14
Victor Vasarely | "Lila", około1987
Estymacja:
500,000 zł - 700,000 zł
Sprzedane
420,000 zł
Aukcja na żywo
Very Peri
Artysta
Victor Vasarely (1906 - 1997)
Wymiary
135 x 125,5 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 135 x 125,5 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'VASARELY - | p. 1319 "LILA" | 135 x 124 (1975-87) | Vasarely-', Praca wykonana (ukończona) w 1987 roku.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Sztuka musi stać się hojna i całkowicie upowszechniona. Sztuka musi być szczerze współczesna. Od tego momentu nowe technologie są po to, by niezwłocznie rozpowszechniać sztukę ludziom”.
VICTOR VASARELY
Victor Vasarely jest uważany za twórcę op-artu, który za pomocą zastosowania zharmonizowanych kolorów oraz precyzyjnych wzorów tworzył dzieła stanowiące optyczne zagadki. Twórca zdecydowanie wyprzedzał swoją epokę. Przewidując erę technologii komputerowej, tworzył swoje nieskazitelne, geometryczne kształty, wykorzystując jedynie podstawowe środki wyrazu artystycznego, które w rezultacie były bardzo blisko grafiki cyfrowej. W tym sensie Vasarely przewidział sposoby, w jakich technologia będzie miała gruntowny wpływ na ludzkość dekady później.
Barwa, obok linii, była najważniejszym środkiem wyrazu artysty. W niektórych okresach swojej twórczości ograniczał ją do białego oraz czarnego koloru. Innym razem konkretna barwa służyła artyście do wielokrotnego malowania jednej, konkretnej figury. W przypadku zaprezentowanej pracy „Lila” artysta posłużył się kolorem niebieskim, fioletowym oraz różowym. Ich zestawienie oraz kontrasty przyczyniają się do wrażenia trójwymiarowości na płaszczyźnie.
Pierwsze sukcesy w świecie sztuki artysta zaczął osiągać już w latach 60. W 1965 została otwarta kultowa już wystawa „The Responsive Eye” w Momie, gdzie wśród 120 prac można było podziwiać również realizacje malarza. William C. Seitz, kurator wydarzenia, wybrał artystów, którzy badali w tamtym okresie sposoby oddziaływania światła, koloru oraz wzoru na oko ludzkie. Niedługo potem, bo w 1970, otworzył swoje pierwsze muzeum, gdzie we francuskim Gordes, na ścianach renesansowego pałacu, pokazał około 500 prac swojego autorstwa. Ukoronowaniem jego działalności było otwarcie muzeum w Aix-en-Provence, a następnie w rodzinnym Peczu. Prace artysty nie przez przypadek znalazły się na wspomnianej wystawie w Nowym Jorku. Victor Vasarely był niekwestionowany twórcą ruchu op-art, sztuki bazującej na zdezorientowaniu, zaskoczeniu ludzkiego oka. Kierunek ten jest często utożsamiany ze sztuką wizualnych trików, która nie ma na celu wzbudzać większych refleksji. Jednak można go porównać do dziedziny nauki zajmującej się badaniem aparatu widzenia. Vasarely, jako jeden z pierwszych artystów poszukujących i badających mechanizm widzenia w sztukach plastycznych, fascynował się teorią percepcji, jaką sformułowali twórcy Gestaltu. Swoje teorie opierał na czysto plastycznych eksperymentach, badając relację formy i barwy. Jego wczesne prace to przede wszystkim analiza związków, jakie pojawiają się między pojedynczymi motywami w obrazie a jego całością, będącą czymś więcej niż sumą poszczególnych elementów.
W 1970 roku funkcjonowało już poświęcone twórcy muzeum w Gordes. Pięć lat później otworzono natomiast Fundację imienia artysty w Aix-en-Provence na południu Francji, a nieco później centrum w jego rodzinnym mieście. Budynek Fundacji został zaprojektowany przez samego Vasarelyego we współpracy z architektami Johnem Sonnierem oraz Dominique’em Ronsseray’em. Artysta wraz z zespołem zakomponował budynek z siedemnastu sześciokątów. Obecnie w kolekcji Fundacji znajdują się 42 duże płótna autorstwa Vasarelyego. Warto wspomnieć, iż lata 70. to okres, w którym dzieła artysty nabrały subtelności, a artysta rozwijał się w kierunku mozaikowych układów kompozycyjnych. W latach 80. XX wieku, w okresie powstania zaprezentowanej pracy, malarz był już uznanym i wielokrotnie nagradzanym twórcą.
Z pochodzenia był Węgrem. Dorastał w Budapeszcie. Od 1930 roku działał w Paryżu. Jeden z czołowych przedstawicieli abstrakcji geometrycznej, prekursor op-artu czyli sztuki operującej złudzeniami optycznymi. Od lat 50. starał się określić ją formułując szereg manifestów. Swoją twórczość abstrakcyjną określał mianem plastyki kinetycznej, starając się poprzez stosowane w niej efekty stwarzać wrażenie ruchu. Od roku 1960 artysta w manifestach teoretycznych rozwija koncepcję alfabetu plastycznego zatytułowanego "Folklor planetarny". Swoje pomysły plastyczne chciał wykorzystać do dekoracji budynków.
Description:
"Lila", circa 1987
acrylic/canvas, 135 x 125.5 cm; sigend and dated on the reverse: 'VASARELY - | p. 1319 "LILA" | 135 x 124 (1975-87) | Vasarely-', The work executed (finished) in 1987.
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Sztuka musi stać się hojna i całkowicie upowszechniona. Sztuka musi być szczerze współczesna. Od tego momentu nowe technologie są po to, by niezwłocznie rozpowszechniać sztukę ludziom”.
VICTOR VASARELY
Victor Vasarely jest uważany za twórcę op-artu, który za pomocą zastosowania zharmonizowanych kolorów oraz precyzyjnych wzorów tworzył dzieła stanowiące optyczne zagadki. Twórca zdecydowanie wyprzedzał swoją epokę. Przewidując erę technologii komputerowej, tworzył swoje nieskazitelne, geometryczne kształty, wykorzystując jedynie podstawowe środki wyrazu artystycznego, które w rezultacie były bardzo blisko grafiki cyfrowej. W tym sensie Vasarely przewidział sposoby, w jakich technologia będzie miała gruntowny wpływ na ludzkość dekady później.
Barwa, obok linii, była najważniejszym środkiem wyrazu artysty. W niektórych okresach swojej twórczości ograniczał ją do białego oraz czarnego koloru. Innym razem konkretna barwa służyła artyście do wielokrotnego malowania jednej, konkretnej figury. W przypadku zaprezentowanej pracy „Lila” artysta posłużył się kolorem niebieskim, fioletowym oraz różowym. Ich zestawienie oraz kontrasty przyczyniają się do wrażenia trójwymiarowości na płaszczyźnie.
Pierwsze sukcesy w świecie sztuki artysta zaczął osiągać już w latach 60. W 1965 została otwarta kultowa już wystawa „The Responsive Eye” w Momie, gdzie wśród 120 prac można było podziwiać również realizacje malarza. William C. Seitz, kurator wydarzenia, wybrał artystów, którzy badali w tamtym okresie sposoby oddziaływania światła, koloru oraz wzoru na oko ludzkie. Niedługo potem, bo w 1970, otworzył swoje pierwsze muzeum, gdzie we francuskim Gordes, na ścianach renesansowego pałacu, pokazał około 500 prac swojego autorstwa. Ukoronowaniem jego działalności było otwarcie muzeum w Aix-en-Provence, a następnie w rodzinnym Peczu. Prace artysty nie przez przypadek znalazły się na wspomnianej wystawie w Nowym Jorku. Victor Vasarely był niekwestionowany twórcą ruchu op-art, sztuki bazującej na zdezorientowaniu, zaskoczeniu ludzkiego oka. Kierunek ten jest często utożsamiany ze sztuką wizualnych trików, która nie ma na celu wzbudzać większych refleksji. Jednak można go porównać do dziedziny nauki zajmującej się badaniem aparatu widzenia. Vasarely, jako jeden z pierwszych artystów poszukujących i badających mechanizm widzenia w sztukach plastycznych, fascynował się teorią percepcji, jaką sformułowali twórcy Gestaltu. Swoje teorie opierał na czysto plastycznych eksperymentach, badając relację formy i barwy. Jego wczesne prace to przede wszystkim analiza związków, jakie pojawiają się między pojedynczymi motywami w obrazie a jego całością, będącą czymś więcej niż sumą poszczególnych elementów.
W 1970 roku funkcjonowało już poświęcone twórcy muzeum w Gordes. Pięć lat później otworzono natomiast Fundację imienia artysty w Aix-en-Provence na południu Francji, a nieco później centrum w jego rodzinnym mieście. Budynek Fundacji został zaprojektowany przez samego Vasarelyego we współpracy z architektami Johnem Sonnierem oraz Dominique’em Ronsseray’em. Artysta wraz z zespołem zakomponował budynek z siedemnastu sześciokątów. Obecnie w kolekcji Fundacji znajdują się 42 duże płótna autorstwa Vasarelyego. Warto wspomnieć, iż lata 70. to okres, w którym dzieła artysty nabrały subtelności, a artysta rozwijał się w kierunku mozaikowych układów kompozycyjnych. W latach 80. XX wieku, w okresie powstania zaprezentowanej pracy, malarz był już uznanym i wielokrotnie nagradzanym twórcą.
Z pochodzenia był Węgrem. Dorastał w Budapeszcie. Od 1930 roku działał w Paryżu. Jeden z czołowych przedstawicieli abstrakcji geometrycznej, prekursor op-artu czyli sztuki operującej złudzeniami optycznymi. Od lat 50. starał się określić ją formułując szereg manifestów. Swoją twórczość abstrakcyjną określał mianem plastyki kinetycznej, starając się poprzez stosowane w niej efekty stwarzać wrażenie ruchu. Od roku 1960 artysta w manifestach teoretycznych rozwija koncepcję alfabetu plastycznego zatytułowanego "Folklor planetarny". Swoje pomysły plastyczne chciał wykorzystać do dekoracji budynków.
Description:
"Lila", circa 1987
acrylic/canvas, 135 x 125.5 cm; sigend and dated on the reverse: 'VASARELY - | p. 1319 "LILA" | 135 x 124 (1975-87) | Vasarely-', The work executed (finished) in 1987.
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'VASARELY - | p. 1319 "LILA" | 135 x 124 (1975-87) | Vasarely-'
Proweniencja
- kolekcja prywatna, Francja (zakup bezpośrednio od artysty); - dom aukcyjny Sotheby's, Paryż, 2017; - kolekcja prywatna, Polska