Powrót do DESA.PL
29 of Liczba obiektów: 82
29
Stanley Twardowicz | Disappearing Oval "B.Y.G.P", 1969
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
22,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
117 x 122 cm
Opis
akryl/płótno, 117 x 122 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'Twardowicz 69.', sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: 'Stanley Twardowicz | #4251 | #52-1969 "B.Y.G.P." | ACRYLIC - POLYMER | 70 x 48'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Wyzwaniem twórczym, jakie postawił sobie Stanley Twardowicz – amerykański malarz o polskich korzeniach – było opracowanie takiego sposobu malowania, aby niewidoczna była tekstura oraz pociągnięcia pędzla. W latach 50. i 60. artysta stopniowo dochodził do perfekcji, a powstałe w ten sposób, często wielkoformatowe, płótna można umiejscowić na granicy geometrycznej abstrakcji i color field painting. Krytycy niejednokrotnie nazywali jego prace sferą „całowania obszarów koloru”. Artysta był niezwykle odważny w posługiwaniu się kolorem. Odczarowywał symbolikę barw, odpowiednio zestawiając ze sobą barwy sąsiadujące. Stronił jedynie od czystej bieli, uważając ją za zbyt nieskalaną.

Jego najbardziej rozpoznawalne obrazy przedstawiają płaszczyzny delikatnie przechodzących przez siebie kolorów. Z czasem, jak w przypadku prezentowanej kompozycji, zamykał je w owalnych formach, umieszczając w środku kompozycji niewielki jasny otwór wyglądający jak punkt wejścia do wnętrza obrazu. Poprzez efekt rozedrgania koloru stwarzał wrażenie, jakby obrazy były owiane lekką mgłą i aby im się dokładniej przyjrzeć, należy uprzednio wyostrzyć wzrok. W odpowiedzi na nurtujące go pytanie o sztukę nieprzedstawiającą Twardowicz mawiał, że jego obrazy to uczucia. A przecież uczucia nie mają kształtów.

Artysta był osobą niezwykle zdeterminowaną. Widoczne to było już od najwcześniejszych lat, kiedy nie mając odpowiednich przyborów, tworzył rysunki na zaszronionych powierzchniach okien. Po otrzymaniu pierwszego, skromnego pudełka farb olejnych, młody Stanley, nie mając podobrazi, odciął fragment okiennej rolety i zamalował ją starannie. Stworzył tym samym swój pierwszy prawdziwy obraz. Na przestrzeni lat jego sztuka ewoluowała od malarstwa figuratywnego do malarstwa gestu.

Description:
Disappearing Oval "B.Y.G.P", 1969
acrylic/canvas, 117 x 122 cm; signed and dated on the reverse: 'Twardowicz 69.', signed, dated and described on the stretcher: 'Stanley Twardowicz | #4251 | #52-1969 "B.Y.G.P." | ACRYLIC - POLYMER | 70 x 48'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Twardowicz 69.'
Proweniencja
kolekcja instytucjonalna, Polska