53
Marc Sterling | Kosz z kwiatami, około 1930
Estymacja:
7,000 zł - 9,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
École de Paris
Artysta
Marc Sterling (1898 - 1976)
Wymiary
27 x 35 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 27 x 35 cm, sygnowany p.d.: 'M. Sterling', na krośnie malarskim papierowa nalepka ze znakiem wytwórcy materiałów malarskich Lefranc
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Od końca lat 20. w twórczości Marca Sterlinga można zaobserwować zwrot w stronę realizmu. W jego malarstwie pojawia się „styl kwiatowy”, podobny charakterem do prac Henriego Rousseau. Artysta zaczął posługiwać się nieco naiwnym realizmem, delikatnymi rozwiązaniami światłocieniowymi i subtelną, ściszoną paletą barwną. Malował martwe natury, kwiaty, zwierzęta, a także portrety swoich córek. Jego obrazy utrzymane były w klimacie onirycznego realizmu. W latach 60. i 70. odważnie eksperymentował w zakresie barwy, a jego prace nosiły silnie osobisty, ekspresyjny charakter. „Kosz z kwiatami” jest świetnym przykładem tego „naiwnego” malarstwa. Przedstawiony przedmiot w całości dumnie wypełnia kadr pełen intensywnego koloru.
Marc Sterling urodził się w niewielkiej miejscowości Pryłuki na terenie dzisiejszej Ukrainy. Jego ojciec był kupcem zbożowym, a Sterling jako nastolatek uczył się techniki malarstwa ikonowego. Praktykę tę porzucił jednak na rzecz studiów artystycznych. Podobnie jak wielu malarzy kręgu École de Paris z terenu Ukrainy podjął naukę w szkole sztuk pięknych w Odessie. Od 1916 zamieszkał w Moskwie, gdzie studiował na tamtejszej uczelni. Po rewolucji październikowej zaangażował się w społeczne przemiany w Rosji. Skutkowało to wyborem nowej ścieżki artystycznej: Sterling studiował w moskiewskim Wchutiemasie, czyli Wyższych Pracowniach Artystyczno-Technicznych. Uczelnia ta miała wykształcić nowy typ artysty projektanta, którego sztuka realnie wpływa na poprawę ludzkiej egzystencji. Sterling obracał się wówczas w kręgu artystów rewolucyjnych: uczył się u Władimira Tatlina, a przyjaźnił się z Władimirem Majakowskim. W 1922 artysta wyjechał do Berlina, popularnego wtedy celu wyjazdów artystów rosyjskiej awangardy. Berlin, z jego prężnie rozwijającą się sceną artystyczną, stanowił jednak najczęściej przystanek na drodze do Paryża. Poznał wtedy młodą studentkę z Polski, Basię, która później została jego żoną. Do Francji przybyli w 1923, a Sterling zasilił szeregi międzynarodowej bohemy artystycznej Montparnasse’u.
Studiował malarstwo i rzeźbę w Moskwie, gdzie uczestniczył w działaniach tamtejszej awangardy artystycznej. W latach 1922-23 osiadał na stałe w Paryżu. Wystawiał na paryskich salonach, a w 1928 roku odbył się indywidualny pokaz jego prac w Galerie Bernheim-Jeune. Swoją twórczość eksponował także na wystawach w Anglii i Niemczech. W latach 1954-56 mieszkał i tworzył w Szwajcarii. Malował głównie martwe natury oraz pejzaże.
Description:
Basket with flowers, circa 1930
oil/canvas, 27 x 35 cm; signed lower right: 'M. Sterling', on the stretcher paper label with a sign of art supplies manufacturer Lefranc,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Od końca lat 20. w twórczości Marca Sterlinga można zaobserwować zwrot w stronę realizmu. W jego malarstwie pojawia się „styl kwiatowy”, podobny charakterem do prac Henriego Rousseau. Artysta zaczął posługiwać się nieco naiwnym realizmem, delikatnymi rozwiązaniami światłocieniowymi i subtelną, ściszoną paletą barwną. Malował martwe natury, kwiaty, zwierzęta, a także portrety swoich córek. Jego obrazy utrzymane były w klimacie onirycznego realizmu. W latach 60. i 70. odważnie eksperymentował w zakresie barwy, a jego prace nosiły silnie osobisty, ekspresyjny charakter. „Kosz z kwiatami” jest świetnym przykładem tego „naiwnego” malarstwa. Przedstawiony przedmiot w całości dumnie wypełnia kadr pełen intensywnego koloru.
Marc Sterling urodził się w niewielkiej miejscowości Pryłuki na terenie dzisiejszej Ukrainy. Jego ojciec był kupcem zbożowym, a Sterling jako nastolatek uczył się techniki malarstwa ikonowego. Praktykę tę porzucił jednak na rzecz studiów artystycznych. Podobnie jak wielu malarzy kręgu École de Paris z terenu Ukrainy podjął naukę w szkole sztuk pięknych w Odessie. Od 1916 zamieszkał w Moskwie, gdzie studiował na tamtejszej uczelni. Po rewolucji październikowej zaangażował się w społeczne przemiany w Rosji. Skutkowało to wyborem nowej ścieżki artystycznej: Sterling studiował w moskiewskim Wchutiemasie, czyli Wyższych Pracowniach Artystyczno-Technicznych. Uczelnia ta miała wykształcić nowy typ artysty projektanta, którego sztuka realnie wpływa na poprawę ludzkiej egzystencji. Sterling obracał się wówczas w kręgu artystów rewolucyjnych: uczył się u Władimira Tatlina, a przyjaźnił się z Władimirem Majakowskim. W 1922 artysta wyjechał do Berlina, popularnego wtedy celu wyjazdów artystów rosyjskiej awangardy. Berlin, z jego prężnie rozwijającą się sceną artystyczną, stanowił jednak najczęściej przystanek na drodze do Paryża. Poznał wtedy młodą studentkę z Polski, Basię, która później została jego żoną. Do Francji przybyli w 1923, a Sterling zasilił szeregi międzynarodowej bohemy artystycznej Montparnasse’u.
Studiował malarstwo i rzeźbę w Moskwie, gdzie uczestniczył w działaniach tamtejszej awangardy artystycznej. W latach 1922-23 osiadał na stałe w Paryżu. Wystawiał na paryskich salonach, a w 1928 roku odbył się indywidualny pokaz jego prac w Galerie Bernheim-Jeune. Swoją twórczość eksponował także na wystawach w Anglii i Niemczech. W latach 1954-56 mieszkał i tworzył w Szwajcarii. Malował głównie martwe natury oraz pejzaże.
Description:
Basket with flowers, circa 1930
oil/canvas, 27 x 35 cm; signed lower right: 'M. Sterling', on the stretcher paper label with a sign of art supplies manufacturer Lefranc,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'M. Sterling'