28
Rajmund Kanelba (Kanelbaum) | Scena z Meksyku, 1959
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
13,000 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Wymiary
63,5 x 76 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 63,5 x 76 cm, sygnowany u dołu: 'Kanelba', na odwrociu nalepka inwentarzowa i numer: '18', opisany autorsko: 'MEXICO | 1959', na krośnie malarskim papierowa nalepka aukcyjna
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W okresie powojennym Kanelba cieszył się zasłużoną, międzynarodową sławą. W 1955 roku malarz sportretował królową Elżbietę II. Jego życie było rozpięte między Paryżem, Londynem, a Nowym Jorkiem. Kanelba dużo podróżował, a jego obrazy z ostatniej dekady życia stanowią sugestywny tego zapis. W jego twórczości z tego czasu powraca temat połowu i rybaków, a prace z ostatnich lat życia uzyskują niemal abstrakcyjny charakter. Meksykańska scena z końca lat 50. składa się geometrycznych, barwnych kształtów i przedstawia dwie siedzące postaci. Jedna z nich waży na szali, najprawdopodobniej owoce, które Kanelba w urokliwy, syntetyczny sposób namalował na pierwszym planie kompozycji. Jego prace z tego czasu sytuują się blisko balansującego na granicy abstrakcji i figuracji malarstwa amerykańskiego ekspresjonizmu abstrakcyjnego, z którym malarz zetknął się poprzez nowojorską scenę artystyczną. Ukształtowany jako ekspresjonista nigdy nie porzucił jednak figuracji.
Był uczniem S. Lentza i T. Pruszkowskiego w warszawskiej SSP. Naukę malarstwa kontynuował w akademii w Wiedniu i w Paryżu. Od 1926 roku przebywał na zmianę we Francji, Anglii i USA. We wczesnych pracach dość tradycyjny, w późniejszym okresie nawiązywał do współczesnego malarstwa francuskiego. Malował nastrojowe, liryczne sceny rodzajowe, akty, kwiaty, kameralne kompozycje we wnętrzu, oraz szkicowo traktowane studia kobiet i dzieci.
Description:
Scene from Mexico, 1959
oil/canvas, 63.5 x 76 cm; signed in the bottom: 'Kanelba', on the reverse inventory label and number: '18', inscribed by the author: 'MEXICO | 1959', on the stretcher paper auction label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W okresie powojennym Kanelba cieszył się zasłużoną, międzynarodową sławą. W 1955 roku malarz sportretował królową Elżbietę II. Jego życie było rozpięte między Paryżem, Londynem, a Nowym Jorkiem. Kanelba dużo podróżował, a jego obrazy z ostatniej dekady życia stanowią sugestywny tego zapis. W jego twórczości z tego czasu powraca temat połowu i rybaków, a prace z ostatnich lat życia uzyskują niemal abstrakcyjny charakter. Meksykańska scena z końca lat 50. składa się geometrycznych, barwnych kształtów i przedstawia dwie siedzące postaci. Jedna z nich waży na szali, najprawdopodobniej owoce, które Kanelba w urokliwy, syntetyczny sposób namalował na pierwszym planie kompozycji. Jego prace z tego czasu sytuują się blisko balansującego na granicy abstrakcji i figuracji malarstwa amerykańskiego ekspresjonizmu abstrakcyjnego, z którym malarz zetknął się poprzez nowojorską scenę artystyczną. Ukształtowany jako ekspresjonista nigdy nie porzucił jednak figuracji.
Był uczniem S. Lentza i T. Pruszkowskiego w warszawskiej SSP. Naukę malarstwa kontynuował w akademii w Wiedniu i w Paryżu. Od 1926 roku przebywał na zmianę we Francji, Anglii i USA. We wczesnych pracach dość tradycyjny, w późniejszym okresie nawiązywał do współczesnego malarstwa francuskiego. Malował nastrojowe, liryczne sceny rodzajowe, akty, kwiaty, kameralne kompozycje we wnętrzu, oraz szkicowo traktowane studia kobiet i dzieci.
Description:
Scene from Mexico, 1959
oil/canvas, 63.5 x 76 cm; signed in the bottom: 'Kanelba', on the reverse inventory label and number: '18', inscribed by the author: 'MEXICO | 1959', on the stretcher paper auction label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany u dołu: 'Kanelba'
Proweniencja
dom aukcyjny Tajan, Paryż, grudzień 2014; kolekcja prywatna, Polska