Powrót do DESA.PL
1 of Liczba obiektów: 72
1
Bronisław Jamontt | "Podwórko w Wilnie", 1944
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
18,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
25,5 x 34,5 cm
Opis
olej/płótno naklejone na tekturę, 25,5 x 34,5 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'Br. Jamontt | 1944', na odwrociu autorska dedykacja p.g.: 'Kochanemu Memu (nieczytelnie) | Stanisławowi Roliczowi | na Gwiazdkę | 1948 roku | Bronisław Jamontt' oraz opis p.d.: 'BrJamontt | Podwórko w Wilnie | płótno naklejone na tekturę | pokryte werniksem damarowym.'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Bronisław Jamontt to artysta specjalizujący się w malarstwie pejzażowym, ukazującym widoki Wilna, Wileńszczyzny oraz Torunia. Kompozycje te powstawały zazwyczaj na papierze lub tekturze, w technice tempery, gwaszu, akwareli, sporadycznie oleju. Pejzaże miejskie Jamontta ukazywały przede wszystkim zaułki miejskie, dzięki czemu zyskiwały tajemniczy charakter. W pierwszych latach kariery jego twórczość nawiązywała do dekoracyjności oraz linearności secesji. Następnie artysta zainteresował się formizmem, przez który dążył do geometryzacji ukazywanych przez siebie przedmiotów. Ciekawą cechą kolejnego okresu malarskiego artysty było posługiwanie się abstrakcyjnym kolorem. Druga połowa lat 20. XX wieku była w jego œuvre powrotem do dekoracyjnej stylizacji. W latach 30. osiągnął pełnię swej artystycznej dojrzałości, która charakteryzowała się bardzo miękkim, malarskim traktowaniem brył, dynamiką kompozycji oraz inspiracją malarstwem holenderskim i związanymi z nim efektami światłocieniowymi. Krytycy doceniali w jego kompozycjach ruch, który obejmował nie tylko naturę, ale również budowle miejskie tętniące własnym życiem. Podwórko w Wilnie prezentowane w katalogu aukcji jest przykładem indywidualnego obrazowania świata w wydaniu Jamontta, który przywodzi na myśl dzieła Giorgio de Chirico przepełnione senną atmosferą i tajemniczością. Kompozycja ta była prezentem samego autora dla związanego z wileńską grafiką artysty – Stanisława Rolicza.
Uczył się w wileńskiej Szkole Rysunkowej, później pracował jako prywatny nauczyciel rysunków. Na początku lat 30. został asystentem na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie, a w 1937 roku otrzymał nominację profesorską tej uczelni. Wystawiał na wszystkich wystawach Wileńskie Towarzystwo Artystów Plastyków, reprezentował sztukę polską na wielu wystawach za granicą. Po wojnie osiadł w Toruniu, gdzie był dziekanem Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Malował głównie pejzaże, także widoki miejskie z motywami starej architektury.

Description:
"Backyard in Vilnius", 1944
oil/canvas mounted on paperboard, 25.5 x 34.5 cm; signed and dated lower left: 'Br. Jamontt | 1944', on the reverse an author's dedication upper right: 'Kochanemu Memu (illegible) | Stanislawowi Roliczowi | na Gwiazdke | 1948 roku | Bronislaw Jamontt' and a description lower right: 'BrJamontt | Podworko w Wilnie | plotno naklejone na tekture | pokryte werniksem damarowym.',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno naklejone na tekturę
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'Br. Jamontt | 1944'
Proweniencja
dar artysty dla grafika i pedagoga, Stanisława Rolicza (1913-1997), 1948; spuścizna po Stanisławie Roliczu