Powrót do DESA.PL
41 of Liczba obiektów: 72
41
Henryk Epstein | "Wioska bretońska", lata 30. XX w.
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
50,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Henryk Epstein (1891 - 1944)
Wymiary
50 x 65 cm
Opis
olej/płótno, 50 x 65 cm, sygnowany p.d.: 'H. Epstein', opisany numerem na krośnie malarskim: '2960' oraz nalepka z numerem inwentarzowym: '1169/MR/12', na ramie powtórzony dwukrotnie numer inwentarzowy: '1169/MR/12'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Bretania – region na północy Francji, który stał się wielką inspiracją dla wielu malarzy – wzbudziła sympatię w oczach Henryka Epsteina od momentu, gdy zjawił się on tam po raz pierwszy. Malarz mógł czerpać stamtąd wszystkie swoje ulubione motywy, jakimi były widoki portów morskich, krajobrazy małych miasteczek departamentu Eure-et-Loir z ekspresyjnie ujętymi drzewami oraz elementy wykorzystywane później w martwych naturach. Wykształcenie zdobywał w Szkole Rysunku i Malarstwa u Jakuba Kacenbogena w Łodzi od 1986, a następnie w Klasie Rysunku Petera von Halma na Królewskiej Akademii Sztuki Pięknych w Monachium, od 1910. Później studiował jeszcze w Paryżu, a dokładnie w Académie de la Grande Chaumière. Wiódł aktywne życie, podczas którego związał swą osobę z grupą żydowskich artystów kręgu czasopisma „Machmadim” oraz z artystami z Europy Środkowej i Wschodniej, zamieszkałymi w „La Ruche” – czyli popularnym „Ulu”. Prowadził konwersacje z Soutinem oraz Modiglianim. Swe dzieła prezentował na Salonie Niezależnych, Salonie Jesiennym oraz Tuileryjskim. Jego debiutanckie prace cechowały się nawiązaniami do syntetyzmu Paula Gauguina oraz Szkoły z Pont-Aven, a kolejne do fowizmu Deraina oraz Vlamincka. Lata 1915-20 to dla jego malarstwa kolejny etap rozwoju, tym razem widoczne są inspiracje kubizmem, malarstwem Cezanne’a oraz ekspresjonizmem. Malarz po raz pierwszy odwiedził Bretanię pod koniec lat 20. Znalazł się wówczas w Quiberon oraz Concarneau. Malował widoki portów, portrety rybaków, a także martwe natury z rybami i owocami morza. W latach 30. w jego œuvre dominują sylwetki drzew i widoki wiejskich miejscowości z górnonormandzkiego Cocherel, które z biegiem lat oddawał coraz bardziej impresjonistycznie.
Uczył się malarstwa przez pewien czas w Monachium. Około 1911 roku wyjechał na stałe do Paryża, gdzie uczęszczał do jednej z pracowni artystycznych na Montparnassie. Był zaprzyjaźniony z Utrillem, Chaimem Soutinem i Amadeo Modiglianim. Wystawiał na Salonach Niezależnych (1921-23, 1925, 1928) oraz na Salonie Jesiennym w 1921 roku i Salonie Tuileryjskim w latach 1927-31. Początkowo interesował się przede wszystkim postimpresjonizmem - syntetyzmem Paula Gauguina i Ecole de Pont-Aven. Później wszedł w krąg malarzy fowistów - André Deraina, Maurice'a Vlamincka i Raoula Dufy, a także Pabla Picassa i Susanne Valadon. W obrazach z lat 1915-20 wyczuwalne są wpływy Cézanne'a i kubizmu, połączone z inspiracją fowizmem i ekspresjonizmem. W latach dwudziestych i trzydziestych Epstein coraz bardziej dynamizował formy, wprowadzał ostre kontrasty barwne i światłocieniowe, czasem stosował wyrazisty kontur. Malował przede wszystkim pejzaże, portrety, martwe natury, ale też kompozycje rodzajowe z wieśniakami, rybakami czy kobietami z półświatka. W latach 1929-31 Epstein odwiedził Bretanię - przebywał w Quiberon oraz w Concarneau - gdzie malował obrazy i akwarele z widokami portów i rybaków, a także "bretońskie" martwe natury z ekspresyjnie przedstawionymi rybami, ptakami i owocami morza.

Description:
"Breton village", lata 30. XX w.
oil/canvas, 50 x 65 cm; signed lower right: 'H. Epstein', described by the number on the stretcher: '2960' and a label with an inventory number: '1169/MR/12', on the frame twice repeated inventory number: '1169/MR/12',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'H. Epstein'
Proweniencja
dom aukcyjny Horta, Bruksela, kwiecień 2012; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Henri Epstein. Mistrzowie École de Paris, katalog wystawy, red. Artur Winiarski, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2015, nr kat. 85, s. 122 (il.)
Wystawiany
Henri Epstein. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 18 września - 31 grudnia 2015