Powrót do DESA.PL
29 of Liczba obiektów: 65
29
Jacek Sempoliński | "Czaszka", 1997
Estymacja:
18,000 zł - 25,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Very Peri
Wymiary
81 x 60 cm
Opis
olej/płótno, 81 x 60 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Sempoliński | 11.12.97 | Czaszka'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„(…) zadaniem artysty jest prowokacja i wątpienie, a nie pocieszanie i udawanie, że ‘świat jest piękny’”.

Jacek Sempoliński

Sztuka Jacka Sempolińskiego to malarstwo – często abstrakcyjne – które kontynuowało tradycję tej abstrakcji rozwijającej się w latach 1910-20 XX wieku. Idzie tutaj raczej o treść niż formalną stronę tego malarstwa. Sempoliński uważał, że sztuka jest swojego rodzaju pośredniczką między światem materialnym a duchowym. Jak wielu malarzy abstrakcjonistów tworzących w 1 połowie XX wieku, uważał malarstwo za sposób na osiągnięcie swoistej łączności z transcendencją.

Od końca lat 70. w malarstwie Sempolińskiego uwidaczniają się dramatyczne wątki egzystencjalne, wyrażone przez zmianę kolorystyki. Na płótnach artysty zaczęły dominować ciemne błękity, fiolety oraz ziemne odcienie szarości. Znaczącą zmianą było również dokonywania wręcz fizycznej destrukcji płócien. Kolejno pojawiły się nowe cykle: „Twarz” (od 1971), „Ukrzyżowanie” (od 1975), „Moc przeznaczenia Verdiego” (1977) i „Czaszka” (od lat 80.). Prace z cyklu „Czaszki” to obrazy namalowane w odcieniach głębokiego fioletu oraz granatu. Niektóre z nich, w momencie tworzenia, ulegały artystycznej interwencji w postaci dziurawienia, ochlapywania farbą, rozbijania. Gesty i ich efekty stanowiły ostateczny element kompozycji.

We wspominanym cyklu artysta odwołuje się do tematyki pasyjnej. „Czaszki” są swoistymi zasłonami czaszek, chustami Weroniki, wyrazem wręcz fizycznego cierpienia. Kolor fioletowy został użyty jako symbolizujący cierpienie oraz śmierć. Motywy ukrzyżowania i pasji często powracały w twórczości tego malarza, co pozwala zauważyć, że Sempoliński z sukcesem łączył modernistyczną formę z duchowością.

W czasie wojny uczył się w Warszawie malarstwa w konspiracyjnej szkole im. Konrada Krzyżanowskiego. W 1951 skończył warszawską ASP, dyplom otrzymał w 1956. Jest profesorem na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego warszawskiej Akademii. Jest również eseistą, krytykiem sztuki, scenografem. Był współautorem polichromii na kamieniczkach Rynku Starego Miasta w Warszawie. Laureat jednej z głównych nagród podczas legendarnej wystawy w Arsenale (1955). W 1977 otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego prace znajdują się w kolekcjach muzealnych, m.in.: Muzeum Narodowym w Warszawie, Kielcach, ASP w Warszawie. Monograficzną wystawę artysty zaprezentowała warszawska Zachęta w 2002 roku.

Description:
"Skull", 1997
oil/canvas, 81 x 60 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Sempolinski | 11.12.97 | Czaszka'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Sempoliński | 11.12.97 | Czaszka'