4
Ewa Juszkiewicz | Bez tytułu, 2009
Estymacja:
80,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
70,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Ewa Juszkiewicz (1984)
Wymiary
60 x 60 cm
Kategoria
Opis
akryl, olej/płótno, 60 x 60 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'für | PAWEŁ | Ewa Juszkiewicz | 2009'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Wiodącym tematem prac Ewy Juszkiewicz, nieodmiennie, od początków jej kariery artystycznej pozostaje kobiecy portret. Swoją twórczością artystka bada i analizuje sposoby prezentacji kobiecych wizerunków w malarstwie na przestrzeni wieków, ze szczególnym uwzględnieniem schematów oraz norm estetycznych. Twórczyni podejmuje dialog ze sztuką dawną i udowadnia jak opresyjne i ciasne były wówczas wyobrażenia na temat kobiet. Jak sama przyznała w jednym z wywiadów: „Kiedy robię research do swojej pracy, odkrywam wciąż niezwykłą dla mnie rzecz, te nieliczne istniejące w przeszłości malarki przejęły dominującą konwencję przechwytując męskie spojrzenie. Kobiety na obrazach malarek przedstawione są dokładnie w taki sam sposób jak u mężczyzn, jak gdyby męski sposób patrzenia był neutralny i powszechnie obowiązujący” (https://magazynszum.pl/grzyb-zamiast-twarzy-ewa-juszkiewicz/, dostęp: 12.05.2022). Juszkiewicz odtwarza portrety z minionych epok, zmieniając jednak kluczowy element kompozycyjny – twarz postaci. Nie inaczej jest w przypadku omawianego dzieła z 2009, będącego swojego rodzaju hybrydą, przekraczającą normy kanonicznego piękna. Autorka już na początku swojej twórczości eksplorowała różne rodzaje odmienności. Jej wczesne obrazy, do których przynależy prezentowana w katalogu praca, pokazują raczej to, co antyestetyczne, dziwaczne i niebędące obiektem łatwej i przyjemnej kontemplacji. Na obrazach z tego czasu przedstawiała najczęściej dzieci. Eksponując ową „dziwaczność” Juszkiewicz wypracowała metodę na przełamanie konwencji portretowych i podkreślenie cech, które stoją w sprzeczności z mieszczańskim pojmowaniem portretu. Z czasem Juszkiewicz zrezygnowała ze zniekształceń a twarze postaci zaczęła zastępować rozrośniętymi grzybami, korpusami owadów, bukietami roślin czy udrapowanymi tkaninami. Autorka przełamuje w ten sposób klasyczne przedstawienia elementami niepasującymi czy tymi dalekimi od stosowności. W efekcie powstają surrealistyczne, budzące niepokój, a nierzadko i odrazę dzieła, oparte na oryginałach. W ten sposób Juszkiewicz poddała metamorfozie dzieła m.in.: Louise Élisabeth Vigée Le Brun, Artemisii Gentileschi, Sofonisby Anguissoli czy Judith Leyster. W malarstwie Ewy Juszkiewicz nadrzędną rolę pełni dialog. Twórczyni, podążając za stylistyką dawnych mistrzów, przywiązuje olbrzymią wagę do warsztatu, dzięki czemu obcując z pracami malarki możemy podziwiać fakturę, ciężar oraz właściwości przedstawionej materii. Artystka, jak sama przyznaje, maluje na podstawie reprodukcji, z jednej strony poddając ją kluczowej dekonstrukcji, z drugiej zaś wiernie podąża za pociągnięciami pędzla autorów oryginału. Umożliwia do twórczyni w metaforycznym sensie, spotkanie z autorem danego dzieła.
Ewa Juszkiewicz (1984) jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, doktorat uzyskała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jest laureatką m.in. nagrody pisma Format na III Festiwalu Sztuki Młodych w Szczecinie Przeciąg, Grand Prix na Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2013, nagrody specjalnej konkursu Artystyczna Podróż Hestii, Grand Prix w konkursie TheOneMinutes oraz III Nagrody na Multimedia Szajna Festiwal 2010. Jest stypendystką Marszałka Województwa Pomorskiego (2014) oraz uczestniczką Międzynarodowych Warsztatów Artystycznych Pienków. Twórczość Ewy Juszkiewicz na wystawach indywidualnych i solowych prezentowały instytucje takie jak Almine Rech Gallery (Paryż, 2019), Gagosian (Nowy Jork, 2019), Cabinet (Mediolan, 2019), Galerie Rolando Anselmi (Berlin, 2018), Zachęta Narodowa Galeria Sztuki (Warszawa, 2018), MSN (Warszawa, 2017), Galeria Arsenał (Bialystok, 2016), National Art Gallery of China (Pekin, 2015), Christie’s Ryder Street Gallery (Londyn, 2014), MOCAK (Kraków, 2013). Jej prace znajdują się w kolekcjach MSN w Warszawie, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Olsztynie, Galerii Bielskiej BWA oraz w prywatnych kolekcjach w Polsce, Niemczech, Stanach Zjednoczonych i we Włoszech.
Description:
Untitled, 2009
acrylic, oil/canvas, 60 x 60 cm; signed, dated and described on the reverse: 'für | PAWEL | Ewa Juszkiewicz | 2009'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Wiodącym tematem prac Ewy Juszkiewicz, nieodmiennie, od początków jej kariery artystycznej pozostaje kobiecy portret. Swoją twórczością artystka bada i analizuje sposoby prezentacji kobiecych wizerunków w malarstwie na przestrzeni wieków, ze szczególnym uwzględnieniem schematów oraz norm estetycznych. Twórczyni podejmuje dialog ze sztuką dawną i udowadnia jak opresyjne i ciasne były wówczas wyobrażenia na temat kobiet. Jak sama przyznała w jednym z wywiadów: „Kiedy robię research do swojej pracy, odkrywam wciąż niezwykłą dla mnie rzecz, te nieliczne istniejące w przeszłości malarki przejęły dominującą konwencję przechwytując męskie spojrzenie. Kobiety na obrazach malarek przedstawione są dokładnie w taki sam sposób jak u mężczyzn, jak gdyby męski sposób patrzenia był neutralny i powszechnie obowiązujący” (https://magazynszum.pl/grzyb-zamiast-twarzy-ewa-juszkiewicz/, dostęp: 12.05.2022). Juszkiewicz odtwarza portrety z minionych epok, zmieniając jednak kluczowy element kompozycyjny – twarz postaci. Nie inaczej jest w przypadku omawianego dzieła z 2009, będącego swojego rodzaju hybrydą, przekraczającą normy kanonicznego piękna. Autorka już na początku swojej twórczości eksplorowała różne rodzaje odmienności. Jej wczesne obrazy, do których przynależy prezentowana w katalogu praca, pokazują raczej to, co antyestetyczne, dziwaczne i niebędące obiektem łatwej i przyjemnej kontemplacji. Na obrazach z tego czasu przedstawiała najczęściej dzieci. Eksponując ową „dziwaczność” Juszkiewicz wypracowała metodę na przełamanie konwencji portretowych i podkreślenie cech, które stoją w sprzeczności z mieszczańskim pojmowaniem portretu. Z czasem Juszkiewicz zrezygnowała ze zniekształceń a twarze postaci zaczęła zastępować rozrośniętymi grzybami, korpusami owadów, bukietami roślin czy udrapowanymi tkaninami. Autorka przełamuje w ten sposób klasyczne przedstawienia elementami niepasującymi czy tymi dalekimi od stosowności. W efekcie powstają surrealistyczne, budzące niepokój, a nierzadko i odrazę dzieła, oparte na oryginałach. W ten sposób Juszkiewicz poddała metamorfozie dzieła m.in.: Louise Élisabeth Vigée Le Brun, Artemisii Gentileschi, Sofonisby Anguissoli czy Judith Leyster. W malarstwie Ewy Juszkiewicz nadrzędną rolę pełni dialog. Twórczyni, podążając za stylistyką dawnych mistrzów, przywiązuje olbrzymią wagę do warsztatu, dzięki czemu obcując z pracami malarki możemy podziwiać fakturę, ciężar oraz właściwości przedstawionej materii. Artystka, jak sama przyznaje, maluje na podstawie reprodukcji, z jednej strony poddając ją kluczowej dekonstrukcji, z drugiej zaś wiernie podąża za pociągnięciami pędzla autorów oryginału. Umożliwia do twórczyni w metaforycznym sensie, spotkanie z autorem danego dzieła.
Ewa Juszkiewicz (1984) jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, doktorat uzyskała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jest laureatką m.in. nagrody pisma Format na III Festiwalu Sztuki Młodych w Szczecinie Przeciąg, Grand Prix na Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2013, nagrody specjalnej konkursu Artystyczna Podróż Hestii, Grand Prix w konkursie TheOneMinutes oraz III Nagrody na Multimedia Szajna Festiwal 2010. Jest stypendystką Marszałka Województwa Pomorskiego (2014) oraz uczestniczką Międzynarodowych Warsztatów Artystycznych Pienków. Twórczość Ewy Juszkiewicz na wystawach indywidualnych i solowych prezentowały instytucje takie jak Almine Rech Gallery (Paryż, 2019), Gagosian (Nowy Jork, 2019), Cabinet (Mediolan, 2019), Galerie Rolando Anselmi (Berlin, 2018), Zachęta Narodowa Galeria Sztuki (Warszawa, 2018), MSN (Warszawa, 2017), Galeria Arsenał (Bialystok, 2016), National Art Gallery of China (Pekin, 2015), Christie’s Ryder Street Gallery (Londyn, 2014), MOCAK (Kraków, 2013). Jej prace znajdują się w kolekcjach MSN w Warszawie, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Olsztynie, Galerii Bielskiej BWA oraz w prywatnych kolekcjach w Polsce, Niemczech, Stanach Zjednoczonych i we Włoszech.
Description:
Untitled, 2009
acrylic, oil/canvas, 60 x 60 cm; signed, dated and described on the reverse: 'für | PAWEL | Ewa Juszkiewicz | 2009'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'für | PAWEŁ | Ewa Juszkiewicz | 2009'