6
Franciszek Starowieyski | Postać
Estymacja:
80,000 zł - 120,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Ars Erotica
Wymiary
135 x 70 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 135 x 70 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'monogramem artysty 1977', na odwrociu na płótnie napis białą kredą: '2PG oraz ołówkiem na blejtramie P.2. i pod spodem 70'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Twórczość Franciszka Starowieyskiego uwodzi oryginalnością, fantazją i niebanalnością. Sam artysta-erudyta budował wokół siebie mit, prowokował, wywoływał kontrowersje i z premedytacją szokował opinię publiczną. Uważał bowiem, że „widz oczekuje od twórcy, aby go obraził, zgorszył i zszokował”. Wielkim źródłem inspiracji był dla Starowieyskiego wiek XVII – aż do tego stopnia, iż antydatował własne dzieła 300 lat wstecz, by tym samym zaznaczyć ich przynależność do estetyki dawnej epoki. Co ciekawe, artysta kreował i dekorował swoją najbliższą rzeczywistość, otaczając się pokaźną kolekcją antyków, która wypełniała atmosferę barokowym duchem. Z biegłością potrafił wzbogacić dzieła o intelektualne przesłanie, przepełniając twórczość rozpoznawalną metaforyką oraz barokowymi motywami – często pojawiają się wanitatywne muszle, czaszki czy kości. Odnaleźć można również odwołania do dawnych atlasów anatomicznych czy traktatów naukowych. Starowieyski szokuje nieoczekiwanymi wytworami i ekscentrycznymi wizjami. Tworzy charakterystyczne hybrydy człowieczo-zwierzęce, rozwija fantazje na temat kobiecego ciała, powraca do motywów erotycznych. Wspomniane elementy przyciągają wzrok i decydują o tym, iż nie da się przejść obojętnie obok prac artysty. Fantasmagoryczna groteska to znak rozpoznawczy twórcy. Nierealne kreatury, często oddane z anatomicznymi szczegółami, hipnotyzują widzów. Wzbudzają niepokój i fascynację. Tajemnicze twory przenikają się, ożywają, przybierają rozmaite kształty. Ciała emanują życiotwórczą energią – zdają się pozostawać w ciągłym stadium stwarzania się. Przedstawiona „Postać” to tajemnicza, nadludzka hybryda kobiecego ciała. Figura pozbawiona jest głowy, a na miejscu ramion widnieje zagadkowy szkielet skrzydeł. Dzieło skłania do refleksji na temat przemijania, cielesności oraz kruchości życia, a tym samym wpisuje się do tradycji obrazów wanitatywnych. Szczególna, miękko wijąca się linia konturu podkreśla zmysłowość kobiecych kształtów. Zgodnie z estetyką XVII wieku zauważyć można kontrast pomiędzy ciemnym tłem a marmurowym odcieniem skóry. Franciszek Starowieyski to artysta znany i ceniony na całym świecie. Uczestniczył w ponad 200 wystawach w kraju i za granicą, m.in. w Austrii, Belgii, Francji, Holandii, Kanadzie, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych i we Włoszech. Jest pierwszym Polakiem, który miał wystawę indywidualną w MoMA w Nowym Jorku (1985).
Pochodził z rodziny szlacheckiej, pieczętującej się herbem Biberstein. Studia artystyczne ukończył na ASP w Krakowie i w Warszawie. Popularność zyskał w latach 60. serią plakatów teatralnych i filmowych. Zajmował się malarstwem, plakatem, grafika użytkową, scenografią teatralną i telewizyjną. Jego malarstwo cechuje fascynacja ciałem kobiecym o "rubensowskich" kształtach, zmysłowością oraz refleksja nad przemijaniem i śmiercią. W swoich "teatrach rysowania" łączył obydwie sztuki w jeden "spektakl sztuk wszelakich", zjawisko medialne, w których taką samą wartością artystyczną jest sam akt tworzenia, jego elementy widowiskowe i - dzięki erudycji autora - literackie, jak i samo dzieło w tradycyjnym słowa tego znaczeniu. W obrazach Starowieyskiego świat realny łączy się z tworami "niepohamowanej" wyobraźni, a jego twórczość ostentacyjnie nawiązująca do starych XVII-wiecznych mistrzów, przesycona jest groteską oraz humorem.
Description:
Character (decoration for the performance of the Ateneum Theater), 1977
oil/canvas, 135 x 70 cm; signed and dated lower right: [artist's monogram] 1977', on the reverse an inscription in white chalk: '2PG' and with pencil on a stretcher 'P.2.' and underneath '70'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Twórczość Franciszka Starowieyskiego uwodzi oryginalnością, fantazją i niebanalnością. Sam artysta-erudyta budował wokół siebie mit, prowokował, wywoływał kontrowersje i z premedytacją szokował opinię publiczną. Uważał bowiem, że „widz oczekuje od twórcy, aby go obraził, zgorszył i zszokował”. Wielkim źródłem inspiracji był dla Starowieyskiego wiek XVII – aż do tego stopnia, iż antydatował własne dzieła 300 lat wstecz, by tym samym zaznaczyć ich przynależność do estetyki dawnej epoki. Co ciekawe, artysta kreował i dekorował swoją najbliższą rzeczywistość, otaczając się pokaźną kolekcją antyków, która wypełniała atmosferę barokowym duchem. Z biegłością potrafił wzbogacić dzieła o intelektualne przesłanie, przepełniając twórczość rozpoznawalną metaforyką oraz barokowymi motywami – często pojawiają się wanitatywne muszle, czaszki czy kości. Odnaleźć można również odwołania do dawnych atlasów anatomicznych czy traktatów naukowych. Starowieyski szokuje nieoczekiwanymi wytworami i ekscentrycznymi wizjami. Tworzy charakterystyczne hybrydy człowieczo-zwierzęce, rozwija fantazje na temat kobiecego ciała, powraca do motywów erotycznych. Wspomniane elementy przyciągają wzrok i decydują o tym, iż nie da się przejść obojętnie obok prac artysty. Fantasmagoryczna groteska to znak rozpoznawczy twórcy. Nierealne kreatury, często oddane z anatomicznymi szczegółami, hipnotyzują widzów. Wzbudzają niepokój i fascynację. Tajemnicze twory przenikają się, ożywają, przybierają rozmaite kształty. Ciała emanują życiotwórczą energią – zdają się pozostawać w ciągłym stadium stwarzania się. Przedstawiona „Postać” to tajemnicza, nadludzka hybryda kobiecego ciała. Figura pozbawiona jest głowy, a na miejscu ramion widnieje zagadkowy szkielet skrzydeł. Dzieło skłania do refleksji na temat przemijania, cielesności oraz kruchości życia, a tym samym wpisuje się do tradycji obrazów wanitatywnych. Szczególna, miękko wijąca się linia konturu podkreśla zmysłowość kobiecych kształtów. Zgodnie z estetyką XVII wieku zauważyć można kontrast pomiędzy ciemnym tłem a marmurowym odcieniem skóry. Franciszek Starowieyski to artysta znany i ceniony na całym świecie. Uczestniczył w ponad 200 wystawach w kraju i za granicą, m.in. w Austrii, Belgii, Francji, Holandii, Kanadzie, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych i we Włoszech. Jest pierwszym Polakiem, który miał wystawę indywidualną w MoMA w Nowym Jorku (1985).
Pochodził z rodziny szlacheckiej, pieczętującej się herbem Biberstein. Studia artystyczne ukończył na ASP w Krakowie i w Warszawie. Popularność zyskał w latach 60. serią plakatów teatralnych i filmowych. Zajmował się malarstwem, plakatem, grafika użytkową, scenografią teatralną i telewizyjną. Jego malarstwo cechuje fascynacja ciałem kobiecym o "rubensowskich" kształtach, zmysłowością oraz refleksja nad przemijaniem i śmiercią. W swoich "teatrach rysowania" łączył obydwie sztuki w jeden "spektakl sztuk wszelakich", zjawisko medialne, w których taką samą wartością artystyczną jest sam akt tworzenia, jego elementy widowiskowe i - dzięki erudycji autora - literackie, jak i samo dzieło w tradycyjnym słowa tego znaczeniu. W obrazach Starowieyskiego świat realny łączy się z tworami "niepohamowanej" wyobraźni, a jego twórczość ostentacyjnie nawiązująca do starych XVII-wiecznych mistrzów, przesycona jest groteską oraz humorem.
Description:
Character (decoration for the performance of the Ateneum Theater), 1977
oil/canvas, 135 x 70 cm; signed and dated lower right: [artist's monogram] 1977', on the reverse an inscription in white chalk: '2PG' and with pencil on a stretcher 'P.2.' and underneath '70'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'monogramem artysty 1977'