24
Alfons Karpiński | "Portret dziecka", 1923
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Artysta
Alfons Karpiński (1875 - 1961)
Wymiary
54 x 40,5 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura, 54 x 40,5 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'a. Karpiński 1923', na odwrociu papierowa nalepka wystawowa Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, na ramie nalepka salonu antykwarycznego
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Alfons Karpiński to artysta kojarzony dziś głównie jako wybitny malarz nastrojowych martwych natur. Tak było też i w jego epoce, jednak obok przedstawień kwiatów i innych obiektów, Karpińskiego ceniono jeszcze dzięki innej tematyce. Był on bowiem również wspaniałym portrecistą. Pierwsze dziesięciolecia XX wieku i jego pobyt nad Sekwaną uczyniły go wytrawnym malarzem ludzi. „Dorobek lat spędzonych w Paryżu przyniósł Karpińskiemu uznanie krakowskich krytyków i publiczności. Stał się malarzem, któremu kobiety chętnie pozują. W dobrym tonie było zamówić sobie portret u takiego znawcy kobiecego piękna. Portrety krakowskich aktorek powstawały równolegle z tematami paryskimi, w trakcie zimowych pobytów w kraju” (Alfons Karpiński. Z Salonu i Buduaru, katalog zbioru, red. Monika Bartoszek, Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, Kraków 2003, s. 13). Zatem jak widać, obiektem pożądania artysty była przede wszystkim postać kobiety. Wynikało to poniekąd z filozofii epoki, w której przyszło żyć twórcy. Kobieta była w niej bowiem muzą, złowieszczą femme fatale i natchnieniem jednocześnie. Oczywiście na kompozycjach artysty pojawiały się nie tylko modelki. Znakomitym przykładem portretu dziecięcego jest praca prezentowana w katalogu. Wrażeniowy portret chłopca skonstruowany został za pomocą dynamicznych pociągnięć pędzla, przez co nabiera on niezwykle impresyjnego charakteru. Kontury rozmywają się, a postać jakby niknie za wyimaginowaną zasłoną z mgły.
W latach 1891-99 studiował w krakowskiej SSP u Floriana Cynka, Izydora Jabłońskiego, Wincentego Łuszczkiewicza i Leona Wyczółkowskiego. Edukację artystyczną uzupełniał w pracowni Ažbego w Monachium (1903) W latach 1904-07 kontynuował naukę w ASP w Wiedniu u Kazimierza Pochwalskiego, w Paryżu w Academie Willi (1908-12) oraz w 1922 w Academie Collarossi. Podróżował do Włoch, Londynu, Budapesztu. Był członkiem m.in. TPSP w Krakowie oraz wiedeńskiej "Secesji". W latach 1918-27 został wiceprezesem TPSP w Krakowie. Głównym tematem jego prac były portrety, sceny rodzajowe, widoki miejskie głównie Monachium i Paryża oraz martwe natury z motywem kwiatów.
Description:
"Child's portrait", 1923
oil/paperboard, 54 x 40.5 cm; signed and dated lower left: 'a. Karpinski 1923 r.', on the reverse a paper, exhibition label of Society of Friends of Fine Arts in Cracow, on the frame a label of antique salon,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Alfons Karpiński to artysta kojarzony dziś głównie jako wybitny malarz nastrojowych martwych natur. Tak było też i w jego epoce, jednak obok przedstawień kwiatów i innych obiektów, Karpińskiego ceniono jeszcze dzięki innej tematyce. Był on bowiem również wspaniałym portrecistą. Pierwsze dziesięciolecia XX wieku i jego pobyt nad Sekwaną uczyniły go wytrawnym malarzem ludzi. „Dorobek lat spędzonych w Paryżu przyniósł Karpińskiemu uznanie krakowskich krytyków i publiczności. Stał się malarzem, któremu kobiety chętnie pozują. W dobrym tonie było zamówić sobie portret u takiego znawcy kobiecego piękna. Portrety krakowskich aktorek powstawały równolegle z tematami paryskimi, w trakcie zimowych pobytów w kraju” (Alfons Karpiński. Z Salonu i Buduaru, katalog zbioru, red. Monika Bartoszek, Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, Kraków 2003, s. 13). Zatem jak widać, obiektem pożądania artysty była przede wszystkim postać kobiety. Wynikało to poniekąd z filozofii epoki, w której przyszło żyć twórcy. Kobieta była w niej bowiem muzą, złowieszczą femme fatale i natchnieniem jednocześnie. Oczywiście na kompozycjach artysty pojawiały się nie tylko modelki. Znakomitym przykładem portretu dziecięcego jest praca prezentowana w katalogu. Wrażeniowy portret chłopca skonstruowany został za pomocą dynamicznych pociągnięć pędzla, przez co nabiera on niezwykle impresyjnego charakteru. Kontury rozmywają się, a postać jakby niknie za wyimaginowaną zasłoną z mgły.
W latach 1891-99 studiował w krakowskiej SSP u Floriana Cynka, Izydora Jabłońskiego, Wincentego Łuszczkiewicza i Leona Wyczółkowskiego. Edukację artystyczną uzupełniał w pracowni Ažbego w Monachium (1903) W latach 1904-07 kontynuował naukę w ASP w Wiedniu u Kazimierza Pochwalskiego, w Paryżu w Academie Willi (1908-12) oraz w 1922 w Academie Collarossi. Podróżował do Włoch, Londynu, Budapesztu. Był członkiem m.in. TPSP w Krakowie oraz wiedeńskiej "Secesji". W latach 1918-27 został wiceprezesem TPSP w Krakowie. Głównym tematem jego prac były portrety, sceny rodzajowe, widoki miejskie głównie Monachium i Paryża oraz martwe natury z motywem kwiatów.
Description:
"Child's portrait", 1923
oil/paperboard, 54 x 40.5 cm; signed and dated lower left: 'a. Karpinski 1923 r.', on the reverse a paper, exhibition label of Society of Friends of Fine Arts in Cracow, on the frame a label of antique salon,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'a. Karpiński 1923'
Wystawiany
Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, 1949 (?)