Powrót do DESA.PL
16 of Liczba obiektów: 83
16
Wacław Taranczewski | "Akt pod lustrem"
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Wiek Koloryzmu
Wymiary
79 x 98 cm
Opis
olej/płótno, 79 x 98 cm

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Taranczewski wielokrotnie sięgał po temat aktu kobiecego, tworząc jego kompozycyjne warianty, kolorystyczne wersje i stylistyczne parafrazy. W „Akcie pod lustrem” uwidacznia się wpływ, jaki na kształtowanie postawy twórczej Taranczewskiego wywarł francuski postimpresjonizm, sztuka Bonnarda i Matisse’a. Obraz oddziałuje kolorem kładzionym swobodnie i soczyście. Pochodzi z okresu, w którym artysta chętnie badał i eksplorował ekspresyjne możliwości barwnych zestawień. Formy malowane są płasko, kompozycja utrzymana jest w odcieniach barw ziemnych, ugrowych oraz fioletów i czerwieni. Ciemna sylweta kobiety wyróżniona jest z draperii, na której leży, miękkim kontrastem walorowym. Powstało kilka wersji olejnych tego tematu. Autor wstępu do monograficznej wystawy Taranczewskiego w Poznaniu w 1958 roku, historyk sztuki szczególnie oddany sztuce koloryzmu, Zdzisław Kępiński pisał: „Przedstawiając ścianę z wiszącym pośrodku barokowym lustrem i tapczanem, artysta zachował jej ścisłą symetrię, w której leżący i trochę w proporcjach umniejszony akt nabrał wyrazu jakieś zmysłowo-rytualnej parady. Arrangement dekoracyjne ściany, nie stonowane żadnym skrótem perspektywicznym i nie zdegradowane żadnym planem pośrednim, tworzy z tego widoku autentycznego zjawisko nierealne i wręcz wyzywające poczucie rzeczywistości. Napięta sztywność układu wzmaga wrażenie jakieś groteskowej maszynki dekoracyjnej czy marionetkowego teatrzyku na temat orientalnego przepychu” (Zdzisław Kępiński, Wacław Taranczewski, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 1958, s. 39).
Studiował w Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu i krakowskiej ASP w pracowniach F. Pautscha i F. S. Kowarskiego. Pod koniec lat 20-tych przeniósł się do Warszawy. Tu debiutował w 1932 na II Salonie IPS. Był członkiem grupy Pryzmat. Po wojnie przebywał w Poznaniu i w Krakowie, z którym związał się na stałe. Od młodości interesowała go abstrakcja; w czasie studiów w Krakowie miał kontakty z futurystami. Malował pejzaże, martwe natury, portrety, był także autorem polichromii (m. in. w kościołach Najświętszej Marii Panny i Św. Marcina w Poznaniu). W Paryżu wszedł w krąg koloryzmu, którego paletę barw utrzymywał w następnych latach swej twórczości, choć z mocnym ograniczeniem używanych barw. Kompozycje artysty odznaczały się sprowadzeniem figur, bądź przedmiotów do syntetycznego znaku, zachowując funkcję dekoracyjną obrazu.

Description:
"Nude under the mirror" (recto) / Portrait of a girl in an interior (verso), po 1937
oil/canvas, 79 x 98 cm

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Literatura
porównaj: Zdzisław Kępiński, Wacław Taranczewski, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 1958, s. 39 oraz nr kat. 87 (il.)