37
Marcin Zawicki | "Korpus", 2019
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
18,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Marcin Zawicki (1985)
Wymiary
140 x 120 cm
Kategoria
Opis
akryl, olej/płótno, 140 x 120 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '[sygnatura] | "KORPUS" | 2019'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Krytycy sztuki uznają Marcina Zawickiego za mistrza w kreowaniu obrazów. Jego obrazy powstają zwykle jako interpretacja rzeczywistości. Jednak znakiem szczególnym tego malarstwa jest to, że Zawicki rzeczywistość przedstawioną na powierzchni płótna po prostu stwarza. Każdy z obrazów Zawickiego powstaje na wzór spreparowanej przez autora makiety, która jest trójwymiarowym modelem rzeźbiarskim. Tę trójwymiarowość Zawicki potrafi przenieść na płótno. Niezwykła technika malarska ożywia przedstawiany świat. Martwe natury z obrazów Zawickiego stają się niemalże materialne i namacalne. Zachwyca ich biologiczność i mięsista barwność, a przede wszystkim umiejętne użycie światła. Przy pierwszym spojrzeniu kompozycje Zawickiego mogą sprawiać wrażenie chaotycznych, jednak autor doskonale panuje nad organizacją wewnętrznego świata swoich obrazów. Tak opisuje swoją metodę: „Historia pewnego zamkniętego układu, niewielkiego uniwersum rządzącego się nie do końca jasnymi zasadami, których logika - czytelna w obrazach - przysparza spore trudności przy próbie zwerbalizowania. Chaos materii, erupcja budulca widzialności zastyga, porządkuje się w formy, żeby za chwilę rozpuścić się ponownie w wielkim potopie oczyszczającym niedoskonały świat przed kolejną próbą znalezienia regulującej zasady” (Marcin Zawicki, Wielka Kronika, https://galeriabielska.pl/wystawa/marcin- zawicki-wielka-kronika, dostęp 11.05.2022).
Prezentowany w katalogu obraz „Korpus” pochodzi z cyklu „Golem”. Autor w ten sposób opisuje prace składające się na cykl: „Obrazy z serii Golem są obszarem, w którym krzyżują̨ się̨ istotne dla mnie, przepracowane we wcześniejszych realizacjach wątki, stając się tym samym swoistym posumowaniem moich dotychczasowych zmagań z malarstwem. Seria obejmuje obrazy odnoszące się̨ do postaci sztucznie powołanych do życia przez człowieka. W tym miejscu splatają̨ się̨ rozważania nad fenomenem życia (wątek rozwijany przez mnie min. w realizacji Życie (2017) oraz refleksje wokół figury demiurga i samego aktu stworzenia (nakreślonych w seriach Homoiomerie (2016) czy Dies Irae (2018), a także wzajemnych relacji istnienia i widzialności (poruszane przeze mnie min. w seriach Sporysz (2015), Gesty (2017-…), Homoiomerie), wszystko to podlane aurą mistycznego rytuału (wątki wywodzące się̨ z moich realizacji malarskich powstałych w latach 2018-2019)” (Marcin Zawicki, Golem http://zawicki.eu/golem, dostęp 11.05.2022).
Description:
"Corpus", 2019
acrylic, oil/canvas, 140 x 120 cm; signed, dated and described on the reverse: '[signature] | "KORPUS" | 2019'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Krytycy sztuki uznają Marcina Zawickiego za mistrza w kreowaniu obrazów. Jego obrazy powstają zwykle jako interpretacja rzeczywistości. Jednak znakiem szczególnym tego malarstwa jest to, że Zawicki rzeczywistość przedstawioną na powierzchni płótna po prostu stwarza. Każdy z obrazów Zawickiego powstaje na wzór spreparowanej przez autora makiety, która jest trójwymiarowym modelem rzeźbiarskim. Tę trójwymiarowość Zawicki potrafi przenieść na płótno. Niezwykła technika malarska ożywia przedstawiany świat. Martwe natury z obrazów Zawickiego stają się niemalże materialne i namacalne. Zachwyca ich biologiczność i mięsista barwność, a przede wszystkim umiejętne użycie światła. Przy pierwszym spojrzeniu kompozycje Zawickiego mogą sprawiać wrażenie chaotycznych, jednak autor doskonale panuje nad organizacją wewnętrznego świata swoich obrazów. Tak opisuje swoją metodę: „Historia pewnego zamkniętego układu, niewielkiego uniwersum rządzącego się nie do końca jasnymi zasadami, których logika - czytelna w obrazach - przysparza spore trudności przy próbie zwerbalizowania. Chaos materii, erupcja budulca widzialności zastyga, porządkuje się w formy, żeby za chwilę rozpuścić się ponownie w wielkim potopie oczyszczającym niedoskonały świat przed kolejną próbą znalezienia regulującej zasady” (Marcin Zawicki, Wielka Kronika, https://galeriabielska.pl/wystawa/marcin- zawicki-wielka-kronika, dostęp 11.05.2022).
Prezentowany w katalogu obraz „Korpus” pochodzi z cyklu „Golem”. Autor w ten sposób opisuje prace składające się na cykl: „Obrazy z serii Golem są obszarem, w którym krzyżują̨ się̨ istotne dla mnie, przepracowane we wcześniejszych realizacjach wątki, stając się tym samym swoistym posumowaniem moich dotychczasowych zmagań z malarstwem. Seria obejmuje obrazy odnoszące się̨ do postaci sztucznie powołanych do życia przez człowieka. W tym miejscu splatają̨ się̨ rozważania nad fenomenem życia (wątek rozwijany przez mnie min. w realizacji Życie (2017) oraz refleksje wokół figury demiurga i samego aktu stworzenia (nakreślonych w seriach Homoiomerie (2016) czy Dies Irae (2018), a także wzajemnych relacji istnienia i widzialności (poruszane przeze mnie min. w seriach Sporysz (2015), Gesty (2017-…), Homoiomerie), wszystko to podlane aurą mistycznego rytuału (wątki wywodzące się̨ z moich realizacji malarskich powstałych w latach 2018-2019)” (Marcin Zawicki, Golem http://zawicki.eu/golem, dostęp 11.05.2022).
Description:
"Corpus", 2019
acrylic, oil/canvas, 140 x 120 cm; signed, dated and described on the reverse: '[signature] | "KORPUS" | 2019'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '[sygnatura] | "KORPUS" | 2019'
Wystawiany
Marcin Zawicki, „To żyje”, Galeria ABC, Poznań, 31.05-15.07.2021; Marcin Zawicki, „Golem”,Muzeum im. Przypkowskich w Jędrzejowie, Jędrzejów, 6.08-24.10.2021