Powrót do DESA.PL
1918 of Liczba obiektów: 40
Obiekt jest zamknięty Tytus Czyżewski | Martwa natura z naczyniami
Tytus Czyżewski | Martwa natura z naczyniami - 1Tytus Czyżewski | Martwa natura z naczyniami - 2Tytus Czyżewski | Martwa natura z naczyniami - 3Tytus Czyżewski | Martwa natura z naczyniami - 4Tytus Czyżewski | Martwa natura z naczyniami - 5Tytus Czyżewski | Martwa natura z naczyniami - 6Tytus Czyżewski | Martwa natura z naczyniami - 7Tytus Czyżewski | Martwa natura z naczyniami - 8Tytus Czyżewski | Martwa natura z naczyniami - 9
1918
Tytus Czyżewski | Martwa natura z naczyniami
Cena wywoławcza: 9,500 zł
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Rysunek Dwudziestolecia Międzywojennego
Wymiary
45 x 34 cm
Opis
akwarela/papier, 45 x 34 cm, sygnowany l.d.: 'Tytus | Czyżewski', na odwrociu u góry papierowa nalepka Ruchomej Wystawy Sztuki z lat 30. XX wieku (nie uzupełniony rok wystawy) z opisem: 'Autor Czyżewski Tytus | Tytuł dzieła: Krajobraz | Rodzaj dzieła akwarela | Cena 100 zł | Podpis Tytus Czyżewski`; poniżej fragmentarycznie zachowana nalepka z nazwiskiem artysty oraz napis: 'wł Alf. Karnego' oraz pieczęć z pracowni oprawy obrazów; po lewej u dołu papierowa nalepka z oznaczeniem numerycznym '983'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Tytus Czyżewski jest jednym z najważniejszych heroldów polskiej awangardy. Zarówno jego dzieła, jak i aktywność na polu życia artystycznego znamionowały najważniejsze przełomy dokonujące się w sztuce modernistycznej drugiej i trzeciej dekady XX stulecia. Ten wychowanek krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, już w 1907 roku wyjechał do Paryża, gdzie zapoznał się z najnowszymi prądami nowoczesnymi. Jego pobyt nad Sekwaną w latach 1910-12 to czas zapoznania się teorią kubizmu. Niepodważalnym wkładem Czyżewskiego w rozwój polskiej awangardy to transmisja na rodzimy grunt formuł kubizmu, futuryzmu i dadaizmu, co pozwoliło tutaj podważyć naturalistyczny dogmat malarstwa i wykluć się polskiemu ekspresjonizmu. Czyżewski – malarz, poeta i krytyk – był współzałożycielem grupy Ekspresjonistów Polskich (Formistów) i redaktorem czasopisma „Formiści”.

Jego awangardowe prace, do momentu rozpadu stowarzyszenia i wyjazdu artysty, ponownie, do Paryża, zrywały z „siatkówkowym” widzeniem przedmiotów – Czyżewski prymitywizował naturę, syntetyzował i zderzał różne perspektywy widzenia, spłaszczając przestrzeń obrazową. Klimat jego formistycznych prac – opartych o groteskowe zestawienia elementów – bliski jest sztuce nadrealistycznej. Prezentowana akwarela pochodząca ze spuścizny po Alfonsie Karnym była zapewne darem Czyżewskiego dla rzeźbiarza. Schematycznie ujęte sylwety naczyń i skromna paleta barwna pozostają tutaj w służbie badania relacji przestrzennych na płaszczyźnie podobrazia.
Studia artystyczne odbył w latach 1902-1907 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem J. Unierzyskiego, J. Mehoffera i L. Wyczółkowskiego. W okresie 1907 - 09 przebywał w Paryżu, gdzie silnie oddziałała na niego sztuka Cézanne'a. W 1910 krakowskie TPSP zorganizowało pierwszą indywidualną wystawę prac Czyżewskiego. W okresie 1911-1913 brał udział w krakowskich wystawach "niezależnych" razem z Andrzejem i Zbigniewem Pronaszkami, Jackiem Mierzejewskim i Eugeniuszem Zakiem. Ekspozycje te manifestowały odcięcie się młodego pokolenia od kulturowej spuścizny Młodej Polski. W 1917 wstąpił do grupy Ekspresjoniści Polscy (od 1919 Formiści) otwierającej dzieje polskiej awangardy. Uczestniczył we wszystkich wystawach formistów w Krakowie, Warszawie, Lwowie i Poznaniu. Wydawał zbiory wierszy i utwory dramatyczne, projektując ich szatę typograficzną. Wspólnie z Leonem Chwistkiem i Karolem Winklerem redagował pismo "Formiści". W 1922, po rozwiązaniu grupy Formistów), wyjechał do Paryża, gdzie z przerwami przebywał do 1930 Prezentował swe prace na Salonach: Jesiennym (1926, 1928), Niezależnych (1923, 1924, 1925, 1926) i Tuileries (1926, 1929). W okresie tym wiele podróżował, zwiedzając południowe rejony Francji, Hiszpanię i Włochy. Po powrocie do Polski zajmował się krytyką artystyczną i żywo uczestniczył w ruchu wystawienniczym. Swą twórczość prezentował na Salonach Instytutu Propagandy Sztuki; uczestniczył w ekspozycji L'Art Vivant en Europe w Brukseli (1931) i Międzynarodowej Wystawie Sztuka i Technika w Paryżu (1937). W 1944 roku przeniósł się do Krakowa, gdzie mieszkał do śmierci. 'Kluczowym motywem w jego malarstwie stały się teraz martwe natury. Zagęszczona materia malarska nabrała w nich migotliwości, nasyciła się światłem; formy określała kapryśna, falista linia. W kompozycjach z tego okresu widoczne są głęboko zasymilowane inspiracje sztuką Cézanne'a i francuskich fowistów. Płaskie, samodzielnie traktowane plamy barwne powiązane są wyrazistym konturem; realne przedmioty zostają przeobrażone w zwięzłe znaki, a rolę zasadniczą odgrywają ich wzajemne relacje rozgrywające się na płaszczyźnie obrazu' - Irena Kossowska.

Description:
Still life with utensils
watercolour/paper, 45 x 34 cm; signed lower left: 'Tytus | Czyzewski', on the reverse at the top paper sticker of the Moving Art Exhibition from the 1930s (year of the exhibition not completed) with the description:'Autor Czyzewski Tytus | Tytul dziela: Krajobraz | Rodzaj dziela akwarela | Cena 100 zl | Podpis Tytus Czyzewski;' below, a fragmentally preserved sticker with the artist's name and the inscription:''wl Alf. Karnego'; on the bottom left a paper sticker with the numerical marking '983',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
akwarela/papier
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'Tytus | Czyżewski'
Proweniencja
kolekcja Alfonsa Karnego (1901-1989); spadkobiercy spuścizny Alfonsa Karnego
Wystawiany
Ruchoma Wystawa Sztuki, Warszawa, lata 30. XX w.