9814
Konstanty Laszczka | "Troje bawiących się dzieci", 1926
Cena wywoławcza: 11,000 zł
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Młoda Polska. Malarstwo, Rysunek, Grafika, Rzeźba
Artysta
Konstanty Laszczka (1865 - 1956)
Wymiary
30,5 x 19 x 20 cm
Kategoria
Opis
terakota,30,5 x 19 x 20 cm, sygnowany na podstawie: 'K. Laszczka',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Kariera artystyczna jednego z najwybitniejszych rzeźbiarzy Młodej Polski – – Konstantego Laszczki przebiegała w iście mityczny sposób – od wiejskiego samouka po członka Secesji Wiedeńskiej oraz znamienitego profesora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Przypadkowe odkrycie jego talentu przez rodzinę ziemiańską Ostrowskich spowodowało, że w 1885 roku otrzymał możliwość kształcenia się, w Warszawie pod kierunkiem Jana Kryńskiego oraz Ludwika Pyrowicza. Pasmo sukcesów ukoronowało stypendium, do Paryża wyjechał dzięki Towarzystwu Zachęty Sztuk Pięknych. Obcowanie rzeźbiarza z nowymi formami organicznej secesji czy symbolizmu reprezentowanego przez Auguste’a Rodina, zbliżyły Laszczkę do tych nurtów. Jednak dzieła młodopolskiego rzeźbiarza nie były kopią francuskich stylów, lecz fuzją dynamicznego sposobu kształtowania prac z pierwiastkami rodzimej sztuki ludowej. Artysta przede wszystkim tworzył portrety, akty i sceny rodzajowe. Zajmował się również rzeźbą nagrobną oraz architektoniczną i ceramiką. Dominującym tematem w twórczości Konstantego Laszczki był portret. Artysta w swoim dorobku twórczym, wymodelował ponad 100 wizerunków w różnych technikach. Składają się one na panteon wybitnych przedstawicieli Młodej Polski. Rzeźbiarz w swoich dziełach sportretował między innymi Leona Wyczółkowskiego, Feliksa Jasieńskiego, Stanisława Wyspiańskiego czy Juliana Fałata. Pod względem stylu Konstanty Laszczka kojarzony jest z dynamiczną formą, szkicowo wymodelowaną bryłą o mocnych kontrastach światłocieniowych. Laszczka bardzo często podejmował temat bawiących się dzieci m.in. w „Nie padaj deszczu” (1926-30), „Zabawa z kozłami” (1911), „Dzieci na koźle” (1910). Prezentowana praca z 1926 roku wykonana został w terakocie, troje bawiących się dzieci artysta oddał w sposób szkicowy. Rzeźbiarz bardzo często czerpał z folkloru, rodzajowy temat rzeźby przywodzi na myśl arkadię „wsi spokojna, wsi wesoła”. Artysta idealnie uchwycił chwile szczęścia, beztroską zabawę dzieci. W szkicowym potraktowaniu rzeźby widać za to świetny warsztat rzeźbiarza, Laszczka osiągał świetne rezultaty w ceramice. W 1927 roku wydał dwa podręczniki poświęcone tej technice.
Od 1885 roku kształcił się w Warszawie pod kierunkiem Jana Kryńskiego i Ludwika Pyrowicza. Dzięki zdobyciu I nagrody w konkursie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, w latach 1891-96 przebywał na stypendium w Paryżu, gdzie studiuował u Antoine'a Mercié, Alexandre'a Falguiere'a oraz Jeana Léona Gérôme'a. Po powrocie z Paryża do 1899 roku mieszkał w Warszawie, następnie przeniósł się do Krakowa, gdzie objął katedrę rzeźby Akademii Sztuk Pięknych, którą prowadził do 1935 roku. W latach 1900-10 sprawował patronat artystyczny nad fabryką wyrobów kaflarskich i garncarskich Józefa Niedźwieckiego w Dębnikach pod Krakowem. Był jednym z założycieli TAP "SZTUKA". W swej twórczości rzeźbiarskiej Konstanty Laszczka ulegał wpływom Auguste Rodina, co szczególnie zaznaczyło się w rzeźbionych na początku XX wieku aktach kobiecych utrzymanych w stylistyce secesji. Zajmował się również rzeźbą monumentalną oraz portretową. Laszczka tworzył również medale, medaliony portretowe oraz plakiety okolicznościowe. Wielką pasją artysty była ceramika, której z biegiem lat poświęcał się coraz bardziej. Malował także pejzaże, zajmował się grafiką oraz rysunkiem satyrycznym.
Description:
"Three playing children", 1926
terracotta,30.5 x 19 x 20 cm; signed on the base: 'K. Laszczka',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Kariera artystyczna jednego z najwybitniejszych rzeźbiarzy Młodej Polski – – Konstantego Laszczki przebiegała w iście mityczny sposób – od wiejskiego samouka po członka Secesji Wiedeńskiej oraz znamienitego profesora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Przypadkowe odkrycie jego talentu przez rodzinę ziemiańską Ostrowskich spowodowało, że w 1885 roku otrzymał możliwość kształcenia się, w Warszawie pod kierunkiem Jana Kryńskiego oraz Ludwika Pyrowicza. Pasmo sukcesów ukoronowało stypendium, do Paryża wyjechał dzięki Towarzystwu Zachęty Sztuk Pięknych. Obcowanie rzeźbiarza z nowymi formami organicznej secesji czy symbolizmu reprezentowanego przez Auguste’a Rodina, zbliżyły Laszczkę do tych nurtów. Jednak dzieła młodopolskiego rzeźbiarza nie były kopią francuskich stylów, lecz fuzją dynamicznego sposobu kształtowania prac z pierwiastkami rodzimej sztuki ludowej. Artysta przede wszystkim tworzył portrety, akty i sceny rodzajowe. Zajmował się również rzeźbą nagrobną oraz architektoniczną i ceramiką. Dominującym tematem w twórczości Konstantego Laszczki był portret. Artysta w swoim dorobku twórczym, wymodelował ponad 100 wizerunków w różnych technikach. Składają się one na panteon wybitnych przedstawicieli Młodej Polski. Rzeźbiarz w swoich dziełach sportretował między innymi Leona Wyczółkowskiego, Feliksa Jasieńskiego, Stanisława Wyspiańskiego czy Juliana Fałata. Pod względem stylu Konstanty Laszczka kojarzony jest z dynamiczną formą, szkicowo wymodelowaną bryłą o mocnych kontrastach światłocieniowych. Laszczka bardzo często podejmował temat bawiących się dzieci m.in. w „Nie padaj deszczu” (1926-30), „Zabawa z kozłami” (1911), „Dzieci na koźle” (1910). Prezentowana praca z 1926 roku wykonana został w terakocie, troje bawiących się dzieci artysta oddał w sposób szkicowy. Rzeźbiarz bardzo często czerpał z folkloru, rodzajowy temat rzeźby przywodzi na myśl arkadię „wsi spokojna, wsi wesoła”. Artysta idealnie uchwycił chwile szczęścia, beztroską zabawę dzieci. W szkicowym potraktowaniu rzeźby widać za to świetny warsztat rzeźbiarza, Laszczka osiągał świetne rezultaty w ceramice. W 1927 roku wydał dwa podręczniki poświęcone tej technice.
Od 1885 roku kształcił się w Warszawie pod kierunkiem Jana Kryńskiego i Ludwika Pyrowicza. Dzięki zdobyciu I nagrody w konkursie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, w latach 1891-96 przebywał na stypendium w Paryżu, gdzie studiuował u Antoine'a Mercié, Alexandre'a Falguiere'a oraz Jeana Léona Gérôme'a. Po powrocie z Paryża do 1899 roku mieszkał w Warszawie, następnie przeniósł się do Krakowa, gdzie objął katedrę rzeźby Akademii Sztuk Pięknych, którą prowadził do 1935 roku. W latach 1900-10 sprawował patronat artystyczny nad fabryką wyrobów kaflarskich i garncarskich Józefa Niedźwieckiego w Dębnikach pod Krakowem. Był jednym z założycieli TAP "SZTUKA". W swej twórczości rzeźbiarskiej Konstanty Laszczka ulegał wpływom Auguste Rodina, co szczególnie zaznaczyło się w rzeźbionych na początku XX wieku aktach kobiecych utrzymanych w stylistyce secesji. Zajmował się również rzeźbą monumentalną oraz portretową. Laszczka tworzył również medale, medaliony portretowe oraz plakiety okolicznościowe. Wielką pasją artysty była ceramika, której z biegiem lat poświęcał się coraz bardziej. Malował także pejzaże, zajmował się grafiką oraz rysunkiem satyrycznym.
Description:
"Three playing children", 1926
terracotta,30.5 x 19 x 20 cm; signed on the base: 'K. Laszczka',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
terakota
Sygnatura
sygnowany na podstawie: 'K. Laszczka'
Proweniencja
spuścizna po artyście
Literatura
porównaj: Konstanty Laszczka. W 150-lecie urodzin. Zbiory Społecznego Muzeum Konstantego Laszczki w Dobrem, red. Przemysław Piątkowski, Dobre 2015, s. 69 (il.)