6
Andrzej Gieraga | "Bez tytułu V", 2020
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Very Peri
Artysta
Andrzej Gieraga (1934)
Wymiary
80 x 80 cm
Kategoria
Opis
akryl/płyta, 80 x 80 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ANDRZEJ GIERAGA | BEZ TYTUŁU V | AKRYL, PŁYTA, 80 x 80 | 2020'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Andrzej Gieraga wypracował własny styl, osiągając wyrazisty, a jednocześnie wyrafinowany i subtelny język wypowiedzi. W Jego malarstwie oraz pracach graficznych panuje ład, spokój i harmonia. Podporządkowany rygorom oraz zasadom sposób wypowiedzi cechuje jednocześnie dążenie do uniwersalizmu, które wypływa nie tylko z racjonalnego i erudycyjnego myślenia Artysty, ale także Jego charakteru i warsztatowych umiejętności w operowaniu formą, światłem i kolorem”.
Małgorzata Laurentowicz-Granas, wstęp do katalogu wystawy „Andrzej Gieraga. Progresje. Obrazy i grafiki z lat 1972-2016”, Łódź 2016, s. 3.
Omawiany obraz Andrzeja Gieragi emanuje spokojem i harmonią. W centrum kompozycji znajdują się poziome, białe linie, które zagęszczają się ku dołowi, podczas gdy boki obrazu delikatnie rozświetla symetrycznie rozchodząca się łuna. Minimalizm kolorystycznego zróżnicowania pracy to efekt wielu lat stopniowej redukcji środków. Charakter prac Andrzeja Gieragi ulegał przemianom przez wszystkie dekady jego twórczości. Wczesne prace, te z lat 70. oraz 80., były dramatyczne, mroczne, dynamiczne. Budziły niepokój i wprowadzały w atmosferę grozy. Jego styl zaczął się zmieniać pod koniec II połowy lat 80. Do swych kompozycji zaczął wprowadzać geometryczne kształty, zrezygnował też z ograniczania się do achromatycznych kolorów – czerni i bieli. Powoli wprowadzane były szarości, błękity, granaty, zieloności, a nawet czerwień. Pomimo różnorodności jego obrazów od lat ich tworzywem, a zarazem głównym tematem pozostaje światło. Bożena Kowalska w katalogu wystawy malarza w Galerii Prezydenckiej w 2003 napisała „Gieraga jest poetą światła. Wszystko, co od początku swych artystycznych działań tworzy, powstało w kontekście ze światłem i przy wykorzystaniu różnych jego możliwości wyrazowych. (…) Ono rysuje duktem wzmożonego blasku lub kreską cienia kontury reliefowych wypukłości i zagłębień. Odgrywa w pracach artysty nie tylko rolę głównego czynnika w konstruowaniu kompozycji, ale też istotnego nośnika znaczeń”. Autor nigdy nie poddał się presji wykorzystywania nowych mediów, nie uległ hasłom zwolenników sztuki zaangażowanej, która powinna według nich szokować, wytrącać ze stanu spokoju i zadowolenia. Wyciszone dzieła Gieragi przynoszą wytchnienie widzom we współczesnym świecie, emanują spokojem, ale i optymizmem. Artysta kreuje takie modele rzeczywistości, które według niego są tym doskonalsze, im bardziej zredukowane. Sprzyja temu oszczędność form, kolorów i doskonałe wykonanie techniczne zacierające wszelkie ślady działania narzędzia malarskiego. Gieraga niewątpliwie jest wyczulony na kolor, posługuje się tonami niezwykle subtelnymi, poszukując coraz to nowych gradacji i zestawień.
W 1971 roku uzyskał dyplom łódzkiej PWSSP, której w latach 1987-90 był prorektorem, a od 1990 roku jest profesorem. Dla jego twórczości najbardziej charakterystyczne są geometryczne kompozycje. Jest autorem cyklu "Czerń i Biel", "Uskrzydlenia", a także cyklu obrazów, oznaczonych cyframi rzymskimi, których numeracja doszła do CC.
Description:
Untitled V, 2020
acrylic/board, 80 x 80 cm; signed, dated and described on the reverse: 'ANDRZEJ GIERAGA | BEZ TYTULU V | AKRYL, PLYTA, 80 x 80 | 2020'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Andrzej Gieraga wypracował własny styl, osiągając wyrazisty, a jednocześnie wyrafinowany i subtelny język wypowiedzi. W Jego malarstwie oraz pracach graficznych panuje ład, spokój i harmonia. Podporządkowany rygorom oraz zasadom sposób wypowiedzi cechuje jednocześnie dążenie do uniwersalizmu, które wypływa nie tylko z racjonalnego i erudycyjnego myślenia Artysty, ale także Jego charakteru i warsztatowych umiejętności w operowaniu formą, światłem i kolorem”.
Małgorzata Laurentowicz-Granas, wstęp do katalogu wystawy „Andrzej Gieraga. Progresje. Obrazy i grafiki z lat 1972-2016”, Łódź 2016, s. 3.
Omawiany obraz Andrzeja Gieragi emanuje spokojem i harmonią. W centrum kompozycji znajdują się poziome, białe linie, które zagęszczają się ku dołowi, podczas gdy boki obrazu delikatnie rozświetla symetrycznie rozchodząca się łuna. Minimalizm kolorystycznego zróżnicowania pracy to efekt wielu lat stopniowej redukcji środków. Charakter prac Andrzeja Gieragi ulegał przemianom przez wszystkie dekady jego twórczości. Wczesne prace, te z lat 70. oraz 80., były dramatyczne, mroczne, dynamiczne. Budziły niepokój i wprowadzały w atmosferę grozy. Jego styl zaczął się zmieniać pod koniec II połowy lat 80. Do swych kompozycji zaczął wprowadzać geometryczne kształty, zrezygnował też z ograniczania się do achromatycznych kolorów – czerni i bieli. Powoli wprowadzane były szarości, błękity, granaty, zieloności, a nawet czerwień. Pomimo różnorodności jego obrazów od lat ich tworzywem, a zarazem głównym tematem pozostaje światło. Bożena Kowalska w katalogu wystawy malarza w Galerii Prezydenckiej w 2003 napisała „Gieraga jest poetą światła. Wszystko, co od początku swych artystycznych działań tworzy, powstało w kontekście ze światłem i przy wykorzystaniu różnych jego możliwości wyrazowych. (…) Ono rysuje duktem wzmożonego blasku lub kreską cienia kontury reliefowych wypukłości i zagłębień. Odgrywa w pracach artysty nie tylko rolę głównego czynnika w konstruowaniu kompozycji, ale też istotnego nośnika znaczeń”. Autor nigdy nie poddał się presji wykorzystywania nowych mediów, nie uległ hasłom zwolenników sztuki zaangażowanej, która powinna według nich szokować, wytrącać ze stanu spokoju i zadowolenia. Wyciszone dzieła Gieragi przynoszą wytchnienie widzom we współczesnym świecie, emanują spokojem, ale i optymizmem. Artysta kreuje takie modele rzeczywistości, które według niego są tym doskonalsze, im bardziej zredukowane. Sprzyja temu oszczędność form, kolorów i doskonałe wykonanie techniczne zacierające wszelkie ślady działania narzędzia malarskiego. Gieraga niewątpliwie jest wyczulony na kolor, posługuje się tonami niezwykle subtelnymi, poszukując coraz to nowych gradacji i zestawień.
W 1971 roku uzyskał dyplom łódzkiej PWSSP, której w latach 1987-90 był prorektorem, a od 1990 roku jest profesorem. Dla jego twórczości najbardziej charakterystyczne są geometryczne kompozycje. Jest autorem cyklu "Czerń i Biel", "Uskrzydlenia", a także cyklu obrazów, oznaczonych cyframi rzymskimi, których numeracja doszła do CC.
Description:
Untitled V, 2020
acrylic/board, 80 x 80 cm; signed, dated and described on the reverse: 'ANDRZEJ GIERAGA | BEZ TYTULU V | AKRYL, PLYTA, 80 x 80 | 2020'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akryl/płyta
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ANDRZEJ GIERAGA | BEZ TYTUŁU V | AKRYL, PŁYTA, 80 x 80 | 2020'