9807
Julian Fałat | Zamek w górach, 1913
Cena wywoławcza: 65,000 zł
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Młoda Polska. Malarstwo, Rysunek, Grafika, Rzeźba
Artysta
Julian Fałat (1853 - 1929)
Wymiary
72,5 x 62,5 cm (w świetle oprawy)
Kategoria
Opis
akwarela/papier,72,5 x 62,5 cm (w świetle oprawy), sygnowany i datowany p.d.: 'JFałat | 1913', na ramie nalepki aukcyjne
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Za pośrednictwem odpowiednio zestrojonych plam barwnych, drogą odpowiednio synchronizowanej ich ekspresji, daje Fakt nic wierne odbicie, kopię, lecz artystyczny ekwiwalent motywu, zaczerpniętego z natury; artysta nie nuży opowiadaniem szczegółów, lecz napomyka tylko i sugeruje: stwarzając świeżą i żywa podnietę dla oka, zmusza wyobraźnię do uzupełnienia lakonicznego obrazu, budzi z uśpienia cale kręgi asocjacji, działa bezpośrednio na emocjonalną stronę życia człowieka”.
Mieczysław Treter, 1925
Już w połowie lat 80. XIX stulecia zaczęło funkcjonować określenie „Fałat-akwarelista”, które z czasem stało się określeniem wartościujący – „najwybitniejszy polski akwarelista”. Początkowo jego prace odznaczały się niebywałą jak na akwarelę precyzją i drobiazgowością oddaniu detalu, w których Fałat szukał efektów zbliżonych do malarstwa olejnego. Dążył do nieprzejrzystości podkładu, pokrywał farbami dokładnie całą powierzchnię papieru. Zmiany tonacji były przeprowadzane dyskretnie w obrębie jednego koloru. Z czasem jednak porzucił ową „akademickość” na rzecz bezpośrednich studiów na natury. Zaczął wykorzystywać biel papieru, porzucając zasadę starannego wykończenia na rzecz szkicowości, spontanicznie oddając wizualne wrażenia za pomocą tego trudnego do opanowania medium, medium nie poddającego się korektom, wywołującego efekty przez artystę do końca nieprzewidywalne. Ewolucji w kierunku poszukiwania plastycznych ekwiwalentów obserwowanej przyrody sprzyjała technika akwarelowa pozwalająca na szybkie notowanie wizualnych wrażeń i migawkowe chwytanie ulotnych efektów atmosferycznych.
Często w jego dojrzałej akwarelowej twórczości pojawiały się szkicowe, sugestywne pejzaże o nieco melancholijnym charakterze, które są jednym z przejawów panteistycznej postawy Fałata wobec natury. Najchętniej przedstawiał rodzime krajobrazy, w których umieszczał powtarzające się motywy: pagórki, rozłożyste drzewa, strumyki, kapliczki i drewniane kościoły, chaty i dworki. Najczęściej malował pejzaże zimowe, w których integrował doświadczenia sztuki japońskiej oraz serie widoków z polskich wsi, w których ze szczególnym zainteresowaniem obserwował sylwety drewnianych kościołów, tworząc serie kompozycji, w których słoneczne refleksy, cienie drzew wykonywane silnie rozwodnionymi akwarelkami tworzą migotliwą, niespokojna strukturę wzajemnie nakładających się na siebie i przenikających plam.
Prezentowany w ofercie aukcyjnej bezsłoneczny pejzaż zamglonej doliny, z której wyłania się sylweta średniowiecznej warowni, zbudowany został uproszczonym ujęciem dwóch nachodzących na siebie skalnych masywów oraz syntetycznie oddaną sylwetką zamku. Fałat rozgrał kompozycje w tonacjach ugorów i brązów, z akcentami zieleni i błękitu. Kompozycja, przez kulisowy układ i brak wyraźnie zaznaczonej perspektywy sprawie nieco abstrakcyjne wrażenie.
Warsztatu malarskiego uczył go ojciec - Jacek. Studiował filozofię, architekturę i agronomię w Wiedniu w latach I wojny światowej. Od 1917 do 1939 mieszkał w Zakopanem (wspomnienia z tego okresu opisał w książce "Pępek świata"). Był członkiem Towarzystwa Sztuka Podhalańska, a od 1929 Stowarzyszenia "Rytm". Stworzył własny styl odrealnionych, rozległych pejzaży. Malował najchętniej techniką akwareli, która pozwala na szybkie notowanie pomysłów malarskich. Losy wojenne rzuciły go do Ameryki, a w 1942 mieszkał na stałe w Montrealu. Odbył wiele podróży po kontynencie amerykańskim. Malował pejzaże, zwłaszcza ulubione motywy górskie.
Description:
Castle in the mountains, 1913
watercolour/paper,72.5 x 62.5 cm (dimensions in frame); signed and dated lower right: 'JFalat | 1913', on the reverse auction labels,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Za pośrednictwem odpowiednio zestrojonych plam barwnych, drogą odpowiednio synchronizowanej ich ekspresji, daje Fakt nic wierne odbicie, kopię, lecz artystyczny ekwiwalent motywu, zaczerpniętego z natury; artysta nie nuży opowiadaniem szczegółów, lecz napomyka tylko i sugeruje: stwarzając świeżą i żywa podnietę dla oka, zmusza wyobraźnię do uzupełnienia lakonicznego obrazu, budzi z uśpienia cale kręgi asocjacji, działa bezpośrednio na emocjonalną stronę życia człowieka”.
Mieczysław Treter, 1925
Już w połowie lat 80. XIX stulecia zaczęło funkcjonować określenie „Fałat-akwarelista”, które z czasem stało się określeniem wartościujący – „najwybitniejszy polski akwarelista”. Początkowo jego prace odznaczały się niebywałą jak na akwarelę precyzją i drobiazgowością oddaniu detalu, w których Fałat szukał efektów zbliżonych do malarstwa olejnego. Dążył do nieprzejrzystości podkładu, pokrywał farbami dokładnie całą powierzchnię papieru. Zmiany tonacji były przeprowadzane dyskretnie w obrębie jednego koloru. Z czasem jednak porzucił ową „akademickość” na rzecz bezpośrednich studiów na natury. Zaczął wykorzystywać biel papieru, porzucając zasadę starannego wykończenia na rzecz szkicowości, spontanicznie oddając wizualne wrażenia za pomocą tego trudnego do opanowania medium, medium nie poddającego się korektom, wywołującego efekty przez artystę do końca nieprzewidywalne. Ewolucji w kierunku poszukiwania plastycznych ekwiwalentów obserwowanej przyrody sprzyjała technika akwarelowa pozwalająca na szybkie notowanie wizualnych wrażeń i migawkowe chwytanie ulotnych efektów atmosferycznych.
Często w jego dojrzałej akwarelowej twórczości pojawiały się szkicowe, sugestywne pejzaże o nieco melancholijnym charakterze, które są jednym z przejawów panteistycznej postawy Fałata wobec natury. Najchętniej przedstawiał rodzime krajobrazy, w których umieszczał powtarzające się motywy: pagórki, rozłożyste drzewa, strumyki, kapliczki i drewniane kościoły, chaty i dworki. Najczęściej malował pejzaże zimowe, w których integrował doświadczenia sztuki japońskiej oraz serie widoków z polskich wsi, w których ze szczególnym zainteresowaniem obserwował sylwety drewnianych kościołów, tworząc serie kompozycji, w których słoneczne refleksy, cienie drzew wykonywane silnie rozwodnionymi akwarelkami tworzą migotliwą, niespokojna strukturę wzajemnie nakładających się na siebie i przenikających plam.
Prezentowany w ofercie aukcyjnej bezsłoneczny pejzaż zamglonej doliny, z której wyłania się sylweta średniowiecznej warowni, zbudowany został uproszczonym ujęciem dwóch nachodzących na siebie skalnych masywów oraz syntetycznie oddaną sylwetką zamku. Fałat rozgrał kompozycje w tonacjach ugorów i brązów, z akcentami zieleni i błękitu. Kompozycja, przez kulisowy układ i brak wyraźnie zaznaczonej perspektywy sprawie nieco abstrakcyjne wrażenie.
Warsztatu malarskiego uczył go ojciec - Jacek. Studiował filozofię, architekturę i agronomię w Wiedniu w latach I wojny światowej. Od 1917 do 1939 mieszkał w Zakopanem (wspomnienia z tego okresu opisał w książce "Pępek świata"). Był członkiem Towarzystwa Sztuka Podhalańska, a od 1929 Stowarzyszenia "Rytm". Stworzył własny styl odrealnionych, rozległych pejzaży. Malował najchętniej techniką akwareli, która pozwala na szybkie notowanie pomysłów malarskich. Losy wojenne rzuciły go do Ameryki, a w 1942 mieszkał na stałe w Montrealu. Odbył wiele podróży po kontynencie amerykańskim. Malował pejzaże, zwłaszcza ulubione motywy górskie.
Description:
Castle in the mountains, 1913
watercolour/paper,72.5 x 62.5 cm (dimensions in frame); signed and dated lower right: 'JFalat | 1913', on the reverse auction labels,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akwarela/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'JFałat | 1913'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska