15
Marcin Maciejowski | "Jak wypiję, lubię sobie zapalić - tłumaczy 18-letni sprawca podpaleń czterech budynków gospodarczych", 2000
Estymacja:
80,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
70,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Marcin Maciejowski (1974)
Wymiary
140 x 108,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 140 x 108,5 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"- JAK WYPIJĘ, LUBIĘ SOBIE ZAPALIĆ - TŁUMACZY | 18-LETNI SPRAWCA PODPALEŃ CZTERECH | BUDYNKÓW GOSPODARCZYCH" | MARCIN MACIEJOWSKI | 00.'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Maciejowski przyjmuje krytyczną postawę w stosunku do rzeczywistości wytworzonej przed media masowe. Nie tworzy on komentarza w sensie negatywnym, ale obserwuje i następnie interpretuje panujące obyczaje, wzorce kulturowe oraz stereotypy. Szuka w tych sytuacjach zrozumienia. „Malowaniem tłumaczę sobie rzeczywistość” – mówi artysta. Przedstawia uproszczone sceny codzienności w sposób czytelny i bezpośredni. Maciejowski czerpie inspiracje z wycinków z gazet, reklam, plakatów i ilustracji prasowych. Dokonuje zmian, usuwa zbędne elementy bądź pozbawia historie pierwotnego znaczenia. Używa głównie farb olejnych i ołówka, za których pomocą tworzy wyraźny kontur oraz wypełnia przestrzeń płaskimi plamami koloru. Maciejowski łączy komiksową ilustrację z estetyką dawnych mistrzów, czego efektem jest oryginalny styl artystyczny. Malarz skłania się do powtarzalności w stosunku do pewnych tematów lub stworzonych już prac. Zabieg ten pozwala wytworzyć rytm, który następnie prowadzi do odkrycia nowej perspektywy malarskiej. Niejednokrotnie nawiązuje do twórczości Picassa, Gustawa Klimta i Egona Schiele. W czasie pobytu w Wiedniu Maciejowski poświęcał wiele uwagi obrazom tych właśnie mistrzów. Jedną z prac, na której przedstawieni zostali Gustaw Klimt i Egon Schiele, było płótno „Nacht Schiele”. Jednym z głównych elementów w twórczości Maciejowskiego jest tekst. Treść jest wpisana w prace bądź tytuł. Zdarza się, że artysta tworzy je sam, wykorzystuje opisy dostępne w mediach lub bezpośrednio cytuje fragmenty z gazet czy portali internetowych. Omawiany obraz pod tytułem „Jak wypiję, lubię sobie zapalić – tłumaczy 18-letni sprawca podpaleń czterech budynków gospodarczych” z 2000 przedstawia dwie sceny. Na pierwszej widoczny jest mężczyzna stojący przy budynku stodoły, w drugiej natomiast odchodzi od budynku, kiedy ta już się pali. Autor wykorzystuje sensacyjną historię z gazety o sprawcy pożarów, a następnie tworzy do niej malarski komentarz. Zestawienie tytułu z namalowanym przedstawieniem przybiera formę gry. Tytuł, jest nie tyle sugestywny, ile wyjaśnia temat, na którym skupia się Maciejowski. Zacytowany fragment jest częścią wypowiedzi sprawcy. Czytany bez dalszego wyjaśnienia nasuwa na myśl swobodnie powiedziane zdanie, w której autor wypowiedzi wyraża chęć zapalenia papierosa po wypiciu alkoholu. Jednak w połączeniu z drugą częścią, w której wytłumaczone zostaje, kim jest osoba, autor pokazuje cyniczność wypowiedzi i przedstawionej historii. Praca jest namalowana w stylu komiksowym, za którego pomocą treść jest przekazana w bezpośredni i nieskomplikowany sposób. Cały zabieg znaczeniowy wpisuje się w myśl artysty, iż obserwuje, a następnie interpretuje przetworzoną przez media rzeczywistość. Marcin Maciejowski ukończył studia na Wydziale Grafiki w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom uzyskał pod kierownictwem profesora Piotra Kuncego. W 2003 został laureatem nagrody Paszportu Polityki. Artysta był współzałożycielem słynnej grupy Ładnie i artzinu „Słynne Pismo we Wtorek”. Prace Maciejowskiego były wystawiane na wielu międzynarodowych wystawach, m.in. na targach Art Basel w 2004, w Marc Foxx Gallery w Kalifornii i Thaddaeus Ropac, londyńskiej galerii w ramach wystawy „Private View w 2019. Dzieła eksponowane w Thaddaeus Ropac skupiały się na ukazaniu scen z życia w mieście, świata sztuki oraz wyrwane fragmenty ze sztuki dawnej i współczesnej. W 2007 ukazał się również album prezentujący około 100 obrazów Maciejowskiego. Zawarte tam prace zostały wystawione m.in. w Galerie Meyer Kainer podczas wystawy „I used to live in Vienna”, w Galerii Raster jako część ekspozycji „Struktury dobra” oraz podczas wystawy „Discovery” w Galerii Leo Koenig w Nowym Jorku.
Studia i dyplom na Wydziale Grafiki krakowskiej ASP. Członek grupy Ładnie. W 2003 został laureatem nagrody Paszportu Polityki „za dowcip oraz nowatorskie wykorzystanie stylistyki mediów reklamy do opisu współczesnych obyczajów polskich". W epoce kryzysu narodowych symboli i znaków, na fali przemian w latach 90 postawił niezwykle dociekliwa i sugestywna diagnozę społeczeństwa posttotalitarnego (m.in. subkulturowego zjawiska dresiarzy), przyjmując postawę krytycznej afirmacji i zaangażowanego dystansu.
Description:
"When I drink, I like to smoke - explains the 18-year-old perpetrator of arson attacks on four farm buildings", 2000
oil/canvas, 140 x 108.5 cm; signed, dated and described on the reverse: '"'- JAK WYPIJE, LUBIE SOBIE ZAPALIC - TLUMACZY | 18-LETNI SPRAWCA PODPALEN CZTERECH | BUDYNKOW GOSPODARCZYCH" | MARCIN MACIEJOWSKI | 00.'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Maciejowski przyjmuje krytyczną postawę w stosunku do rzeczywistości wytworzonej przed media masowe. Nie tworzy on komentarza w sensie negatywnym, ale obserwuje i następnie interpretuje panujące obyczaje, wzorce kulturowe oraz stereotypy. Szuka w tych sytuacjach zrozumienia. „Malowaniem tłumaczę sobie rzeczywistość” – mówi artysta. Przedstawia uproszczone sceny codzienności w sposób czytelny i bezpośredni. Maciejowski czerpie inspiracje z wycinków z gazet, reklam, plakatów i ilustracji prasowych. Dokonuje zmian, usuwa zbędne elementy bądź pozbawia historie pierwotnego znaczenia. Używa głównie farb olejnych i ołówka, za których pomocą tworzy wyraźny kontur oraz wypełnia przestrzeń płaskimi plamami koloru. Maciejowski łączy komiksową ilustrację z estetyką dawnych mistrzów, czego efektem jest oryginalny styl artystyczny. Malarz skłania się do powtarzalności w stosunku do pewnych tematów lub stworzonych już prac. Zabieg ten pozwala wytworzyć rytm, który następnie prowadzi do odkrycia nowej perspektywy malarskiej. Niejednokrotnie nawiązuje do twórczości Picassa, Gustawa Klimta i Egona Schiele. W czasie pobytu w Wiedniu Maciejowski poświęcał wiele uwagi obrazom tych właśnie mistrzów. Jedną z prac, na której przedstawieni zostali Gustaw Klimt i Egon Schiele, było płótno „Nacht Schiele”. Jednym z głównych elementów w twórczości Maciejowskiego jest tekst. Treść jest wpisana w prace bądź tytuł. Zdarza się, że artysta tworzy je sam, wykorzystuje opisy dostępne w mediach lub bezpośrednio cytuje fragmenty z gazet czy portali internetowych. Omawiany obraz pod tytułem „Jak wypiję, lubię sobie zapalić – tłumaczy 18-letni sprawca podpaleń czterech budynków gospodarczych” z 2000 przedstawia dwie sceny. Na pierwszej widoczny jest mężczyzna stojący przy budynku stodoły, w drugiej natomiast odchodzi od budynku, kiedy ta już się pali. Autor wykorzystuje sensacyjną historię z gazety o sprawcy pożarów, a następnie tworzy do niej malarski komentarz. Zestawienie tytułu z namalowanym przedstawieniem przybiera formę gry. Tytuł, jest nie tyle sugestywny, ile wyjaśnia temat, na którym skupia się Maciejowski. Zacytowany fragment jest częścią wypowiedzi sprawcy. Czytany bez dalszego wyjaśnienia nasuwa na myśl swobodnie powiedziane zdanie, w której autor wypowiedzi wyraża chęć zapalenia papierosa po wypiciu alkoholu. Jednak w połączeniu z drugą częścią, w której wytłumaczone zostaje, kim jest osoba, autor pokazuje cyniczność wypowiedzi i przedstawionej historii. Praca jest namalowana w stylu komiksowym, za którego pomocą treść jest przekazana w bezpośredni i nieskomplikowany sposób. Cały zabieg znaczeniowy wpisuje się w myśl artysty, iż obserwuje, a następnie interpretuje przetworzoną przez media rzeczywistość. Marcin Maciejowski ukończył studia na Wydziale Grafiki w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom uzyskał pod kierownictwem profesora Piotra Kuncego. W 2003 został laureatem nagrody Paszportu Polityki. Artysta był współzałożycielem słynnej grupy Ładnie i artzinu „Słynne Pismo we Wtorek”. Prace Maciejowskiego były wystawiane na wielu międzynarodowych wystawach, m.in. na targach Art Basel w 2004, w Marc Foxx Gallery w Kalifornii i Thaddaeus Ropac, londyńskiej galerii w ramach wystawy „Private View w 2019. Dzieła eksponowane w Thaddaeus Ropac skupiały się na ukazaniu scen z życia w mieście, świata sztuki oraz wyrwane fragmenty ze sztuki dawnej i współczesnej. W 2007 ukazał się również album prezentujący około 100 obrazów Maciejowskiego. Zawarte tam prace zostały wystawione m.in. w Galerie Meyer Kainer podczas wystawy „I used to live in Vienna”, w Galerii Raster jako część ekspozycji „Struktury dobra” oraz podczas wystawy „Discovery” w Galerii Leo Koenig w Nowym Jorku.
Studia i dyplom na Wydziale Grafiki krakowskiej ASP. Członek grupy Ładnie. W 2003 został laureatem nagrody Paszportu Polityki „za dowcip oraz nowatorskie wykorzystanie stylistyki mediów reklamy do opisu współczesnych obyczajów polskich". W epoce kryzysu narodowych symboli i znaków, na fali przemian w latach 90 postawił niezwykle dociekliwa i sugestywna diagnozę społeczeństwa posttotalitarnego (m.in. subkulturowego zjawiska dresiarzy), przyjmując postawę krytycznej afirmacji i zaangażowanego dystansu.
Description:
"When I drink, I like to smoke - explains the 18-year-old perpetrator of arson attacks on four farm buildings", 2000
oil/canvas, 140 x 108.5 cm; signed, dated and described on the reverse: '"'- JAK WYPIJE, LUBIE SOBIE ZAPALIC - TLUMACZY | 18-LETNI SPRAWCA PODPALEN CZTERECH | BUDYNKOW GOSPODARCZYCH" | MARCIN MACIEJOWSKI | 00.'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"- JAK WYPIJĘ, LUBIĘ SOBIE ZAPALIĆ - TŁUMACZY | 18-LETNI SPRAWCA PODPALEŃ CZTERECH | BUDYNKÓW GOSPODARCZYCH" | MARCIN MACIEJOWSKI | 00.'
Proweniencja
zakup od artysty; kolekcja prywatna, Polska