32
Ed Mieczkowski
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
48,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
172 x 190 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 172 x 190 cm, sygnowany, opisany i datowany na odwrociu na blejtramie: ‘”ENIGMA VARIATIONS” #6 | CLEVELAND, MARCZ ‘71 | E. MIECZKOWSKI’, praca nagrodzona podczas 52nd Annual Exhibition of Work by Artists and Craftsmen of the Western Reserve (tzw. May Show) organizowanego przez The Cleveland Museum of Art
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
EDWIN MIECZKOWSKI I ANONIMA GROUP
Prezentowana w niniejszym katalogu praca „Enigma Variations #6” Edwina Mieczkowskiego powstała w ostatnim roku funkcjonowania artystycznego kolektywu Anonima Group. Jedenastoletnia działalność grupy zrzeszającej Eda Mieczkowskiego, Francisa Hewitta oraz Ernsta Benkerta zaowocowała powstaniem licznych dzieł monochromatycznej abstrakcji geometrycznej. Pomimo sugestywnej nazwy przedstawiciele Anonimy nie dążyli do zachowania anonimowości, ani tym bardziej unifikacji swoich działań. Pragnęli skupić się na dążeniu do transpozycji doświadczenia trójwymiarowości na powierzchniach dwuwymiarowych, co było podyktowane szczególną fascynacją naukowymi podstawami percepcji wzrokowej.
Znaczące jest, że członkostwo w Anonima Group oznaczało pewną formalizację i reguły. Dominującą cechą ich sztuki miał być porządek, stąd swoje kompozycje opierali na bazie kraty i wykorzystywali trzy neutralne kolory, czyli szary, biały i czarny. Starali się, by płaszczyzny w ich kompozycjach były równomiernie rozmieszczone i podzielone siatką równoległych linii. W zgeometryzowaniu ukazywanych struktur upatrywali szansę na osiągnięcie klarownego przekazu i formy. Jednocześnie ich banalna identyfikacja wykluczała podejmowanie prób interpretacji wykraczających poza założenia grupy. Ograniczona liczba wykorzystywanych kształtów gwarantowała ich powtarzalność, w której artyści upatrywali szansę na ułatwienie porównywalności poszczególnych realizacji. Nie ograniczali się oni jednak do działań stricte artystycznych i stworzyli manifesty kodyfikujące zasady ich twórczości, jednoczące członków Anonima Group i objaśniające zasady nowej sztuki. Opracowali również czteroletni plan produkcji cyklu mającego doprowadzić do rozwiązania podjętego problemu. „Plan koncentruje się na pewnych określonych znamionach struktur wizualnych: będą to sprawdzalne, dwuwymiarowe i monokularne bodźce doświadczenia w domniemaniu trójwymiarowego, wyliczone (…) w kolejności ich psychologicznie potwierdzonej ważności i rzetelności”. Strategia funkcjonowania Anonima Group wykazuje liczne analogie z procesem prowadzenia badań naukowych, co wydaje się świadomym działaniem – skoro problem mechanizmu postrzegania został zaczerpnięty z nauk biologicznych, stamtąd przejęto również strategię jego eksplorowania. Chłodny racjonalizm takich dociekań wpisywał się w dążenie artystów do wypracowania sztuki obiektywnej, przeciwstawnej ówcześnie panującemu kultowi abstrakcjonizmu ekspresyjnego. Artyści Anonima Group sprzeciwiali się dostosowywaniu się do potrzeb widza.
„Enigma Variations #6” z jednej strony kultywuje założenia grupy, z drugiej czytelne jest w niej również odstąpienie od jednej z jej fundamentalnych zasad – Mieczkowski przestał ograniczać się do trzech barw i włączył do swojego malarstwa m.in. zieleń i czerwień. Tym samym przestał skupiać się jedynie na percypowaniu głębi i jej najdoskonalszym zapisie. Podjął się analizy nowych kwestii związanych z iluzją optyczną wypływających z kontrastowych zestawień. Z czasem posunął się jeszcze dalej i swoje eksperymenty realizował w quasi-instalacjach, czego przykładem może być „Anvil” z 1987.
Artysta zaliczany jest do twórców op-artu, chociaż sam nigdy nie lubił tego terminu. W swoich pracach badał wizualne i psychologiczne oddziaływania kolorów, kształtów i wzorów.
W 1957 roku ukończył Cleveland Institute of Art, BFA oraz w 1959 roku Carnegie Tech. MFA. Od 1959 roku wykładał na Faculty Cleveland Institute of Art, a od 1963 roku na Western Reserve University.
W 1960 roku Mieczkowski wraz z Ernstem Benkertem oraz Francisem Hewittem założył grupę artystyczną Anonima Group (1960-71). Sprzeciwiali się oni skrajnemu konsumeryzmowi oraz dostosowywaniu się artystów i ich sztuki do potrzeb widza. Celem ich twórczości było precyzyjne śledztwo naukowych fenomenów oraz psychologii percepcji optycznej. Działalności malarskiej towarzyszyła także aktywności pisarska, w postaci propozycji, projektów i manifestów.
W 1966 roku prace artystów z Anonima Group zostały wystawione w warszawskiej Galerii Foksal na wystawie "Obrazy czarno-białe i szare". Prezentowana praca pochodzi właśnie z tej wystawy. Prezentująca w komunistycznej Polsce tak radykalne wystawy Galeria Foksal, uważana była za jedno z najważniejszych miejsc sztuki awangardowej na świecie.
Description:
''Enigma Variations" #6, 1971
acrylic/canvas, 172 x 190 cm; signed, dated and described on the reverse on the stretcher: ‘”ENIGMA VARIATIONS” #6 | CLEVELAND, MARCZ ‘71 | E. MIECZKOWSKI’, painting awarded at the 52nd Annual Exhibition of Work by Artists and Craftsmen of the Western Reserve (May Show) organized by The Cleveland Museum of Art
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
EDWIN MIECZKOWSKI I ANONIMA GROUP
Prezentowana w niniejszym katalogu praca „Enigma Variations #6” Edwina Mieczkowskiego powstała w ostatnim roku funkcjonowania artystycznego kolektywu Anonima Group. Jedenastoletnia działalność grupy zrzeszającej Eda Mieczkowskiego, Francisa Hewitta oraz Ernsta Benkerta zaowocowała powstaniem licznych dzieł monochromatycznej abstrakcji geometrycznej. Pomimo sugestywnej nazwy przedstawiciele Anonimy nie dążyli do zachowania anonimowości, ani tym bardziej unifikacji swoich działań. Pragnęli skupić się na dążeniu do transpozycji doświadczenia trójwymiarowości na powierzchniach dwuwymiarowych, co było podyktowane szczególną fascynacją naukowymi podstawami percepcji wzrokowej.
Znaczące jest, że członkostwo w Anonima Group oznaczało pewną formalizację i reguły. Dominującą cechą ich sztuki miał być porządek, stąd swoje kompozycje opierali na bazie kraty i wykorzystywali trzy neutralne kolory, czyli szary, biały i czarny. Starali się, by płaszczyzny w ich kompozycjach były równomiernie rozmieszczone i podzielone siatką równoległych linii. W zgeometryzowaniu ukazywanych struktur upatrywali szansę na osiągnięcie klarownego przekazu i formy. Jednocześnie ich banalna identyfikacja wykluczała podejmowanie prób interpretacji wykraczających poza założenia grupy. Ograniczona liczba wykorzystywanych kształtów gwarantowała ich powtarzalność, w której artyści upatrywali szansę na ułatwienie porównywalności poszczególnych realizacji. Nie ograniczali się oni jednak do działań stricte artystycznych i stworzyli manifesty kodyfikujące zasady ich twórczości, jednoczące członków Anonima Group i objaśniające zasady nowej sztuki. Opracowali również czteroletni plan produkcji cyklu mającego doprowadzić do rozwiązania podjętego problemu. „Plan koncentruje się na pewnych określonych znamionach struktur wizualnych: będą to sprawdzalne, dwuwymiarowe i monokularne bodźce doświadczenia w domniemaniu trójwymiarowego, wyliczone (…) w kolejności ich psychologicznie potwierdzonej ważności i rzetelności”. Strategia funkcjonowania Anonima Group wykazuje liczne analogie z procesem prowadzenia badań naukowych, co wydaje się świadomym działaniem – skoro problem mechanizmu postrzegania został zaczerpnięty z nauk biologicznych, stamtąd przejęto również strategię jego eksplorowania. Chłodny racjonalizm takich dociekań wpisywał się w dążenie artystów do wypracowania sztuki obiektywnej, przeciwstawnej ówcześnie panującemu kultowi abstrakcjonizmu ekspresyjnego. Artyści Anonima Group sprzeciwiali się dostosowywaniu się do potrzeb widza.
„Enigma Variations #6” z jednej strony kultywuje założenia grupy, z drugiej czytelne jest w niej również odstąpienie od jednej z jej fundamentalnych zasad – Mieczkowski przestał ograniczać się do trzech barw i włączył do swojego malarstwa m.in. zieleń i czerwień. Tym samym przestał skupiać się jedynie na percypowaniu głębi i jej najdoskonalszym zapisie. Podjął się analizy nowych kwestii związanych z iluzją optyczną wypływających z kontrastowych zestawień. Z czasem posunął się jeszcze dalej i swoje eksperymenty realizował w quasi-instalacjach, czego przykładem może być „Anvil” z 1987.
Artysta zaliczany jest do twórców op-artu, chociaż sam nigdy nie lubił tego terminu. W swoich pracach badał wizualne i psychologiczne oddziaływania kolorów, kształtów i wzorów.
W 1957 roku ukończył Cleveland Institute of Art, BFA oraz w 1959 roku Carnegie Tech. MFA. Od 1959 roku wykładał na Faculty Cleveland Institute of Art, a od 1963 roku na Western Reserve University.
W 1960 roku Mieczkowski wraz z Ernstem Benkertem oraz Francisem Hewittem założył grupę artystyczną Anonima Group (1960-71). Sprzeciwiali się oni skrajnemu konsumeryzmowi oraz dostosowywaniu się artystów i ich sztuki do potrzeb widza. Celem ich twórczości było precyzyjne śledztwo naukowych fenomenów oraz psychologii percepcji optycznej. Działalności malarskiej towarzyszyła także aktywności pisarska, w postaci propozycji, projektów i manifestów.
W 1966 roku prace artystów z Anonima Group zostały wystawione w warszawskiej Galerii Foksal na wystawie "Obrazy czarno-białe i szare". Prezentowana praca pochodzi właśnie z tej wystawy. Prezentująca w komunistycznej Polsce tak radykalne wystawy Galeria Foksal, uważana była za jedno z najważniejszych miejsc sztuki awangardowej na świecie.
Description:
''Enigma Variations" #6, 1971
acrylic/canvas, 172 x 190 cm; signed, dated and described on the reverse on the stretcher: ‘”ENIGMA VARIATIONS” #6 | CLEVELAND, MARCZ ‘71 | E. MIECZKOWSKI’, painting awarded at the 52nd Annual Exhibition of Work by Artists and Craftsmen of the Western Reserve (May Show) organized by The Cleveland Museum of Art
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, opisany i datowany na odwrociu na blejtramie: ‘”ENIGMA VARIATIONS” #6 | CLEVELAND, MARCZ ‘71 | E. MIECZKOWSKI’
Wystawiany
The May Show, Cleveland Museum of Art, maj 1971