Powrót do DESA.PL
60 of Liczba obiektów: 82
60
Kajetan Sosnowski | "Katalipomena nr 534", 1981
Estymacja:
50,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
40,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
116 x 116 cm
Opis
technika własna/płótno, 116 x 116 cm, sygnowany i opisany na krośnie malarskim: 'KAJETAN SOSNOWSKI obraz z cyklu KATALI'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


MARIAŻ SZTUKI I NAUKI

Zagadnienia, które Kajetan Sosnowski podejmował w malarstwie, dzięki swoim obiektywnym podstawom, nigdy nie straciły na aktualności. Tym, co charakteryzuje twórczość Sosnowskiego, jest nierozerwalny związek z różnymi dziedzinami nauk ścisłych, takimi jak: fizyka, chemia czy matematyka. Należy bowiem pamiętać, że formalnie wyrosłe na gruncie sztuki abstrakcyjnej malarstwo Sosnowskiego, mimo że powstające w realiach otrząsającej się z socrealizmu rzeczywistości, wpisało się w aktualne poszukiwania artystów europejskich, które można określić najogólniej jako nurt sztuki scjentologicznej. Jak pisała o tym aspekcie twórczości artysty Bożena Kowalska: „Sosnowski, poszukujący we wszystkim racjonalnego ziarna, z nauki czerpał inspiracje dla swojej sztuki i starał się ją oprzeć na tym, co najpewniejsze: fundamencie wiedzy. Nie znaczy to, by całkowicie negował rolę intuicji. Tym niemniej utrzymywał, że dzieło sztuki tylko wtedy jest prawdziwe, więc godne akceptacji, gdy da się jego sens, jego koncepcję, sposób budowy kompozycyjnej i zastosowanie w nim takiego, a nie innego koloru uzasadnić logicznie, rozumowo” (Bożena Kowalska, Kajetan Sosnowski 1913–1987. W poszukiwaniu prawdy, Łódź 2010, s. 10).
Sosnowski definitywnie porzucił malarstwo figuratywne w latach 50. Pierwszym, w pełni dojrzałym cyklem, zapowiadającym tym samym dalszy kierunek jego poszukiwań były „Obrazy puste”, w których twórca starał się uchwycić istotę światła, malując zjawisko jako takie – emanujące z wnętrza obrazu. Cykl monochromatycznych płócien prześwietlonych strumieniem światła o nieznanym pochodzeniu wpisuje się w poszukiwania bliskie takim artystom jak chociażby Yves Klein czy Lucio Fontana. W kolejnym cyklu „Poliptyki”, oscylującym wokół zagadnienia barwy, Sosnowski podejmuje wątek dialektyki pomiędzy sztuką a nauką. Wchodzi w obszar badań nad wartościami energetycznymi barw, gdzie prawda malarska skonfrontowana zostaje z prawdą naukową. W serii „Poliptyków” – jednobarwnych płaszczyzn obrazów zestawionych na kształt wieloskrzydłowych ołtarzy – próbuje zilustrować fizyczne stwierdzenie, że barwy zimne emitujące promieniowanie świetlne o krótszej długości fal i większej częstotliwości drgań mają wyższą wartość energetyczną niż barwy ciepłe. Jeszcze głębiej na grunt nauki wkracza artysta w „Obrazach chemicznych”, które pokrywa tlenkiem kobaltu zmieniającym właściwości pod wpływem warunków atmosferycznych i przyjmującym barwę w skali od błękitu do różu w zależności od stopnia wilgotności powietrza.

Kolejnym cyklem, zapowiadającym długą fascynację podjętą tematyką, jest „Katalipomena”, do których przynależy omawiana w katalogu kompozycja. „Katalipomena” to seria prac, która powstała w połowie lat 70. Były to monochromatyczne kompozycje wykonane z pozszywanych kawałków surowego płótna, w których Sosnowski akcentował związki sztuki z naturą, starając się przy tym zwrócić uwagę na zagrożenia cywilizacyjne. Sosnowski wielokrotnie podkreślał silne związki z przyrodą, choć równie istotne było w tych pracach zjawisko czasu. Jak pisała Małgorzata Dzięgielewska: „Ten czas wstecz, w którym rozwijały się i kwitły w słońcu i deszczu rośliny lnu, kiedy później były zbierane przez ludzi i przerabiane, aż stały się przędzą i wytkanym płótnem. Ale też i ten czas wprzód, kiedy stworzone z płótna obrazy będą pokrywać się kurzem, płowieć aż do zetlenia i pełnej destrukcji” (Małgorzata Dzięgielewska, Kajetan Sosnowski – w setną rocznicę urodzin. Malarz fizykochemicznych transformacji, „Kronika miasta Łodzi”, nr 2/2013, s. 100). Obrazy z cyklu tworzył poprzez skośne cięcie lnianego płótna i zszywanie tak, aby „kierunki biegu struktury na dwóch częściach tkaniny zderzały się na linii szwu pod kątem”.
Studia odbył w warszawskiej ASP w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego w latach 1934-39. Zainteresowanie rozwojem nauk ścisłych (światem “awizualnym” – jak mówił sam artysta), studia nad zjawiskami barwnymi, przestrzennymi i świetlnymi zaowocowały pracami łączonymi przeważnie w serie. W roku 1969 artysta otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida.

Description:
"Katalipomena no 534", 1981
mixed media/canvas, 116 x 116 cm; signed and described on the reverse: 'KAJETAN SOSNOWSKI obraz z cyklu KATALI'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
technika własna/płótno
Sygnatura
sygnowany i opisany na krośnie malarskim: 'KAJETAN SOSNOWSKI obraz z cyklu KATALI'
Proweniencja
spadkobiercy artysty; Beta16, Warszawa; kolekcja prywatna, Polska