szpilki, po które Teresa Tyszkiewicz sięgnęła pod koniec lat 70., stały się nadrzędnym elementem twórczości awangardowej artystki. Często monumentalne, nabite tysiącami szpilek obrazy noszą w sobie godziny, tygodnie, a nierzadko i miesiące spędzone przez twórczynię na przekłuwaniu płócien. Jak wspominała Zofia Machnicka: „Pamiętam zniszczone i zniekształcone dłonie Teresy, kontrastujące z jej ciągle pięknym ciałem. Długotrwały, wielomiesięczny proces nabijania szpilkami papieru, fotografii, płótna czy obiektów stał się dla artystki swojego rodzaju performancem angażującym jej ciało w działanie zakładające rytmiczne nawarstwianie gestu i powtarzalność”.
Na przestrzeni lat szpilki pojawiały się w ogromnej liczbie prac i wystąpień – czasem stłoczone, wbite rytmicznie w powierzchnię płótna, pokryte farbami, przylutowane, innym razem rzucone na twarz leżącej artystki lub zdobiące maskę przywdziewaną przez nią do fotografii. W obrazach z serii zawarte jest doświadczenie bólu, który jest składową kobiecego istnienia. Tak otwarte komunikowanie tego aspektu życia kobiet było odkrywcze. Teresa Tyszkiewicz jako pierwsza, używając tego języka sztuki, wskazała drogę wielu innym współczesnym artystkom.
Teresa Tyszkiewicz to jedna z artystek, w której twórczości sztuka w szczególny sposób splatała się z życiem, a artystyczna praktyka stanowiła niezbywalny fragment codzienności. Tyszkiewicz nie była wykształcona artystycznie, wielu krytyków zwraca uwagę na fakt, że pozwoliło jej to na zachowanie świeżego spojrzenia i wypracowanie niezwykle oryginalnego języka twórczości. Istotnie, tym, co cechuje filmy, fotografię, obrazy i obiekty artystki, jest ich autentyczność, zazwyczaj bezkompromisowa. Wprowadzenie do świata sztuki zawdzięczała w dużej mierze swojemu mężowi – filmowcowi i plastykowi Zdzisławowi Sosnowskiemu, z którym stworzyła wspólnie kilka ze swoich pierwszych filmów. Dzięki temu wstąpiła niejako z miejsca w szeregi artystów awangardowych, stosowane przez nią rozwiązania nie miały żadnych związków z akademicką działalnością. Tyszkiewicz widziała świat „niewytresowanym okiem”, jak powiedziała o niej Bożena Czubak. Twórczość artystki, radykalnie subiektywna i oparta na intuicji, w prekursorski sposób otwierała język sztuki na refleksję o kobiecości obejmującej sensualność, erotyzm i kruchość, fizjologię, brutalność, ból i siłę. W osobnym uniwersum artystycznym najistotniejszą rolę odgrywało dla niej doświadczanie, głęboka potrzeba relacji, a czasem konfrontacji z ciałem i materią: „Terenem takiej nieantagonistycznej walki mającej swoje biologiczne źródło w instynkcie seksualnym i samozachowawczym jest królestwo Erosa. Do niego odsyła nas autorka, umieszczając w swoich obrazach drogowskazy w postaci nabrzmiałych, mięsistych form o kształtach fallicznych i waginalnych. Ich obecność pozwala odczytać inne elementy plastyczne, jak szpilki w obrazach czy ziarno w filmie, jako symbole witalnej energii człowieka” – pisała Barbara Askanas.
Awangardowa artystka malarka, fotograf. W latach 1973-1978 studiowała na Politechnice Warszawskiej. Mieszka i pracuje we Francji od 1982. Uprawia malarstwo, rzeźbę, video, fotografię. Jej prace były wystawiane w różnych krajach Europy. Głównym materiałem jej prac jest szpilka.
Description:
"Gris-épingle", 1999
acrylic, pins/canvas, 72 x 59 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Teresa TYSZKIEWICZ | 1999 | "Gris-épingle" | (72x59) cm | [artist's signaturei]'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
OBSESJA TWORZENIA
Omawiany w katalogu obraz zatytułowany „Gris-épingle” jest dla Teresy Tyszkiewicz zarówno charakterystyczny, tj. realizowany zgodnie z założeniami jej praktyki twórczej, jak i zupełnie wyjątkowy. Owa odmienność wyrażona jest szarej barwie, która w połączeniu z metalowymi szpilkami zdaje się skrzyć w oczach obserwującego pracę widza. W głównej palecie barw wykorzystywanych przez Tyszkiewicz pozostawały czernie, brązy, czerwienie, rozświetlane najczęściej dodatkiem złota. Szarość jest zatem w tej grupie mocno zauważalna. Nieodmiennym elementem, który łączy pracę z twórczością artystki, pozostaje technika oraz nieodłączne w obrazach Tyszkiewicz szpilki.
Szpilki, po które Teresa Tyszkiewicz sięgnęła pod koniec lat 70., stały się nadrzędnym elementem twórczości awangardowej artystki. Często monumentalne, nabite tysiącami szpilek obrazy noszą w sobie godziny, tygodnie, a nierzadko i miesiące spędzone przez twórczynię na przekłuwaniu płócien. Jak wspominała Zofia Machnicka: „Pamiętam zniszczone i zniekształcone dłonie Teresy, kontrastujące z jej ciągle pięknym ciałem. Długotrwały, wielomiesięczny proces nabijania szpilkami papieru, fotografii, płótna czy obiektów stał się dla artystki swojego rodzaju performancem angażującym jej ciało w działanie zakładające rytmiczne nawarstwianie gestu i powtarzalność”.
Na przestrzeni lat szpilki pojawiały się w ogromnej liczbie prac i wystąpień – czasem stłoczone, wbite rytmicznie w powierzchnię płótna, pokryte farbami, przylutowane, innym razem rzucone na twarz leżącej artystki lub zdobiące maskę przywdziewaną przez nią do fotografii. W obrazach z serii zawarte jest doświadczenie bólu, który jest składową kobiecego istnienia. Tak otwarte komunikowanie tego aspektu życia kobiet było odkrywcze. Teresa Tyszkiewicz jako pierwsza, używając tego języka sztuki, wskazała drogę wielu innym współczesnym artystkom.
Teresa Tyszkiewicz to jedna z artystek, w której twórczości sztuka w szczególny sposób splatała się z życiem, a artystyczna praktyka stanowiła niezbywalny fragment codzienności. Tyszkiewicz nie była wykształcona artystycznie, wielu krytyków zwraca uwagę na fakt, że pozwoliło jej to na zachowanie świeżego spojrzenia i wypracowanie niezwykle oryginalnego języka twórczości. Istotnie, tym, co cechuje filmy, fotografię, obrazy i obiekty artystki, jest ich autentyczność, zazwyczaj bezkompromisowa. Wprowadzenie do świata sztuki zawdzięczała w dużej mierze swojemu mężowi – filmowcowi i plastykowi Zdzisławowi Sosnowskiemu, z którym stworzyła wspólnie kilka ze swoich pierwszych filmów. Dzięki temu wstąpiła niejako z miejsca w szeregi artystów awangardowych, stosowane przez nią rozwiązania nie miały żadnych związków z akademicką działalnością. Tyszkiewicz widziała świat „niewytresowanym okiem”, jak powiedziała o niej Bożena Czubak. Twórczość artystki, radykalnie subiektywna i oparta na intuicji, w prekursorski sposób otwierała język sztuki na refleksję o kobiecości obejmującej sensualność, erotyzm i kruchość, fizjologię, brutalność, ból i siłę. W osobnym uniwersum artystycznym najistotniejszą rolę odgrywało dla niej doświadczanie, głęboka potrzeba relacji, a czasem konfrontacji z ciałem i materią: „Terenem takiej nieantagonistycznej walki mającej swoje biologiczne źródło w instynkcie seksualnym i samozachowawczym jest królestwo Erosa. Do niego odsyła nas autorka, umieszczając w swoich obrazach drogowskazy w postaci nabrzmiałych, mięsistych form o kształtach fallicznych i waginalnych. Ich obecność pozwala odczytać inne elementy plastyczne, jak szpilki w obrazach czy ziarno w filmie, jako symbole witalnej energii człowieka” – pisała Barbara Askanas.
Awangardowa artystka malarka, fotograf. W latach 1973-1978 studiowała na Politechnice Warszawskiej. Mieszka i pracuje we Francji od 1982. Uprawia malarstwo, rzeźbę, video, fotografię. Jej prace były wystawiane w różnych krajach Europy. Głównym materiałem jej prac jest szpilka.
Description:
"Gris-épingle", 1999
acrylic, pins/canvas, 72 x 59 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Teresa TYSZKIEWICZ | 1999 | "Gris-épingle" | (72x59) cm | [artist's signaturei]'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, szpilki/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Teresa TYSZKIEWICZ | 1999 | "Gris-épingle" | (72x59) cm | [sygnatura artystki]'