5
Jan Dobkowski | Z cyklu "Himalaje "XXXVI", 2004
Estymacja:
30,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
26,000 zł
Aukcja na żywo
Very Peri
Artysta
Jan Dobkowski (1942)
Wymiary
81 x 81 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 81 x 81 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN DOBKOWSKI | Z CYKLU "HIMALAJE XXXVI" 2004 ROK | ACRYL | 81 x 81 cm'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Natura jest dla mnie sprawą przestrzeni, pewnej konsystencji świata – to ziemia i powietrze, chmury, ogień i woda; to ciągłe przekształcanie się przyrody. Człowiek pragnie otworzyć oczy dla słońca i nieba, wdychać zapach ziemi. Bo właśnie Natura daje nam uczucie, że istniejemy”.
Jan Dobkowski
Sztuka Jana Dobkowskiego charakteryzuje się nieskrępowaną radością, afirmacją seksualności, koloru i linii. W swoich pracach artysta wykorzystuje najczęściej wyraziste kolory podstawowe, które łączy w kontrastowych układach barwnych. Inspiruje się przede wszystkim formami biologicznymi i w charakterystyczny dla siebie sposób przetwarza je w skomplikowane, wielowątkowe układy splątanych linii, plam i kształtów.
Cykl „Himalaje” to seria wielkoformatowych, abstrakcyjnych płócien powstałych na kanwie wrażeń z podróży nad najwyższymi szczytami świata. Obrazy zostały namalowane w dwóch wersjach kolorystycznych: chłodnej, z przewagą błękitu i gorącej, z dominacją odcieni czerwieni będących symbolem majestatu gór, zmieniających swój wygląd w zależności od pory dnia. Z charakterystycznych układów skośnych i krzyżujących się linii wypełniających całą płaszczyznę płótna Dobkowski wykreował rozwibrowaną kolorem i światłem kompozycję, z której emanuje klimat zbudowany przez artystę.
O fascynacji podróżami opowiada Marianna Dobkowska w rozmowie z ojcem:„Tęsknisz do natury, ale widzisz ją szeroko, dając sobie przestrzeń na wyobraźnię, kreację. Przypominam sobie, że jak wróciłeś ze swoich morskich podróży, opowiadałeś nam bajki o motylkach trójskrzydłych z Amazonii. Wydaje mi się, że masz naturę podróżnika i te podróże były bardzo ważne dla twojej twórczości. Realne, dalekie, na statkach, ale też wewnętrzne, kiedy nie ruszając się z domu, wytwarzałeś w sobie przestrzeń podróży i tworzyłeś cykle ‘Himalaje’ albo ‘Pamukale’. Odkrywałeś też świat bardzo blisko, jak w cyklach ‘Mały wszechświat w wielkim mieście’ czy ‘Księżyc i moja czereśnia’, które powstały z inspiracji działką, tutaj pod domem” (Można żyć lepiej. Jan Dobkowski w rozmowie z Marianną Dobkowską [w:] Jan Dobkowski, [red.] Marika Kuźmicz, Warszawa 2020, s. 77).
Dobkowski należy do ważniejszych postaci polskiego malarstwa współczesnego. Jego debiut w latach 60. zwrócił uwagę na odważną treść i wyjątkową formę stosowaną przez tego artystę. Następnie Dobkowski zwrócił się w stronę szczególnego rodzaju linearyzmu, który stał się jego znakiem rozpoznawczym. Pozostaje mu wierny do dziś.
Malarz i grafik. W latach 1962-68 odbył studia w ASP w Warszawie na Wydziale Malarstwa w pracowniach prof. Juliusza Studnickiego i prof. Jana Cybisa. Był współzałożycielem (wraz z Jerzym Jurrym Zielińskim) grupy "Neo-Neo" (1967-1970). Ilustrator wierszy Guillaume'a Apollinaire'a "Zwierzyniec albo świta Orfeusza" (1963). W roku 1968 Dobkowski wziął udział w wystawie "Secesja-Secesja?" w Galerii Współczesnej w Warszawie, która wywołała wielkie zainteresowanie w mediach i wśród krytyków. Po sukcesie na tej wystawie jego obrazy znalazły się na prestiżowej prezentacji "Polskie malarstwo współczesne. Źródła i poszukiwania" w Paryżu. Wkrótce też Guggenheim Museum w Nowym Jorku zakupiło do swoich zbiorów jego płótno "Podwójna dziewczyna" (1968), pierwszy czerwono-zielony obraz Dobkowskiego. Cały cykl obrazów w takiej kolorystyce powstał rok później, namalowany w ujednoliconym formacie 200 x 150 cm. Na zielonych tłach pojawiały się w różnych sytuacjach czerwone sylwety męskich i kobiecych postaci, te ostatnie najczęściej o bujnych kształtach, karykaturalnie rozrośniętych. Kobiety o wielu piersiach o formach jabłek czy gruszek miały w sobie potężny ładunek erotyzmu i zmysłowości. Niektóre formy na obrazach Dobkowskiego przemieniały się płynnie w inne, pierś kobieca stawała się dorodnym jabłkiem, serce plemnikiem, a kręgosłup i żebra organiczną, wiotką strukturą. Zieleń sugerowała naturę, żywiołową witalność, życie. Obrazy te stały się punktem wyjścia do wielu działań przestrzennych i następnych serii obrazów. W okresie stanu wojennego uczestniczył w akcjach kultury niezależnej. W 1972 roku był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Laureat nagród, m.in.: Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida (1978); Nagrody im. Jana Cybisa (1994) za całokształt twórczości.
Description:
From the series: "Himalaje XXXVI", 2004
acrylic/canvas, 81 x 81 cm; signed, dated and described on the reverse: 'JAN DOBKOWSKI | Z CYKLU "HIMALAJE XXXVI" 2004 ROK | ACRYL | 81 x 81 cm'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Natura jest dla mnie sprawą przestrzeni, pewnej konsystencji świata – to ziemia i powietrze, chmury, ogień i woda; to ciągłe przekształcanie się przyrody. Człowiek pragnie otworzyć oczy dla słońca i nieba, wdychać zapach ziemi. Bo właśnie Natura daje nam uczucie, że istniejemy”.
Jan Dobkowski
Sztuka Jana Dobkowskiego charakteryzuje się nieskrępowaną radością, afirmacją seksualności, koloru i linii. W swoich pracach artysta wykorzystuje najczęściej wyraziste kolory podstawowe, które łączy w kontrastowych układach barwnych. Inspiruje się przede wszystkim formami biologicznymi i w charakterystyczny dla siebie sposób przetwarza je w skomplikowane, wielowątkowe układy splątanych linii, plam i kształtów.
Cykl „Himalaje” to seria wielkoformatowych, abstrakcyjnych płócien powstałych na kanwie wrażeń z podróży nad najwyższymi szczytami świata. Obrazy zostały namalowane w dwóch wersjach kolorystycznych: chłodnej, z przewagą błękitu i gorącej, z dominacją odcieni czerwieni będących symbolem majestatu gór, zmieniających swój wygląd w zależności od pory dnia. Z charakterystycznych układów skośnych i krzyżujących się linii wypełniających całą płaszczyznę płótna Dobkowski wykreował rozwibrowaną kolorem i światłem kompozycję, z której emanuje klimat zbudowany przez artystę.
O fascynacji podróżami opowiada Marianna Dobkowska w rozmowie z ojcem:„Tęsknisz do natury, ale widzisz ją szeroko, dając sobie przestrzeń na wyobraźnię, kreację. Przypominam sobie, że jak wróciłeś ze swoich morskich podróży, opowiadałeś nam bajki o motylkach trójskrzydłych z Amazonii. Wydaje mi się, że masz naturę podróżnika i te podróże były bardzo ważne dla twojej twórczości. Realne, dalekie, na statkach, ale też wewnętrzne, kiedy nie ruszając się z domu, wytwarzałeś w sobie przestrzeń podróży i tworzyłeś cykle ‘Himalaje’ albo ‘Pamukale’. Odkrywałeś też świat bardzo blisko, jak w cyklach ‘Mały wszechświat w wielkim mieście’ czy ‘Księżyc i moja czereśnia’, które powstały z inspiracji działką, tutaj pod domem” (Można żyć lepiej. Jan Dobkowski w rozmowie z Marianną Dobkowską [w:] Jan Dobkowski, [red.] Marika Kuźmicz, Warszawa 2020, s. 77).
Dobkowski należy do ważniejszych postaci polskiego malarstwa współczesnego. Jego debiut w latach 60. zwrócił uwagę na odważną treść i wyjątkową formę stosowaną przez tego artystę. Następnie Dobkowski zwrócił się w stronę szczególnego rodzaju linearyzmu, który stał się jego znakiem rozpoznawczym. Pozostaje mu wierny do dziś.
Malarz i grafik. W latach 1962-68 odbył studia w ASP w Warszawie na Wydziale Malarstwa w pracowniach prof. Juliusza Studnickiego i prof. Jana Cybisa. Był współzałożycielem (wraz z Jerzym Jurrym Zielińskim) grupy "Neo-Neo" (1967-1970). Ilustrator wierszy Guillaume'a Apollinaire'a "Zwierzyniec albo świta Orfeusza" (1963). W roku 1968 Dobkowski wziął udział w wystawie "Secesja-Secesja?" w Galerii Współczesnej w Warszawie, która wywołała wielkie zainteresowanie w mediach i wśród krytyków. Po sukcesie na tej wystawie jego obrazy znalazły się na prestiżowej prezentacji "Polskie malarstwo współczesne. Źródła i poszukiwania" w Paryżu. Wkrótce też Guggenheim Museum w Nowym Jorku zakupiło do swoich zbiorów jego płótno "Podwójna dziewczyna" (1968), pierwszy czerwono-zielony obraz Dobkowskiego. Cały cykl obrazów w takiej kolorystyce powstał rok później, namalowany w ujednoliconym formacie 200 x 150 cm. Na zielonych tłach pojawiały się w różnych sytuacjach czerwone sylwety męskich i kobiecych postaci, te ostatnie najczęściej o bujnych kształtach, karykaturalnie rozrośniętych. Kobiety o wielu piersiach o formach jabłek czy gruszek miały w sobie potężny ładunek erotyzmu i zmysłowości. Niektóre formy na obrazach Dobkowskiego przemieniały się płynnie w inne, pierś kobieca stawała się dorodnym jabłkiem, serce plemnikiem, a kręgosłup i żebra organiczną, wiotką strukturą. Zieleń sugerowała naturę, żywiołową witalność, życie. Obrazy te stały się punktem wyjścia do wielu działań przestrzennych i następnych serii obrazów. W okresie stanu wojennego uczestniczył w akcjach kultury niezależnej. W 1972 roku był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Laureat nagród, m.in.: Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida (1978); Nagrody im. Jana Cybisa (1994) za całokształt twórczości.
Description:
From the series: "Himalaje XXXVI", 2004
acrylic/canvas, 81 x 81 cm; signed, dated and described on the reverse: 'JAN DOBKOWSKI | Z CYKLU "HIMALAJE XXXVI" 2004 ROK | ACRYL | 81 x 81 cm'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN DOBKOWSKI | Z CYKLU "HIMALAJE XXXVI" 2004 ROK | ACRYL | 81 x 81 cm'