Powrót do DESA.PL
115 of Liczba obiektów: 159
115
Anton Corbijn | Miles Davis, 1985/1989
Estymacja:
95,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
120,000 zł
Aukcja na żywo
Fotografia Kolekcjonerska. Klasyka i awangarda artystyczna. Sławy, gwiazdy, osobowości.
Artysta
Anton Corbijn (1955)
Wymiary
142 x 98 cm
Kategoria
Opis
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier fotograficzny, karton, 142 x 98 cm, sygnowany, datowany, numerowany i opisany na odwrociu: 'ACorbijn 85/89 Miles Davis 5/10', ed. 5/10

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Czarno-biała fotografia autorstwa Antona Corbijna to nie tylko jedno z najbardziej znanych zdjęć słynnej postaci jazzmana Milesa Davisa, ale również jeden z najsłynniejszych portretów fotograficznych w historii tego medium. Ten dramatyczny i uderzający wizerunek powstał w 1985 w Montrealu przy okazji wywiadu słynnego muzyka z Richardem Cookiem. Na stworzenie zdjęcia fotograf miał tylko kilka minut. Zmarły w 1991 Miles Davis był największą legendą muzyki XX wieku. Uchodził za niebywale trudnego i ekscentrycznego człowieka.


„Miles był pięknym mężczyzną o bardzo intensywnym spojrzeniu. Myślę, że tak właśnie żył. Fotografia powstała w późnym okresie jego życia, kiedy żył w nieustannym bólu. Brał zastrzyki, które rozszerzały jego źrenice. To właśnie to sprawiło, że zdjęcie jest tak uderzające. (…) Istnieje słynna anegdota o tym, jak Miles został zaproszony przez Ronalda Reagana na kolację w Białym Domu. Nancy [Reagan] zapytała: ‘a co zrobiłeś, że zostałeś tu zaproszony?’. Miles miał odpowiedzieć: ‘Zmieniłem historię muzyki pięć razy. A co zrobiłaś ty poza pieprzeniem się z prezydentem?’. Nie wiem, czy ta historia jest prawdziwa, ale spodobała mi się” (Anton Corbijn w wywiadzie z Timem Jonze, „The Guardian”, 22.01.2022).

Choć pod wpływem silnych leków muzyk w ostatnich latach życia bywał nieobliczalny i agresywny, zdjęcie bardzo mu się spodobało i okazał Corbijnowi przyjaźń. Na dowód uznania wręczył fotografowi jeden ze swoich rysunków – był również utalentowanym artystą. Davis chciał wykorzystać zdjęcie Antona Corbijna jako okładkę albumu „Tutu”, ale wytwórnia Warner Brothers uznała, że musi ją wykonać bardziej znany fotograf i zaproponowali udział Irvingowi Pennowi. „Penn zrobił świetne zdjęcie, ale każdy widzi, skąd wziął inspirację” – powiedział Corbijn (ibid.).

Anton Corbijn to urodzony w 1955 holenderski fotograf i reżyser. W chwili powstania słynnego wizerunki Milesa Davisa, miał 30 lat. Stworzył wiele ikonicznych portretów sław i osobowości. Zasłynął jako wieloletni fotograf i autor wideoklipów i wizualnej oprawy twórczości takich zespołów jak Depeche Mode, Nirvana i U2. Był twórcą portretów najwybitniejszych muzyków i aktorów na świecie. Corbijn jest również reżyserem. Do jego największych osiągnięć należy brytyjski film biograficzny o wokaliście zespołu Joy Division, czyli Ianie Curtisie, którego sylwetkę przedstawił w wybitnym filmie „Control”. Następnie stworzył takie obrazy jak m.in. „The American” z George’m Clooney’em oraz „A Most Wanted Man” z Phillipem Seymourem Hoffmanem. Jego styl definiuje prostota. W swojej fotografii lubi używać dostępnego na planie światła, zwłaszcza naturalnego. Często wykorzystuje czarno-białą kolorystykę.


Description:
Miles Davis, 1985/1989
gelatin-silver print, vintage print/photographic paper, cardboard, 142 x 98 cm; signed, dated, numbered and described on the reverse: 'ACorbijn 85/89 Miles Davis 5/10', ed. 5/10

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier fotograficzny, karton
Sygnatura
sygnowany, datowany, numerowany i opisany na odwrociu: 'ACorbijn 85/89 Miles Davis 5/10'
Proweniencja
Torch Gallery, Amsterdam; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
„Nie chcę, by gwiazdy wyglądały pięknie, tylko interesująco”: Anton Corbijn o swoich ulubionych fotografiach. Wywiad z Timem Jonze, „The Guardian”, 22.01.2022 https://www.theguardian.com/culture/2022/jan/26/anton-corbjin-portraits-interview-david-bowie-naomi-campbell-virgil-abloh ; Anton Corbijn: Hollands Deep: A Retrospektive, red. Kaiser Franz-W., Hoffman Felix, Munich 2015, okładka (il.); Anton Corbijn. Everybody hurts, katalog wystawy, Kestner Gesellschaft, Hannover 2003, s. 51 (il.); Anton Corbijn, Famouz Photographs 1976-88, Munich 1989, s. 21 (il.)
Wystawiany
Anton Corbijn. Everybody hurts, Kestner Gesellschaft, Hannover, 22.08-26.10.2003, nr 51 (inna odbitka); Anton Corbijn. Everybody hurts, Kunsthalle Göppingen, Göppingen, 14.12.2003-1.02.2004 (inna odbitka); Anton Corbijn Munka/Work, Ludwig Museum - Museum of Contemporary Art, Budapeszt, 29.04-5.06.2009 (inna odbitka); Anton Corbijn. Retrospektywa, Hollands Deep & 1-2-3-4, Kunstmuseum Den Haag, Haga, 21.03-21.06.2015 (inna odbitka); Anton Corbijn. Retrospektywa. Hollands Deep & 1-2-3-4, C/O Berlin, 7.11.2015-31.01.2016 (inna odbitka)