Powrót do DESA.PL
17 of Liczba obiektów: 65
17
Anna Cyronek-Kalinowska | "Elipsa fioletowa", 1970
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
26,000 zł
Aukcja na żywo
Very Peri
Wymiary
100 x 112 cm
Opis
olej/płótno, 100 x 112 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Anna Cyronek | 1970', 'ELIPSA FIOLETOWA', na odwrociu nalepka galeryjna

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Około roku 1965 Anna Cyronek-Kalinowska wybrała geometrię i czysty kolor, by za ich pomocą opowiedzieć o otaczającym ją świecie. W swym rozumieniu sztuki bliska pozostała utopii awangardy sprzed kilkudziesięciu lat, za pomocą układu barwnych kształtów i linii definiując swoją wizję”.
Włodzimierz Nowaczyk

Anna Cyronek-Kalinowska była artystką eksperymentującą, która najbliższy sobie styl, abstrakcję, odnalazła w latach 60. Po krótkiej fascynacji informelem skupiła się przede wszystkim na elipsach i półokręgach, które umieszczała w centrum kompozycji i które zajmowały większą część powierzchni płótna. W główny motyw wpisywała pomniejsze układy z form geometrycznych. Prostocie opisanych kompozycji towarzyszyła wyrafinowana kolorystyka poszczególnych elementów oraz tła. W przypadku zaprezentowanej pracy „Elipsa fioletowa” artystka posłużyła się dwoma kolorami dopełniającymi się – żółtym oraz fioletowym. Tytułowa elipsa przedstawiona na fioletowym tle została wypełniona dziewięcioma nieco różniącymi się rozmiarem prostokątami ułożonymi po trzy w rzędzie. Wszystkie mają barwę żółtą, jedynie środkowy prostokąt jest pomarańczowy. Ich powierzchnia została gęsto poprzecinana wąskimi paskami stanowiącymi kontynuację tła. Artystka zdecydowała się na namalowanie ich odręcznie, dlatego nie są one perfekcyjnie proste. Ich subtelne krzywizny wraz z uzyskaną alternacją wywołują wrażenie ruchu powierzchni obrazu. Centralnie usytuowany prostokąt jest nieco mniejszy od pozostałych, co buduje iluzję nieznacznej głębi kompozycji. Dla Cyronek abstrakcja była przede wszystkim formą dającą więcej wolności artystycznej niż inne style. Jak opisała w wywiadzie z Adamem Kalinowskim sztukę nieprzedstawiającą: „Jest to kreowanie związane z intelektem, które daje rozwiązania całościowe i jednolite. Sztuka przedstawiająca ogranicza widzenie do modela, natomiast abstrakcja jest pełną wolnością, najwłaściwszą formą sztuki dla mnie” (Anna Cyronek-Kalinowska i Tadeusz Kalinowski w rozmowie z Adamem Kalinowskim, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 1992, dostępny na: http://www.arsenal.art.pl/wystawy/archiwum2209/).

W ciekawy sposób o okresie lat 60. oraz 70. w twórczości artystki pisze Włodzimierz Nowaczyk: „Przypatrzmy się kilku pracom artystki z II połowy lat 60. oraz pierwszych lat następnej dekady. Ten czas to jeden z najważniejszych okresów jej twórczości. Widziany już z historycznego oddalenia nabiera znaczenia. Te działania, wywodzące się z buntu przeciwko konserwatywnemu zatopieniu w postkolorystycznej stagnacji poznańskiego środowiska, były przez nie spychane na margines. To je uratowała, wrogie gesty wzmocniły przekonanie o słuszności poszukiwań, a wytrwałość w ich realizacji przyniosła niezwykłe rezultaty. (…) Ten układ geometrycznych linii tworzących elipsę, zakłócony nieco nieregularnością średnic, namalowany został na czterech zbliżonych do siebie nie tylko formatem, lecz także kolorem tłach. Całość wydaje się z jeden strony statyczna, z drugiej – poprzez delikatne przesunięcia osi, jakby poruszona, rozedrgana, dynamiczna jak op-artowska konstrukcja. Płaskość, która wnikliwym spojrzeniu wydaje się przestrzennością” (Włodzimierz Nowaczyk, Poznań Nowoczesny. O malarstwie Anny Cyronek-Kalinowskiej, Format 2000, dostępny na: https://tadeuszkalinowski.com/anna-cyronek-kalinowska/recenzje/).

Studia odbyła w poznańskiej PWSSP otrzymując dyplom w 1955 Od początku artystycznej działalności związała się z awangardą malarską zajmując się przede wszystkim abstrakcją. Wychodząc z informelu konsekwentnie dążyła do stworzenia własnej koncepcji obrazu. W latach 60-tych obracała się w kręgu abstrakcji geometrycznej, następnie zbliżając się do op-artu, by w latach 70-tych przejść do swobodnych konstrukcji, które w latach 80-tych uzyskały liryczną formę. Do 1992 zrealizowała 9 wystaw indywidualnych oraz brała udział w ważnych wystawach sztuki polskiej, m.in. Salony Marcowe w Zakopanem, Złote Grono w Zielonej Górze, Festiwale Malarstwa Współczesnego w Szczecinie.

Description:
"Purple Elipsis", 1970
oil/canvas, 100 x 112 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Anna Cyronek | 1970', 'ELIPSA FIOLETOWA', on the reverse a gallery sticker

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Anna Cyronek | 1970', 'ELIPSA FIOLETOWA'