Powrót do DESA.PL
41 of Liczba obiektów: 65
41
Bartek Materka | "Poggioreale", 2015
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Very Peri
Artysta
Bartek Materka (1973)
Wymiary
140,5 x 160,5 cm
Opis
olej/płótno, 140,5 x 160,5 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'BARTEK MATERKA, 2015, POGGIOREALE | OLEJ/PŁÓTNO'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Większość obrazów Bartka Materki łączy prywatność stojących za nimi intencji: fascynacje, rodzina, znajomi, własne miejsca i samochody, znalezione fotografie. Bartek Materka zauważył tę skłonność – malarz potrafi usłyszeć własne obrazy – i przynajmniej na moment postanowił zapomnieć o sobie”.

Maria Anna Potocka

Prezentowany obraz pod tytułem „Poggioreale” to dzieło, które powstało w ramach zainteresowania artysty zaburzoną percepcją świata. Materka eksperymentuje z perspektywą i wprowadza do pracy rozmazany, niewyraźny obraz rzeczywistości. Niewątpliwą fascynacją jest postrzeganie świata przez osoby z chorobami neurologicznymi oraz z zaburzeniami widzenia. Artysta czerpie inspiracje chociażby z historii zaburzeń opisywanych przez Olivera Sacksa w książce „Antropolog na Marsie”. Celem Materki jest zgłębienie owej tematyki i tego, jak może być ona ukazana za pomocą artystycznego wyrazu.

Proces twórczych poszukiwań zaczyna się od fotografowania scen z życia codziennego, ludzi w nim obecnych oraz członków własnej rodziny. To właśnie ukazywanie postaci z najbliższego otoczenia pozwala artyście uwolnić emocje, a następnie zwizualizować je malarsko. Po sfotografowaniu sceny i sprecyzowaniu tematu artysta zaczyna pracować z płótnem. Rozciera, rozmazuje i na różne sposoby zniekształca przedstawienie w celu uzyskania oryginalności obrazu. Obraz ma pokazać widzowi możliwość zmiany perspektywy. Poprzez zniekształcanie rzeczywistości autor bawi się zagadnieniem aparatu optycznego. Materka podejmuje próbę oddania percepcji związanej z odmiennymi stanami psychologicznymi i fizycznymi. Chcąc przedstawić takie anomalie, autor rozwarstwia kolor i zakłóca kompozycje, aby otrzymać efekt imitujący przecieranie oczu lub łzawienie.

Powstała w 2004 praca „Poggioreale” przedstawia rozpędzone auto, które przejeżdża przez opuszczone miasto. Artysta tworzy monochromatyczną kompozycję poprzez użycie zimnych fioletów i brązów. Ciemna kolorystyka może sugerować nocną scenerię obrazu. Przejeżdżający przez ulice samochód jest widoczny tylko w połowie. Przednia część pojazdu pozostaje niezauważalna dla widza, co nasuwa myśl o prędkości, z jaką porusza się samochód. Na miejsce niewidocznej części zostaje wprowadzona rozmyta smuga światła, która w ten sam sposób obejmuje fragment znajdującego się za pojazdem budynku. Przedstawiona przez artystę scena nawiązuje do historii sycylijskiego miasta Poggioreale, którego nazwa jest tytułem omawianej pracy. W latach 60. miało tam miejsce trzęsienie ziemi, które spowodowało znaczne zniszczenie miasta i ucieczkę mieszkającej tam ludności. Pomimo upływu czasu miasto jest opuszczone, a ruiny budynków pozostały w niezmiennym do tej pory stanie. Poggioreale zostało miastem wymazanym z życia o mrocznej atmosferze. Aktualnie pełni funkcję wyłącznie atrakcji turystycznej.

Bartek Materka zestawia ze sobą zdarzenia życia codziennego z wyjątkowo niespotykanymi historiami z przeszłości. Tak uzyskaną tematykę przedstawia w sposób niekonwencjonalny, w którym to scena zostaje poddana deformacji. Poprzez różnorakie inspiracje związane z optyką i jej zaburzeniami, artysta tworzy prace, które ulegają pewnemu zniekształceniu nie tylko plastycznemu, ale też na swój sposób znaczeniowemu. Jest to niepodważalny symbol stylu artysty. Malarz konsekwentnie nie dokańcza kształtów, używa szpachelki malarskiej w celu rozciągnięcia bądź rozmycia sceny oraz ogranicza paletę barw. Krytycy mówią o pracach Materki jako kompozycjach, na których można dostrzec jedną scenę z bliska, a inną z daleka. Dzięki temu malarz tworzy niejednoznaczność pracy, która następnie prowadzi do poszerzonego pola interpretacyjnego. Artysta, podejmując specyficzną tematykę, przenosi osobiste fascynacje i poruszenia na powstającą prace.

Autor obrazu ukończył edukacje na Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jako malarz i grafik przez wiele lat był związany z warszawską Galerią Raster. W 2005 wygrał pobyt stypendialny w Vermont Studio Center-Full Fellowship Award. Rok później został laureatem III nagrody w ramach Biennale Malarstwa „Bielska Jesień” w Bielsku-Białej. Ponadto prace artysty znajdują się m.in. w kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie oraz kolekcji Susan i Michaela Hort w Nowym Jorku. Artysta brał też udział w wielu wystawach zbiorowych, w tym „Revenge on Realism” we Wiedniu, wystawie w Rental Gallery w Los Angeles czy IV Biennale w Pradze.


Malarskie spojrzenie Bartka Materki skierowane jest na wizualne przygody dnia codziennego, ale koncentruje się w znacznym stopniu na tym, jakim deformacjom ulega obraz rzeczywistości w naszej świadomości. Obrazy Materki, powstające na ogół na podstawie własnych fotografii, są analizą aparatu wzrokowego, tego jaki wpływ mają nań współczesne technologie optyczne i metody generowania wizerunków (obraz cyfrowy, telewizyjny, mikroskopowy, kod ascii). Kolejnym inspirującym artystę wątkiem są deformacje obrazu związane z zaburzeniami neurologicznymi. Nieustannie też pojawia się kwestia emocji związanych z życiem osobistym - bohaterami obrazów Materki są na ogół postaci z jego najbliższego otoczenia: żona Joanna, syn Tytus, przyjaciółki. Często to właśnie generowane w relacjach z nimi emocje znajdują malarską wizualizację, pod ich wpływem obrazy i wizerunki ulegają zakłóceniu, przebarwieniu, rozjeżdżają się i nakładają na siebie domagając się różnych perspektyw patrzenia i rozumienia.

Description:
"Poggioreale", 2015
oil/canvas, 140.5 x 160.5 cm; signed, dated and described on the reverse: 'BARTEK MATERKA, 2015, POGGIOREALE | OLEJ/PLOTNO'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'BARTEK MATERKA, 2015, POGGIOREALE | OLEJ/PŁÓTNO'