116
Malick Sidibé | "Fotograf i jego przyjaciel", 1971/2011
Estymacja:
15,000 zł - 25,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Fotografia Kolekcjonerska. Klasyka i awangarda artystyczna. Sławy, gwiazdy, osobowości.
Artysta
Malick Sidibé (1935 - 2016)
Wymiary
34 x 34 cm (zadruk)
Kategoria
Opis
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier barytowy, 34 x 34 cm (zadruk), sygnowany, datowany i opisany na przodzie: 'le photographe et son ami, 1971, Malick Sidibe [sygnatura] 2011', na odwrociu pieczęć: 'TIRAGE PAR PHILIPPE SALAUN' i sygnatura kopisty: 'Paris 2003 | Philippe SALAUN'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Malick Sidibé – Radosne Transformacje
Jak powiedział Robert Storr, krytyk sztuki i były kurator w MoMA:
„Żaden afrykański artysta nie zrobił w tym regionie więcej niż Malick Sidibé dla podniesienia rangi fotografii, wniesienia wkładu w jej historię, wzbogacenia jej archiwum czy zwiększenia naszej świadomości na temat przemian kultury afrykańskiej w drugiej połowie XX wieku.”
Urodzony w 1935 roku na terenie dzisiejszej Republiki Mali, Malick Sidibé stał się jednym z najbardziej uznanych fotografów w Afryce i na świecie.
Jego prace zostały zakupione przez najważniejsze muzea, takie jak Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Getty Museum w LA czy Museum of Fine Arts w Houston i stały się jednymi z najważniejszych elementów ich kolekcji fotografii. Monograficzne wystawy Sidibé można było oglądać w Nowym Jorku, Paryżu, Londynie i Sydney.
Pochodzący z rolniczego regionu położonego około 300 km od Bamako, Sidibé rozpoczął edukację w stolicy Mali dopiero jako nastolatek. Doceniony za swój talent i chęć aktywnej pracy ze sztukami wizualnymi, został wysłany do École des Artisans Soudanais (Sudańskiej Szkoły Rzemieślniczej).
To tam został zauważony i zatrudniony przez francuskiego fotografa Gérarda Guillata. Początkowo Sidibé pomagał swojemu przełożonemu w pracowni fotograficznej i podglądając starszego fotografa, powoli sam uczył się fachu.
Podejmując się analizy prac Sidibé, należy mieć świadomość kontekstu historyczno-społecznego w Mali lat 50. i 60. XX wieku. W czasie tak zwanego „wyścigu o Afrykę”, pod koniec XIX wieku, Francja zajęła tereny wschodniej Afryki, w tym m.in. Senegal oraz Mali.
Sidibé, fotografując młodych ludzi i mieszkańców Bamako podczas wydarzeń społecznych i towarzyskich, nie tylko rozwinął swoje umiejętności w zakresie fotografii portretowej, ale również udokumentował falę entuzjazmu i rozwoju młodego pokolenia Malijczyków w okresie zdobywania przez ich kraj niepodległości. Jego fotografie stały się szczególnym, zbiorowym portretem konkretnego miejsca i czasu w historii XX wieku.
Zdjęcie, które prezentujemy w naszym katalogu „Le Photographe et son ami” („Fotograf i jego przyjaciel”), to studyjna fotografia, którą Sidibé wykonał w swojej pracowni – Studio Malick. Ów portret prezentuje entuzjazm, z jakim Sidibé podchodził do fotografii, a także jego osobisty stosunek do portretowanych osób. Na zdjęciu widać dwóch mężczyzn ubranych w typowe stroje z lat 70. Po lewej stronie stoi fotograf, a po prawej jego przyjaciel. W dłoni Sidibé widnieje zdjęcie przedstawiające dwie postaci. Drugą ręką wskazuje on na mężczyznę obok siebie – tytułowego przyjaciela. Zdjęcie, które trzyma fotograf, prawdopodobnie reprezentuje tych samych modeli – czyli Sidibé i jego przyjaciela.
Dla Sidibé i wielu innych fotografów w Mali oraz innych krajach afrykańskich, takich jak Seydou Keïta czy Zanele Muholi, fotografia studyjna oraz portrety stały się bardzo ważnym, ale i wymownym, środkiem wyrazu. Dla społeczeństw tych regionów fotografia była dopiero nowo wprowadzaną technologią, możliwość powielenia i produkowania swojego wizerunku na zdjęciu była czasami krępującą, ale często bardzo radosną i ekscytującą okazją. Tą radość właśnie, przekazuje nam Sidibe w swoich kameralnych i kreatywnych portretach.
Description:
"Photographer and his friend", 1971/2011
gelatin-silver print/baryta paper, 34 x 34 cm (image); signed, dated and described on the front: 'le photographe et son ami, 1971, Malick Sidibe [signature] 2011', on the reverse stamp: 'TIRAGE PAR PHILIPPE SALAUN' and copyist's signature: 'Paris 2003 | Philippe SALAUN'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Malick Sidibé – Radosne Transformacje
Jak powiedział Robert Storr, krytyk sztuki i były kurator w MoMA:
„Żaden afrykański artysta nie zrobił w tym regionie więcej niż Malick Sidibé dla podniesienia rangi fotografii, wniesienia wkładu w jej historię, wzbogacenia jej archiwum czy zwiększenia naszej świadomości na temat przemian kultury afrykańskiej w drugiej połowie XX wieku.”
Urodzony w 1935 roku na terenie dzisiejszej Republiki Mali, Malick Sidibé stał się jednym z najbardziej uznanych fotografów w Afryce i na świecie.
Jego prace zostały zakupione przez najważniejsze muzea, takie jak Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Getty Museum w LA czy Museum of Fine Arts w Houston i stały się jednymi z najważniejszych elementów ich kolekcji fotografii. Monograficzne wystawy Sidibé można było oglądać w Nowym Jorku, Paryżu, Londynie i Sydney.
Pochodzący z rolniczego regionu położonego około 300 km od Bamako, Sidibé rozpoczął edukację w stolicy Mali dopiero jako nastolatek. Doceniony za swój talent i chęć aktywnej pracy ze sztukami wizualnymi, został wysłany do École des Artisans Soudanais (Sudańskiej Szkoły Rzemieślniczej).
To tam został zauważony i zatrudniony przez francuskiego fotografa Gérarda Guillata. Początkowo Sidibé pomagał swojemu przełożonemu w pracowni fotograficznej i podglądając starszego fotografa, powoli sam uczył się fachu.
Podejmując się analizy prac Sidibé, należy mieć świadomość kontekstu historyczno-społecznego w Mali lat 50. i 60. XX wieku. W czasie tak zwanego „wyścigu o Afrykę”, pod koniec XIX wieku, Francja zajęła tereny wschodniej Afryki, w tym m.in. Senegal oraz Mali.
Sidibé, fotografując młodych ludzi i mieszkańców Bamako podczas wydarzeń społecznych i towarzyskich, nie tylko rozwinął swoje umiejętności w zakresie fotografii portretowej, ale również udokumentował falę entuzjazmu i rozwoju młodego pokolenia Malijczyków w okresie zdobywania przez ich kraj niepodległości. Jego fotografie stały się szczególnym, zbiorowym portretem konkretnego miejsca i czasu w historii XX wieku.
Zdjęcie, które prezentujemy w naszym katalogu „Le Photographe et son ami” („Fotograf i jego przyjaciel”), to studyjna fotografia, którą Sidibé wykonał w swojej pracowni – Studio Malick. Ów portret prezentuje entuzjazm, z jakim Sidibé podchodził do fotografii, a także jego osobisty stosunek do portretowanych osób. Na zdjęciu widać dwóch mężczyzn ubranych w typowe stroje z lat 70. Po lewej stronie stoi fotograf, a po prawej jego przyjaciel. W dłoni Sidibé widnieje zdjęcie przedstawiające dwie postaci. Drugą ręką wskazuje on na mężczyznę obok siebie – tytułowego przyjaciela. Zdjęcie, które trzyma fotograf, prawdopodobnie reprezentuje tych samych modeli – czyli Sidibé i jego przyjaciela.
Dla Sidibé i wielu innych fotografów w Mali oraz innych krajach afrykańskich, takich jak Seydou Keïta czy Zanele Muholi, fotografia studyjna oraz portrety stały się bardzo ważnym, ale i wymownym, środkiem wyrazu. Dla społeczeństw tych regionów fotografia była dopiero nowo wprowadzaną technologią, możliwość powielenia i produkowania swojego wizerunku na zdjęciu była czasami krępującą, ale często bardzo radosną i ekscytującą okazją. Tą radość właśnie, przekazuje nam Sidibe w swoich kameralnych i kreatywnych portretach.
Description:
"Photographer and his friend", 1971/2011
gelatin-silver print/baryta paper, 34 x 34 cm (image); signed, dated and described on the front: 'le photographe et son ami, 1971, Malick Sidibe [signature] 2011', on the reverse stamp: 'TIRAGE PAR PHILIPPE SALAUN' and copyist's signature: 'Paris 2003 | Philippe SALAUN'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier barytowy
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na przodzie: 'le photographe et son ami, 1971, Malick Sidibe [sygnatura] 2011'
Proweniencja
dar od artysty; kolekcja Pierre Jaccaud, Francja