20
Włodzimierz Pawlak | "Gry wojenne", 2014
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
50,000 zł
Aukcja na żywo
Very Peri
Artysta
Włodzimierz Pawlak (1957)
Wymiary
110 x 150 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 110 x 150 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'WŁODZIMIERZ PAWLAK | GRY WOJENNE | 110 x 150 | 2014'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Zamiast życiorysu.
Ukończyłem trzy fakultety: polityczny, romantyczny i kryminalny. Zauważyłem, że im bardziej protestuję, tym bardziej mój protest jest mglisty. Już bez zdziwienia odnajduję coraz to nowe sytuacje graficzne i nowe związane z tym ciężary. Eksperymenty na sobie i innych wskazywały, że malarstwo czyha na moje zdrowie i życie. Prawa i możliwości malarstwa są ograniczone i ci z nas, którzy zajmują się między innymi malarstwem, zauważyli, że kluczem do malarstwa stają się zajęcia uboczne (malowanie ścian, krawiectwo, hodowla ptactwa, garncarstwo, stolarstwo, itd.). Stąd wniosek: artysta powinien umieć wszystko. Malowanie uosabiające rozsądek, przezorność, spryt, cwaniactwo, przeciętność, zadufanie, trywialność, nie jest mi obce. Jestem malarzem ogarniętym rozpaczą, przestaję wierzyć, liczę na absurd, tracę zaufanie do pamięci i ta postawa nie jest dla mnie wzorem” („fantomy celów, motywacji i osiągnięć rzeczywistych wobec don kichota”, [w:] Włodzimierz Pawlak, Autoportret w powidokach, [red.] Agnieszka Szewczyk, Warszawa: Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, 2008, s. 106).
Cykl „Gry Wojenne” Włodzimierza Pawlaka to przedłużenie najważniejszych motywów w twórczości, które artysta zdefiniował jeszcze w latach 80. Jako student końcem 1982 został członkiem Gruppy. Był uczestnikiem praktycznie wszystkich jej wystaw i akcji, współredagował pismo „Oj dobrze już”, które zawierało jego wiersze, manifesty, teksty odczytów. W latach 80. Pawlak i inni artyści Gruppy mieli zasadniczy wpływ na charakter kultury niezależnej tworzonej w Polsce pod szyldem krytyki wobec władzy. Z tego okresu pochodzą jego najbardziej wyraziste wystąpienia artystyczne, takie jak na przykład w bardzo bezpośrednim w wymowie cyklu „Świnie” (1983), czy też różne wariacje na temat pięcioramiennej gwiazdy, jak w obrazach „Czerwony autobus rusza w drogę dookoła świata”, „Droga z piekła do piekła” (1984) czy też „Nephentes”.
W „Grach Wojennych” najbardziej daje się odczuć atmosferę cyklu obrazów dyplomowych Pawlaka, który nosi tytuł „Obrazy zamalowane” (1985). Prace te artysta miał zamiar zamalować w obecności komisji dyplomowej. Ostatecznie do zamalowania nie doszło wskutek interwencji komisji egzaminacyjnej. Pawlak miał zamiar dokonać aktu politycznego unieszkodliwienia swoich dzieł, co miało być wyrazem solidarności z anonimowymi „malarzami” politycznych napisów na murach. W grupie obrazów z lat 1986-87 Pawlak bardzo często zasłaniał swoje kompozycje maskującą warstwą farby. W tym względzie najważniejsze prace to „Nie mówię, nie widzę, nie słyszę”, „Skąd przychodzimy, kim jesteśmy, dokąd idziemy”, „Łamanie szklanych rurek”.
„Gry Wojenne”, choć posiadają dużo bardziej rozbudowaną kompozycję, to nadal wykorzystują motyw zamalowanych na biało płaszczyzn. Studia nad znaczeniami białego koloru prowadzone będą również w II połowie lat 90. w cyklu „Notatki o sztuce”, które odnosić się będą również do dzieł Malewicza czy „Kompozycji architektonicznych” Strzemińskiego. Pawlak w tym cyklu podejmuje problematykę teorii malarskich i sposobów kształtowania formy. W takich cyklach Pawlaka jak „Linia barwna” czy „Linia kredką” znika motyw bieli. Twórca rozkłada malarstwo na czynniki pierwsze, zagłębia się w teoretyczne rozważania nad właściwościami linii i barwy.
„Gry wojenne” to również studia nad losowością, a także element gry z widzem, któremu artysta stawia pytania natury egzystencjonalnej. W przypadku tego cyklu na zamalowane na biało płótna artysta nanosił farbą sylwety pionków szachowych, pola do gry w statki lub pola do gry w kółko i krzyżyk. Cykl ten zawierał również obiekt przestrzenny – szachownicę, na której rzędy równo ustawionych pionków zostały zalane plastikiem i w ten sposób na stałe przytwierdzone do podłoża.
Był wolnym słuchaczem, a potem studentem w pracowni Rajmunda Ziemskiego na Warszawskiej ASP. Jeszcze jako student w 1982 został członkiem Gruppy. Był uczestnikiem niemal wszystkich jej wystaw i akcji, współredaktorem pisma "Oj dobrze już", w którym zamieszczał wiersze, manifesty, teksty odczytów. Wspólnie z Gruppą uczestniczył w niezależnym ruchu artystycznym lat 80 - tych. W tym okresie dał się poznać jako artysta wrażliwy na uwikłania społeczne i polityczne czasu stanu wojennego. Komentował zastaną sytuację sięgając po niewyszukaną, trafiającą wprost metaforykę, jak w cyklu "Świnie" (1983), czy symboliczne przetworzenia pięcioramiennej gwiazdy, jak w obrazach CZERWONY AUTOBUS RUSZA W DROGĘ DOOKOŁA ŚWIATA, DROGA Z PIEKŁA DO PIEKŁA (1984). Cykl obrazów dyplomowych Pawlaka nosi tytuł "Obrazy zamalowane" (1985), artysta miał bowiem zamiar (niezrealizowany) zamalować je w obecności komisji dyplomowej. Miało to być gestem zniszczenia, a zarazem solidarności z anonimowymi "malarzami" politycznych napisów na murach. W grupie obrazów z lat 1986-1987 stosował zabieg przesłaniania kompozycji maskującą ją warstwą farby, co było oryginalnym przeniesieniem i utrwaleniem w sztuce charakterystycznego motywu zamalowanych politycznych haseł na murach (NIE MÓWIĘ, NIE WIDZĘ, NIE SŁYSZĘ, SKĄD PRZYCHODZIMY, KIM JESTEŚMY, DOKĄD IDZIEMY, ŁAMANIE SZKLANYCH RUREK). Radykalnej zmiany formy dokonał w cyklu "Tablice dydaktyczne" (1987-1988). Płaszczyzny obrazów zapełniają graficzne siatki ideogramów, wykresów, map, znaków symbolizujących wiedzę i kulturę. Porównywano je do negatywu zarysowanej tablicy szkolnej.
Description:
"War games", 2014
oil/canvas, 110 x 150 cm; signed, dated and described on the reverse: WLODZIMIERZ PAWLAK | GRY WOJENNE | 110 x 150 | 2014'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Zamiast życiorysu.
Ukończyłem trzy fakultety: polityczny, romantyczny i kryminalny. Zauważyłem, że im bardziej protestuję, tym bardziej mój protest jest mglisty. Już bez zdziwienia odnajduję coraz to nowe sytuacje graficzne i nowe związane z tym ciężary. Eksperymenty na sobie i innych wskazywały, że malarstwo czyha na moje zdrowie i życie. Prawa i możliwości malarstwa są ograniczone i ci z nas, którzy zajmują się między innymi malarstwem, zauważyli, że kluczem do malarstwa stają się zajęcia uboczne (malowanie ścian, krawiectwo, hodowla ptactwa, garncarstwo, stolarstwo, itd.). Stąd wniosek: artysta powinien umieć wszystko. Malowanie uosabiające rozsądek, przezorność, spryt, cwaniactwo, przeciętność, zadufanie, trywialność, nie jest mi obce. Jestem malarzem ogarniętym rozpaczą, przestaję wierzyć, liczę na absurd, tracę zaufanie do pamięci i ta postawa nie jest dla mnie wzorem” („fantomy celów, motywacji i osiągnięć rzeczywistych wobec don kichota”, [w:] Włodzimierz Pawlak, Autoportret w powidokach, [red.] Agnieszka Szewczyk, Warszawa: Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, 2008, s. 106).
Cykl „Gry Wojenne” Włodzimierza Pawlaka to przedłużenie najważniejszych motywów w twórczości, które artysta zdefiniował jeszcze w latach 80. Jako student końcem 1982 został członkiem Gruppy. Był uczestnikiem praktycznie wszystkich jej wystaw i akcji, współredagował pismo „Oj dobrze już”, które zawierało jego wiersze, manifesty, teksty odczytów. W latach 80. Pawlak i inni artyści Gruppy mieli zasadniczy wpływ na charakter kultury niezależnej tworzonej w Polsce pod szyldem krytyki wobec władzy. Z tego okresu pochodzą jego najbardziej wyraziste wystąpienia artystyczne, takie jak na przykład w bardzo bezpośrednim w wymowie cyklu „Świnie” (1983), czy też różne wariacje na temat pięcioramiennej gwiazdy, jak w obrazach „Czerwony autobus rusza w drogę dookoła świata”, „Droga z piekła do piekła” (1984) czy też „Nephentes”.
W „Grach Wojennych” najbardziej daje się odczuć atmosferę cyklu obrazów dyplomowych Pawlaka, który nosi tytuł „Obrazy zamalowane” (1985). Prace te artysta miał zamiar zamalować w obecności komisji dyplomowej. Ostatecznie do zamalowania nie doszło wskutek interwencji komisji egzaminacyjnej. Pawlak miał zamiar dokonać aktu politycznego unieszkodliwienia swoich dzieł, co miało być wyrazem solidarności z anonimowymi „malarzami” politycznych napisów na murach. W grupie obrazów z lat 1986-87 Pawlak bardzo często zasłaniał swoje kompozycje maskującą warstwą farby. W tym względzie najważniejsze prace to „Nie mówię, nie widzę, nie słyszę”, „Skąd przychodzimy, kim jesteśmy, dokąd idziemy”, „Łamanie szklanych rurek”.
„Gry Wojenne”, choć posiadają dużo bardziej rozbudowaną kompozycję, to nadal wykorzystują motyw zamalowanych na biało płaszczyzn. Studia nad znaczeniami białego koloru prowadzone będą również w II połowie lat 90. w cyklu „Notatki o sztuce”, które odnosić się będą również do dzieł Malewicza czy „Kompozycji architektonicznych” Strzemińskiego. Pawlak w tym cyklu podejmuje problematykę teorii malarskich i sposobów kształtowania formy. W takich cyklach Pawlaka jak „Linia barwna” czy „Linia kredką” znika motyw bieli. Twórca rozkłada malarstwo na czynniki pierwsze, zagłębia się w teoretyczne rozważania nad właściwościami linii i barwy.
„Gry wojenne” to również studia nad losowością, a także element gry z widzem, któremu artysta stawia pytania natury egzystencjonalnej. W przypadku tego cyklu na zamalowane na biało płótna artysta nanosił farbą sylwety pionków szachowych, pola do gry w statki lub pola do gry w kółko i krzyżyk. Cykl ten zawierał również obiekt przestrzenny – szachownicę, na której rzędy równo ustawionych pionków zostały zalane plastikiem i w ten sposób na stałe przytwierdzone do podłoża.
Był wolnym słuchaczem, a potem studentem w pracowni Rajmunda Ziemskiego na Warszawskiej ASP. Jeszcze jako student w 1982 został członkiem Gruppy. Był uczestnikiem niemal wszystkich jej wystaw i akcji, współredaktorem pisma "Oj dobrze już", w którym zamieszczał wiersze, manifesty, teksty odczytów. Wspólnie z Gruppą uczestniczył w niezależnym ruchu artystycznym lat 80 - tych. W tym okresie dał się poznać jako artysta wrażliwy na uwikłania społeczne i polityczne czasu stanu wojennego. Komentował zastaną sytuację sięgając po niewyszukaną, trafiającą wprost metaforykę, jak w cyklu "Świnie" (1983), czy symboliczne przetworzenia pięcioramiennej gwiazdy, jak w obrazach CZERWONY AUTOBUS RUSZA W DROGĘ DOOKOŁA ŚWIATA, DROGA Z PIEKŁA DO PIEKŁA (1984). Cykl obrazów dyplomowych Pawlaka nosi tytuł "Obrazy zamalowane" (1985), artysta miał bowiem zamiar (niezrealizowany) zamalować je w obecności komisji dyplomowej. Miało to być gestem zniszczenia, a zarazem solidarności z anonimowymi "malarzami" politycznych napisów na murach. W grupie obrazów z lat 1986-1987 stosował zabieg przesłaniania kompozycji maskującą ją warstwą farby, co było oryginalnym przeniesieniem i utrwaleniem w sztuce charakterystycznego motywu zamalowanych politycznych haseł na murach (NIE MÓWIĘ, NIE WIDZĘ, NIE SŁYSZĘ, SKĄD PRZYCHODZIMY, KIM JESTEŚMY, DOKĄD IDZIEMY, ŁAMANIE SZKLANYCH RUREK). Radykalnej zmiany formy dokonał w cyklu "Tablice dydaktyczne" (1987-1988). Płaszczyzny obrazów zapełniają graficzne siatki ideogramów, wykresów, map, znaków symbolizujących wiedzę i kulturę. Porównywano je do negatywu zarysowanej tablicy szkolnej.
Description:
"War games", 2014
oil/canvas, 110 x 150 cm; signed, dated and described on the reverse: WLODZIMIERZ PAWLAK | GRY WOJENNE | 110 x 150 | 2014'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'WŁODZIMIERZ PAWLAK | GRY WOJENNE | 110 x 150 | 2014'
Wystawiany
Włodzimierz Pawlak. Gry wojenne”, grudzień 2018 – styczeń 2019, Galeria Muzalewska, Poznań