Powrót do DESA.PL
30 of Liczba obiektów: 101
30
Mieczysław Serwin-Oracki | "Śpiąca" ("Akt leżący"), 1938
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Wymiary
96 x 146,5 cm
Opis
olej/płótno, 96 x 146,5 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Mieczysław Oracki-Serwin | 938', opisany na odwrociu czarną farbą: 'Mieczysław Oracki - Serwin | cena: 1000 zł.', ślad po niezachowanej nalepce, na krośnie malarskim dwie papierowe nalepki wystawowe Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, na ramie nalepka wystawowa Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie oraz nalepka Salonu sprzedaży obrazów i rzeźb Haliny Grzybowskiej w Krakowie

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Dużych rozmiarów płótno utrzymane w tonacjach ugrów i zgaszonych żółcieni, przedstawia leżącą kobietę na tle wzorzystej draperii. Kobieta ma zamknięte oczy, jednak nie wiemy czy śpi, czy tylko odpoczywa. Głowę opiera na lewej ręce. Zmysłowy charakter tego aktu podkreślają otaczające kobietę tkaniny, niezwykle miękko i plastycznie modelowane, oraz pościel, na której kobieta leży, w której niemal „zatapia” się jej ciało. Sposób miękkiego modelowania korpusu wyrasta z akademickiej tradycji, jednak przekracza te konwencje obrazowania. Na tle utrzymanego w ciepłej, ugrowej tonacji ciała kobiety, z akcentami bieli i różów, wyraźnie wyróżniają się czerwone dłonie oraz sama twarz, które zachowały „indywidualność” modelki. Wcześniejszy, XIX-wieczny kanon obrazowania nagiego ciała zakładał pozbycie się indywidulanych oznak cielesności na rzecz ideału. Akty do końca XIX stulecia musiały być odpowiednio upoetyzowane i wystylizowane. Temat zapewniał pretekst do przedstawiania nagiego, kobiecego ciała.

Prezentowany obraz nie jest również przedstawieniem ponętnej modelki, kobiecej kokieterii czy swobody zachowania seksualnego, którego przykłady znajdujemy w malarstwie europejskim przełomu wieków. Artysta nie szukał pretekstu do przedstawienia nagiego, kobiecego ciała. Nie mamy do czynienia z boginią, antyczna heterą lub alegorią wiosny. Jest to roznegliżowana, bardzo ziemska istota. Artysta konfrontuje widza z cielesnością oraz wiążącą się z nim erotyką kobiecego ciała. Jest to studium żywej istoty, nie zaś sztuczny konstrukt modelki w akademickim studiu.
Edukację artystyczną odebrał w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie ukończył studia w 1937 roku. Studiował m.in. u Fryderyka Pautscha. W 1938 roku brał udział w otwarciu Salonu w warszawskiej Zachęcie, na którym zdobył brązowy medal za obraz zatytułowana "Śpiąca". W 1939 roku uczestniczył w wystawie zbiorowej w Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Malował przede wszystkim pejzaże oraz martwe natury.

Description:
"Sleeping woman" ("Lying female nude"), 1938
oil/canvas, 96 x 146.5 cm; signed and dated lower right: 'Mieczyslaw Oracki-Serwin | 938', described by a black paint on the reverse: 'Mieczyslaw Oracki - Serwin | cena: 1000 zl.', trace of not preserved label, on the stretcher two paper, exhibition labels of The Society for the Encouragement of Fine Arts in Warsaw, on the frame an exhibition label of The Society for the Encouragement of Fine Arts in Warsaw and a label of Salon with paintings and sculptures by Halina Grzybowska in Cracow,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Mieczysław Oracki-Serwin | 938'
Proweniencja
Salonu sprzedaży obrazów i rzeźb Haliny Grzybowskiej w Krakowie; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za rok 1928, Warszawa 1929, s. 27
Wystawiany
Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa, 1938