Powrót do DESA.PL
1911 of Liczba obiektów: 40
Obiekt jest zamknięty Henryk Berlewi | Kobieta ze sznurem pereł , 1931
Henryk Berlewi | Kobieta ze sznurem pereł , 1931 - 1Henryk Berlewi | Kobieta ze sznurem pereł , 1931 - 2Henryk Berlewi | Kobieta ze sznurem pereł , 1931 - 3Henryk Berlewi | Kobieta ze sznurem pereł , 1931 - 4Henryk Berlewi | Kobieta ze sznurem pereł , 1931 - 5Henryk Berlewi | Kobieta ze sznurem pereł , 1931 - 6
1911
Henryk Berlewi | Kobieta ze sznurem pereł , 1931
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
5,500 zł
Aukcja online
Rysunek Dwudziestolecia Międzywojennego
Artysta
Henryk Berlewi (1894 - 1967)
Wymiary
56,5 x 45 cm
Opis
węgiel/papier, 56,5 x 45 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'H. Berlewi 31', na odwrociu nalepka z biografią artysty

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


W marcu 1924 roku w automobilowym salonie Austro-Daimler, przy ulicy Wierzbowej 6 w Warszawie, Henryk Berlewi zaprezentował swe obrazy w modnej konwencji konstruktywizmu. Nazwał je „Mechano- -Fakturą”. Wybór miejsca na prezentację nie był przypadkowy, a akcentować miał związki sztuki z techniką. Działanie Berlewiego stanowiło część akcji organizowanej przez postępową grupę „Blok”, którą tworzyli m.in. Mieczysław Szczuka, Władysław Strzemiński i Katarzyna Kobro. Działalność plastyczna urosła na tym gruncie otworzyła Berlewiemu wrota do świata m.in. agencji reklamowych. Pracował nad różnej maści plakatami, prospektami reklamowymi np. dla niemieckiej marki Telefunken. Jednakże rynek i działania spółki Berlewiego z czasem wyczerpały się, a malarz wyjechał w 1928 roku do Paryża, by rozpocząć zupełnie nowy rozdział w swojej twórczości.

Prezentowany w katalogu elegancki portret kobiety ze sznurem pereł na szyi powstał najpewniej w paryskim okresie twórczości artysty. Paryż nie powitał Henryka Berlewiego splendorem i bogactwem – biedny i zapomniany malarz poświęcił się sztuce portretowej odchodząc od awangardowej estetyki, malował realistyczne i wyraziste akty, które okraszał wspomnieniami dawnej estetyki – plamami czystych barw. W tym okresie, choć Berlewi walczył o byt, nie obniżał wartości swoich realizacji. Przedstawienia figuratywne i portrety jego autorstwa to wybitne zapisy tak rozumienia awangardowej formy, jak i tradycji malarstwa europejskiego. Intensywność linii oraz subtelna redukcja formy są widocznymi w prezentowanym portrecie „powidokami” estetycznych założeń mechanofaktury, jak portretowego malarstwa doby nowożytnej.
Studiował w warszawskiej SSP, a następnie kontynuował naukę w Antwerpii i paryskiej Ecole des Beaux-Arts. Uznany za prekursora op-artu. Przedstawiciel najbardziej awangardowego nurtu polskiej polskiej sztuki nowoczesnej. Był członkiem ugrupowania "Blok", a także związany był z artystyczną awangardą europejską - m.in. T. van Doesburgiem, V. Eggelingiem, M. van der Rohe, L. Moholy-Nagyem. Jego zainteresowanie konstruktywizmem ukierunkował poznany przez artystę El Lissitzky. W latach dwudziestych wystawiał i przebywał w Berlinie. Miał tam wystawę indywidualną w 1926 w galerii Der Sturm. W 1924 ogłosił manifest "Mechano-Faktura", w którym odrzucił malarstwo iluzji przestrzennej na rzecz dwuwymiarowości płócien. Ograniczał skalę barw do białej, czarnej i czerwonej oraz posługiwał się szablonami. W 1928 zamieszkał na stałe w Paryżu, powrócił do malarstwa figuratywnego - malowałgłównie portrety. Przez krytykę światową uznany za jednego z kilkuset najwybitniejszych twórców XX wieku ("ARTof the 20th Century" TASCHEN 2000)

Description:
Woman with a string of pearls, 1931
charcoal/paper, 56.5 x 45 cm; signed and dated lower right: 'H. Berlewi 31', on the reverse label with artist's biography,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
węgiel/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'H. Berlewi 31'