118
Man Ray | Kalie, 1931/lata 80. XX w.
Estymacja:
38,000 zł - 50,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Fotografia Kolekcjonerska. Klasyka i awangarda artystyczna. Sławy, gwiazdy, osobowości.
Artysta
Man Ray (1890 - 1976)
Wymiary
33,5 x 24,5 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
solaryzacja , odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny, 33,5 x 24,5 cm (w świetle passe-partout), Odbitka wykonana po śmierci Man Raya przez Pierre'a Gassmanna.
na odwrociu pieczęć: "Man Ray, Paris" oraz "tirage originale realise par Pierre Gassmann"
na odwrociu pieczęć stowarzyszenia "A.D.A.G.P."
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Pierwsze swoje znaczące fotografie wykonał w 1918, mieszkając w Filadelfii. Już wtedy malował i tworzył awangardowe filmy. Mieszkając w Nowym Jorku, ze swoim przyjacielem Marcelem Duchamp, stworzył amerykański nurt dadaizmu, który rozpoczął się w Europie jako radykalne odrzucenie tradycyjnej sztuki. Był współzałożycielem grupy artystów zwanych jako Others. Po kilku nieudanych próbach, a zwłaszcza po publikacji jednego numeru New York Dada w 1920, Man Ray stwierdził, „Dadaizm nie może żyć w Nowym Jorku bo cały Nowy Jork jest dada”, i w 1921 by żyć i tworzyć przybył do Francji do Paryża. Zamieszkał w dzielnicy artystów Montparnasse. Tam stał się wielbicielem francuskiej modelki Alice Prin (Kiki), często nazywanej „Kiki z Montparnasse”, która pozowała znanym ówczesnym malarzom. Później sama stała się jego ulubionym obiektem do fotografowania oraz została piosenkarką kabaretową. Przez następne 20 lat, żyjąc na Montparnasse, Man Ray zrewolucjonizował sztukę fotografii, a wielcy twórcy tacy jak James Joyce, Gertrude Stein, Jean Cocteau pozowali do jego zdjęć. Wraz z Jean Arpem, Maxem Ernstem, André Massonem, Joan Miró i Pablo Picasso zaprezentował swoje dzieła na pierwszej wystawie surrealizmu w Galerie Pierre w Paryżu w 1925. W 1934 Meret Oppenheim artystka surrealistyczna (znana ze swoich dzieł, takich jak pokryte futrem filiżanki), pozowała dla Man Raya co zaowocowało stworzeniem serii fotografii przedstawiających w sposób surrealistyczny nagą artystkę stojącą obok prasy drukarskiej. Wraz z inną fotografką Lee Miller - swoją kochanką i współpracowniczką - wymyślił fotograficzną technikę pseudosolaryzacji. Man Ray również stworzył technikę którą nazwał z ang. rayographs (rayografia). W późniejszym okresie życia, Man Ray na kilka lat wrócił do USA i zamieszkał w Los Angeles. Jednakże, jak sam mawiał, to Montparnasse było jego domem i tam powrócił z USA by spędzić resztę życia. Zmarł 18 listopada 1976. Został pochowany na paryskim Cmentarzu Montparnasse.
Description:
Calla Lilies, 1931/lata 80. XX w.
gelatin-silver print/photographic paper, 33.5 x 24.5 cm (dimensions in passe-partout window); , Print made after Man Ray's death by Pierre Gassmann.
on the reverse the stamp: "Man Ray, Paris" and "tirage originale realise par Pierre Gassmann".
on the reverse the stamp of the association "A.D.A.G.P."
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
na odwrociu pieczęć: "Man Ray, Paris" oraz "tirage originale realise par Pierre Gassmann"
na odwrociu pieczęć stowarzyszenia "A.D.A.G.P."
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Pierwsze swoje znaczące fotografie wykonał w 1918, mieszkając w Filadelfii. Już wtedy malował i tworzył awangardowe filmy. Mieszkając w Nowym Jorku, ze swoim przyjacielem Marcelem Duchamp, stworzył amerykański nurt dadaizmu, który rozpoczął się w Europie jako radykalne odrzucenie tradycyjnej sztuki. Był współzałożycielem grupy artystów zwanych jako Others. Po kilku nieudanych próbach, a zwłaszcza po publikacji jednego numeru New York Dada w 1920, Man Ray stwierdził, „Dadaizm nie może żyć w Nowym Jorku bo cały Nowy Jork jest dada”, i w 1921 by żyć i tworzyć przybył do Francji do Paryża. Zamieszkał w dzielnicy artystów Montparnasse. Tam stał się wielbicielem francuskiej modelki Alice Prin (Kiki), często nazywanej „Kiki z Montparnasse”, która pozowała znanym ówczesnym malarzom. Później sama stała się jego ulubionym obiektem do fotografowania oraz została piosenkarką kabaretową. Przez następne 20 lat, żyjąc na Montparnasse, Man Ray zrewolucjonizował sztukę fotografii, a wielcy twórcy tacy jak James Joyce, Gertrude Stein, Jean Cocteau pozowali do jego zdjęć. Wraz z Jean Arpem, Maxem Ernstem, André Massonem, Joan Miró i Pablo Picasso zaprezentował swoje dzieła na pierwszej wystawie surrealizmu w Galerie Pierre w Paryżu w 1925. W 1934 Meret Oppenheim artystka surrealistyczna (znana ze swoich dzieł, takich jak pokryte futrem filiżanki), pozowała dla Man Raya co zaowocowało stworzeniem serii fotografii przedstawiających w sposób surrealistyczny nagą artystkę stojącą obok prasy drukarskiej. Wraz z inną fotografką Lee Miller - swoją kochanką i współpracowniczką - wymyślił fotograficzną technikę pseudosolaryzacji. Man Ray również stworzył technikę którą nazwał z ang. rayographs (rayografia). W późniejszym okresie życia, Man Ray na kilka lat wrócił do USA i zamieszkał w Los Angeles. Jednakże, jak sam mawiał, to Montparnasse było jego domem i tam powrócił z USA by spędzić resztę życia. Zmarł 18 listopada 1976. Został pochowany na paryskim Cmentarzu Montparnasse.
Description:
Calla Lilies, 1931/lata 80. XX w.
gelatin-silver print/photographic paper, 33.5 x 24.5 cm (dimensions in passe-partout window); , Print made after Man Ray's death by Pierre Gassmann.
on the reverse the stamp: "Man Ray, Paris" and "tirage originale realise par Pierre Gassmann".
on the reverse the stamp of the association "A.D.A.G.P."
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
solaryzacja , odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny