Powrót do DESA.PL
23 of Liczba obiektów: 72
23
Stanisław Bohusz-Siestrzeńcewicz | Targ w miasteczku kresowym ("W miasteczku"), 1899
Estymacja:
180,000 zł - 240,000 zł
Sprzedane
170,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
78 x 110 cm
Opis
olej/płótno, 78 x 110 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'ST. BOHUSZ-SIESTRZEŃCEWICZ. | 99', opinia Elizy Ptaszyńskiej z maja 2022

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Stanisław Bohusz-Siestrzeńcewicz
Wilno, Paryż, Monachium



Stanisław Bohusz-Siestrzeńcewicz urodził się w 1869, w podmiejskim majątku Niemenczynek, w rodzinie dumnej ze swych szlacheckich tradycji. Początkowo uczył się malarstwa w wileńskiej Szkole Rysunkowej Iwana Trutniewa. Po ukończeniu pierwszego etapu edukacji artystycznej w 1887 wybrał się na studia do Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Kształcił się na wydziale malarstwa batalistycznego, pod kierunkiem Gottfireda Willewaldego. Rosyjska Akademia uhonorowała go nagrodą za studium koni – była to jego pierwsza większa nobilitacja. W 1894 wyjechał na krótko do Paryża, gdzie uczył się wAcadémie Julian. Do stolicy Francji powrócił jeszcze w latach 1898-99, aby podjąć współpracę z Salonem Sztuki Goupila. Istotnym faktem dla jego twórczości są bliskie relacje malarza z kręgiem monachijskim. Nie podjął co prawda studiów na tamtejszej Akademii, zaś regularnie odwiedzał to miejsce od lat 80. XIX stulecia, a podczas wizyt związał się z polską kolonią artystyczną.

Najważniejszym momentem zdobywania doświadczenia malarskiego była nauka w pracowni Józefa Brandta w latach 1895-1900. Wileński artysta poślubił jego córkę – natomiast małżeństwo rozpadło się po trzech latach. Spowodowało to powrót Bohusza-Siestrzeńcewicza do kraju, w którym utworzył swój warsztat w dawnej pracowni Wojciecha Gersona. W tym czasie podróżował między Warszawą, a rodzinnym Wilnem. Utrzymując żywe relacje z litewskim miastem, udało mu się zaprzyjaźnić z Ferdynandem Ruszczycem, a znajomość ta zaowocowała wspólną wystawą w 1903 roku, zorganizowaną przez Towarzystwo Artystów Polskich „Sztuka”. Bohusz w kolejnych latach pracował krótko na stanowisku nauczycielskim na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego. W wolnych chwilach spędzał czas wśród znajomych – właścicieli kresowych majątków, w tym Roszkiewiczów, Skirmunttów oraz Lubienieckich. Zasłynął jako autor prelekcji na temat malarstwa Jana Matejki oraz Józefa Chełmońskiego, a także tematów traktujących o estetyce i teorii sztuki. Latem 1920 roku, w momencie wojny bolszewickiej zbiegł do Poznania, gdzie mieszkał jego brat. Artysta pozostał tam już do końca swego życia, natomiast zmarł w Warszawie w 1927. Został pochowany w ukochanym przez niego Wilnie, na cmentarzu ewangelickim.

„Targ w miasteczku kresowym” to jedno z najbardziej charakterystycznych dzieł dla twórczości Stanisława Bohusza-Siestrzeńcewicza. Głównymi mentorami dla malarza byli Józef Brandt oraz Józef Chełmoński. Młodemu artyście była bliska tematyka prac polskich monachijczyków, która koncentrowała się wokół życia polskiej wsi oraz rodzimego pejzażu. To jej poświęcił całe swoje dojrzałe oeuvre, którego częścią jest kompozycja prezentowana w katalogu. Obraz ten odznacza się witalnością oraz energię, w porównaniu z jego dziełami po 1900, gdy podczas kontaktów z wileńskimi artystami obrazy Bohusza nabrały nastroju ciszy. Sceny z okresu wileńskiego były studiami nad grą światła, cienia oraz plamą barwną. W tym czasie zaczął tworzyć malarstwo symboliczne. Lubował się w przedstawianiu podwileńskich wsi oraz miasteczek. Fascynowała go kolorystyka żywych jarmarków i sianokosów. Skupiał swą uwagę na prezentowaniu przejazdów konnych przez wioski. Z jego obrazu płynie anegdota, tak jak w przypadku dzieł Chełmońskiego oraz Brandta, a jednocześnie biegłość w oddaniu malowniczości oraz dynamiki kompozycji. Całość dzieła przepełnia u niego romantyczny nastrój oraz nostalgia, która odkrywa uczuciowy stosunek malarza do natury.
Stanisław Bohusz Siestrzeńcewicz kształcił się w wileńskiej Miejskiej Szkole Rysunkowej, później w akademii petersburskiej u Bogdana Willewalda, w Paryżu w Académie Julian i w Monachium, pod kierunkiem Józefa Brandta. W 1919 roku wykładał malarstwo na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Stefana Batorego. Wystawiał przede wszystkim w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, w Salonie Krywulta oraz w Wilnie. Jego ulubionym tematami były widoki i sceny rodzajowe rozgrywające się w kresowych miasteczkach z ich kolorowymi jarmarkami, targami koni, małomiasteczkowymi i barwnymi typami ludzkimi. Malował także sceny z polowań, obrazy inspirowane sztuką dalekiego Wschodu. Artysta był też świetnym rysownikiem i ilustratorem czasopism i książek.

Description:
Market in a small town ("In the town"), 1899
oil/canvas, 78 x 110 cm; signed and dated lower left: 'ST. BOHUSZ-SIESTRZENCEWICZ. | 99 R.',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'ST. BOHUSZ-SIESTRZEŃCEWICZ. | 99'
Literatura
"Tygodnik Ilustrowany" 1902, nr 7, s. 130 (il.); porównaj: "Tygodnik Ilustrowany" 1900, nr 17, s. 325 (il.)
Wystawiany
Salon Aleksandra Krywulta, Warszawa, około 1900 (?)