Powrót do DESA.PL
9804 of Liczba obiektów: 39
Obiekt jest zamknięty Jacek Malczewski | Portret Franciszki Stempskiej, 1911
Jacek Malczewski | Portret Franciszki Stempskiej, 1911 - 1Jacek Malczewski | Portret Franciszki Stempskiej, 1911 - 2Jacek Malczewski | Portret Franciszki Stempskiej, 1911 - 3Jacek Malczewski | Portret Franciszki Stempskiej, 1911 - 4Jacek Malczewski | Portret Franciszki Stempskiej, 1911 - 5Jacek Malczewski | Portret Franciszki Stempskiej, 1911 - 6
9804
Jacek Malczewski | Portret Franciszki Stempskiej, 1911
Cena wywoławcza: 120,000 zł
Estymacja:
130,000 zł - 180,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Młoda Polska. Malarstwo, Rysunek, Grafika, Rzeźba
Wymiary
72 x 50 cm
Opis
olej/tektura,72 x 50 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'J Malczewski 1911',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Prezentowany portret pozostawał w rękach jednej rodziny przez ponad sto lat. Wizerunek Franciszki Stempskiej wpisuje się w korowód licznych portretów arystokracji, inteligencji i mieszczaństwa głównie galicyjskiego. W 1911 roku powstały m.in. obrazy przedstawiające Adama Ładę-Cybulskiego, hrabiego Antoniego Wodzickiego czy też Jarosława Odrowąża-Pieniążka. Swoją modelkę Malczewski sytuował na tle zielonej kurtyny ogrodu, ujmując ja w popiersiu. Malczewski precyzyjnie opracował twarz portretowanej oraz kołnierzyk białej koszuli. Resztę pozostawił w formie niby niedbałego, lecz śmiałego szkicu. Szczególnie partia kapelusza z kwiatami nosi znamiona malarskiej brawury. Typowe dla Malczewskiego biele zostały tutaj zestawione z chłodną zielenią. Modelka, zapewne dosyć wiernie przez malarza przedstawiona, zyskała uniwersalny rys. Drobiazgowe opracowanie oczu i nieznaczne wygięcie ust charakterystyczne jest dla jego malarstwa, a podobne redakcje znamy z równocześnie powstających portretów (czy kryptoportetów) Marii Balowej.
W latach 1872-75 i 1877-79 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, m.in. u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki oraz w latach 1876-77 u Henri Ernesta Lehmana w Szkole Sztuk Pięknych w Paryżu. Na formację artysty wpłynęły liczne podróże do Paryża, Monachium, Wiednia, Włoch, Grecji czy Turcji. Istotnym źródłem inspiracji Malczewskiego był rodzimy folklor, polska literatura i historia, także tradycja biblijna i mitologiczna. Stale podejmował wątki patriotyczne i mesjanistyczne, egzystencjalne, autobiograficzne oraz dotyczące dylematów artystycznego tworzenia. Uznawany za najwybitniejszego przedstawiciela malarstwa polskiego symbolizmu wsławił się też jako wybitny pedagog. Wykładał malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1896-1900 i 1910-1921), a w okresie 1912-1914 pełnił funkcję jej rektora. W 1897 roku został członkiem-założycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Twórczość Malczewskiego był wielokrotnie prezentowana poza granicami kraju, doceniana i nagradzana, m.in medalami na międzynarodowych wystawach w Monachium (1892), Berlinie (1891) i Paryżu (1900).

Description:
Portrait of Franciszka Stempska, 1911
oil/paperboard,72 x 50 cm; signed and dated lower right: 'J Malczewski 1911',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'J Malczewski 1911'
Proweniencja
kolekcja spadkobierców sportretowanej, Kraków