14
Józef Chełmoński | Wśród pól. Szkic
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
38,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Józef Chełmoński (1849 - 1914)
Wymiary
12 x 18,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno naklejone na tekturę, 12 x 18,5 cm, na odwrociu opis ręką Jadwigi Chełmońskiej, córki artysty: 'Autentyczność szkicu ś p Ojca mego Józefa | Chełmońskiego stwierdzam | Jadwiga Chełmońska'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowany na aukcji zestaw studiów (szkiców) Józefa Chełmońskiego pochodzi z jego okresu kuklówieckiego, kiedy to po długoletnim pobycie w Paryżu powrócił do Polski iw 1889 roku osiadł w Kuklówce Zarzecznej koło Grodziska Mazowieckiego. Z tego okresu pochodzą klasyczne jego prace, takie jak „Kuropatwy” (1891, Muzeum Narodowe w Warszawie) czy „Bociany” (1900, Muzeum Narodowe w Warszawie). Dla urodzonego w Boczkach koło Łowicza artysty otoczenie rodzimej, mazowieckiej natury podziałało stymulująco. Odtąd silnie zwrócił się w stronę „czystego” malarstwa krajobrazowego, w który starał się oddać osobisty, niemal religijny, stosunek do przyrody. Chełmoński tworzył, obok dużych obrazów sztalugowych, liczne szkice z natury, których forma artystyczna zdradza żywiołowość malarskiej notacji. Dwa spośród prezentowanych studiów to niemalże ekspresjonistyczne zachody słońca bliskie już młodopolskiemu modernizmowi. Trzeci stanowi nastrojowe, walorowe studium nadjeziornej przyrody, znane z innych obrazów tego okresu (Staw w Radziejowicach, wersje z 1898 i 1899 roku). Zachowane w jednej kolekcji prywatnej w Warszawie studia pierwotnie wchodziły w skład spuścizny po artyście i zostały na odwrociu opisane przez córkę artysty, Jadwigę Chełmońską.
W latach 1867-71 odbył studia malarskie w Klasie Rysunkowej oraz w prywatnej pracowni Wojciecha Gersona w Warszawie. W latach 1871-74 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, gdzie związany był z polską kolonią artystyczną skupioną wokół Józefa Brandta i Maksymiliana Gierymskiego. Momentem formatywnym dla twórczości Chełmońskiego były podróże na Podole i Ukrainę (1872 i 1874-75). Do 1887 roku mieszkał w Paryżu, gdzie jego malarstwo cieszyło się dużą popularnością. Następnie powrócił do kraju, osiedlając się w Kuklówce k. Grodziska Mazowieckiego. Był jednym z najwybitniejszych polskich malarzy pejzażystów drugiej połowy XIX oraz początku XX stulecia. Malował realistyczne i nastrojowe w charakterze krajobrazy i sceny rodzajowe inspirowane mazowiecką czy kresową przyrodą. Obrazy Chełmońskiego znajdują się w najważniejszych kolekcjach publicznych Polsce, a także europejskich i amerykańskich zbiorach prywatnych.
Description:
Among the fields. Sketch
oil/canvas mounted on paperboard, 12 x 18.5 cm; described on the reverse by an artist's daughter, Jadwiga Chelmonska: 'Autentycznosc szkicu s p Ojca mego Jozefa | Chelmonskiego stwierdzam | Jadwiga Chelmonska',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowany na aukcji zestaw studiów (szkiców) Józefa Chełmońskiego pochodzi z jego okresu kuklówieckiego, kiedy to po długoletnim pobycie w Paryżu powrócił do Polski iw 1889 roku osiadł w Kuklówce Zarzecznej koło Grodziska Mazowieckiego. Z tego okresu pochodzą klasyczne jego prace, takie jak „Kuropatwy” (1891, Muzeum Narodowe w Warszawie) czy „Bociany” (1900, Muzeum Narodowe w Warszawie). Dla urodzonego w Boczkach koło Łowicza artysty otoczenie rodzimej, mazowieckiej natury podziałało stymulująco. Odtąd silnie zwrócił się w stronę „czystego” malarstwa krajobrazowego, w który starał się oddać osobisty, niemal religijny, stosunek do przyrody. Chełmoński tworzył, obok dużych obrazów sztalugowych, liczne szkice z natury, których forma artystyczna zdradza żywiołowość malarskiej notacji. Dwa spośród prezentowanych studiów to niemalże ekspresjonistyczne zachody słońca bliskie już młodopolskiemu modernizmowi. Trzeci stanowi nastrojowe, walorowe studium nadjeziornej przyrody, znane z innych obrazów tego okresu (Staw w Radziejowicach, wersje z 1898 i 1899 roku). Zachowane w jednej kolekcji prywatnej w Warszawie studia pierwotnie wchodziły w skład spuścizny po artyście i zostały na odwrociu opisane przez córkę artysty, Jadwigę Chełmońską.
W latach 1867-71 odbył studia malarskie w Klasie Rysunkowej oraz w prywatnej pracowni Wojciecha Gersona w Warszawie. W latach 1871-74 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, gdzie związany był z polską kolonią artystyczną skupioną wokół Józefa Brandta i Maksymiliana Gierymskiego. Momentem formatywnym dla twórczości Chełmońskiego były podróże na Podole i Ukrainę (1872 i 1874-75). Do 1887 roku mieszkał w Paryżu, gdzie jego malarstwo cieszyło się dużą popularnością. Następnie powrócił do kraju, osiedlając się w Kuklówce k. Grodziska Mazowieckiego. Był jednym z najwybitniejszych polskich malarzy pejzażystów drugiej połowy XIX oraz początku XX stulecia. Malował realistyczne i nastrojowe w charakterze krajobrazy i sceny rodzajowe inspirowane mazowiecką czy kresową przyrodą. Obrazy Chełmońskiego znajdują się w najważniejszych kolekcjach publicznych Polsce, a także europejskich i amerykańskich zbiorach prywatnych.
Description:
Among the fields. Sketch
oil/canvas mounted on paperboard, 12 x 18.5 cm; described on the reverse by an artist's daughter, Jadwiga Chelmonska: 'Autentycznosc szkicu s p Ojca mego Jozefa | Chelmonskiego stwierdzam | Jadwiga Chelmonska',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno naklejone na tekturę