Powrót do DESA.PL
12 of Liczba obiektów: 62
12
Eugeniusz Zak | Portret młodej Bretonki ("Profil de Bretonne"), 1906
Estymacja:
120,000 zł - 180,000 zł
Sprzedane
110,000 zł
Aukcja na żywo
École de Paris
Artysta
Eugeniusz Zak (1884 - 1926)
Wymiary
31,6 x 24,2 cm
Opis
kredka, sangwina/papier naklejony na tekturę, 31,6 x 24,2 cm, sygnowany, opisany i dedykacja l.d.: 'A mes amies | Mlles Alice et Germaine | Eug. Zak | St Jean', na odwrociu trudno czytelnie opisany ołówkiem, nalepka zakładu oprawy z napisem drukiem: 'Dorure & Encadrements | DUGNIAT | 64. RUE DE DUNKERQUE | Nettoyage de vieilles dorures | Gravures & Tableaux' oraz okrągła nalepka z numerem: '10'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Eugeniusz Zak, jeden z najwybitniejszych polskich malarzy 1 połowy XX wieku, działał głównie we Francji, ale także w Polsce i Niemczech. Uznawany jest za przedstawiciela neoklasycyzmu w malarstwie. Związanym był z artystami warszawskiej grupy RYTM (założonej w 1922 roku) oraz z kręgiem École de Paris. Na studia do Paryża wyjechał w 1901 roku, potem do Monachium i Włoch. W 1904 roku zamieszkał na stałe w stolicy Francji, gdzie wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych czy Towarzystwa Narodowego Sztuk Pięknych. Wiele też wystawiał w galeriach Paryża, Nowego Jorku, Kolonii czy Londynu. Jego twórczość początkowo pozostawała pod wpływem symbolistów i nabistów z kręgu Maurice'a Denis. Później jego obrazy wykazywały cechy malarstwa neoklasyctycznego, Art Deco i ekspresjonizmu École de Paris. Był przeciwnikiem awangardy, ale w jego malarstwie odnaleźć można wpływy, przetworzone przez własną osobowość twórczą Cezanne’a czy Matisse’a. Najważniejszą cehą jego sztuki było tworzenie z wyobraźni, sięganie do motywów dawnej sztuki i ich dekoracyjne przekształcanie. Za najdoskonalszą uważał sztukę wczesnego włoskiego renesansu. „Bohaterami kompozycji Zaka są "ludzie wolni": rybacy, pasterze, kobiety z dziećmi, także komedianci, tancerze, kuglarze, włóczędzy, pokazani czasem w pustym wnętrzu, czasem jako mieszkańcy Arkadii. Idylliczne pejzaże, malowane przez ciężko chorego artystę, ujawniały charakterystyczny dysonans między pięknem południowego, przyjaznego człowiekowi pejzażu, a poczuciem przemjania.”

Description:
Portrait of a young Breton ("Profil de Bretonne"), 1906
crayon, sanguine/paper mounted on paperboard, 31.6 x 24.2 cm; signed, described and dedication lower left: 'A mes amies | Mlles Alice et Germaine | Eug. Zak | St Jean', on the reverse hardly legible pencil description, a label of the framing studio with a printed inscription: 'Dorure & Encadrements | DUGNIAT | 64. RUE DE DUNKERQUE | Nettoyage de vieilles dorures | Gravures & Tableaux' and a round label with a number: '10',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
kredka, sangwina/papier naklejony na tekturę
Sygnatura
sygnowany, opisany i dedykacja l.d.: 'A mes amies | Mlles Alice et Germaine | Eug. Zak | St Jean'
Proweniencja
Germaine Magnus, Paryż; aukcja Alphonse Bellier, Hôtel Drouot, Paryż, 20 kwietnia 1929; Galerie Zak, Paryż; kolekcja prywatna, Francja (zakup lata 80. XX w.); kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Estampes, Aquarelles, Gouaches, Dessins modernes, katalog aukcji, 20 Avril 1929, Hôtel Drouot, Salle No 10, Paris 1929, nr kat. 198 ("Profil de Bretonne"); Salon d'Automne. 4me Expostion, katalog wystawy, Paris 1906, nr kat. 1799 ("Jeune Bretonne de Saint-Jean")
Wystawiany
Salon d'Automne, Paryż, 1906