7
Magdalena Abakanowicz | "Bird: Calcik", 1996
Estymacja:
800,000 zł - 1,500,000 zł
Sprzedane
800,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Wymiary
227,3 x 201,9 x 102,9 cm
Kategoria
Opis
metal, żelazo, 227,3 x 201,9 x 102,9 cm, sygnowany, datowany i opisany na podstawie: '[monogram wiązany] CALCIK 1996',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Ptaki były tematem podejmowanym przez Magdalenę Abakanowicz zarówno w rzeźbie, jak i malarstwie. Motyw przedstawionego w za rysie zwierzęcia pojawiał się w wielu cyklach rzeźbiarskich takich jak „Ucello”. Warto wspomnieć, że liczne realizacje ptaków artystki można podziwiać w przestrzeniach publicznych, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jedna z najbardziej imponujących stanęła we wnętrzu wrocławskiego lotniska.
Artystka tworzyła swoje obiekty za pomocą drutów stalowych, aluminium czy betonu. Zachowane prace na papierze, noszące ten sam tytuł, stanowią pokaźny dorobek szkiców do wspomnianych realizacji. Za pomocą farby lub ołówka kolistymi układami artystka przedstawiała w zarysie temat, który następnie realizowała w trwalszych materia łach. Zarówno w rzeźbach, jak i szkicach widoczna jest analiza ruchów ptaków w celu oddania ich dynamizmu oraz formy. Prezentowane na metalowych statywach stanowią wdzięczne reprezentacje ptaków uchwyconych w momencie przelotu, z rozpostartymi skrzydłami.
Artystka niejednokrotnie nawiązywała w twórczości do świata zwierząt. Warto wspomnieć, że na początku swojej drogi artystycznej zajmowała się malarstwem, tworząc duże, monumentalne kompozycje gwaszem na tekturze lub lnie z motywami stylizowanych ptaków, roślin wodnych i ryb. Abakanowicz w licznych wypowiedziach towarzyszących jej wystawom często przywoływała dziecięce wspomnienia: już jako małe dziecko z fascynacją przyglądała się otaczającej przyrodzie. Zadziwiający i złożony świat fauny inspirował jej twórczość od najwcześniejszych lat. Brzuch wydęty kijankami, chmary komarów – zachowania żywych organizmów znalazły przełożenie w nieożywionych tkaninach oraz trójwymiarowych rzeźbach.
Siła obecności zwierzęcia, jego opisu oraz wizerunku w najrozmaitszych formach sztuki i tekstach kultury jest wynikiem fundamentalnej, pierwotnej potrzeby człowieka, by nakreślić i zbadać relację pomiędzy gatunkiem ludzkim a światem przyrody. Owa konieczność szczególnie widoczna jest w twórczości Magdaleny Abakanowicz, która swoimi pracami prowokuje respekt, jakim obdarza się relikty istot zarówno ludzkich, jak i zwierzęcych. Jak pisała Marga Paz: „Już we wczesnych pracach pochodzących z lat 50. i 60. ujawniła się jedna z najbardziej charakterystycznych cech jej sztuki: nieodmienna fascynacja energią, monumentalnością i tajemniczością świata natury wyrażająca się w upodobaniu do motywów organicznych i biologicznych struktur, (…) chęci zakorzenienia dzieła w uniwersalności natury” (Marga Paz, Magdalena Abakanowicz, [w:] katalog wystawy „W przestrzeni Magdaleny Abakanowicz”, 2019, s. 66).
Magdalena Abakanowicz zalicza się do najważniejszych przedstawicieli polskiej sztuki. Działała niezależnie od ówcześnie panujących mód. Zdobyła sławę już w latach 60. dzięki nowatorskiemu podejściu do tkaniny, a powstałe w tym okresie monumentalne „Abakany” wpłynęły na tradycyjne pojmowanie rzeźby. W latach 70. w centrum zainteresowań twórczyni znalazła się kondycja ludzka, z pracowni autorki zaś zaczęły wychodzić pierwsze skorupy ludzkie, wydrążone od środka, o fakturze przypominającej skórę. Artystka poświęciła się zgłębianiu natury człowieka, a także jego relacji z fauną i florą. Jej prace, niezależnie od medium, wymykają się jakimkolwiek próbom kategoryzacji. Abakanowicz wciąż na nowo zadawała egzystencjalne pytania, których uniwersalizm czyni jej dorobek ponadczasowym. Dzieła artystki nieprzerwanie zachwycają publiczność polską i zagraniczną. Już na początku swojej kariery rzeźbiarka zyskała światowy rozgłos, a jej plenerowe realizacje można oglądać w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Izraelu, Włoszech i wielu innych ważnych lokalizacjach. Jedna z najważniejszych galerii sztuki współczesnej, londyńska Tate Modern, poświęciła Polce całą salę w ramach ekspozycji stałej. W wymiarze międzynarodowym pozycja Magdaleny Abakanowicz pozostaje niezachwiana.
Studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.
Description:
"Bird: Calcik", 1996
metal, 227.3 x 201.9 x 102.9 cm; signed, dated and described on the base: '[artist's monogram] CALCIK 1996',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Ptaki były tematem podejmowanym przez Magdalenę Abakanowicz zarówno w rzeźbie, jak i malarstwie. Motyw przedstawionego w za rysie zwierzęcia pojawiał się w wielu cyklach rzeźbiarskich takich jak „Ucello”. Warto wspomnieć, że liczne realizacje ptaków artystki można podziwiać w przestrzeniach publicznych, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jedna z najbardziej imponujących stanęła we wnętrzu wrocławskiego lotniska.
Artystka tworzyła swoje obiekty za pomocą drutów stalowych, aluminium czy betonu. Zachowane prace na papierze, noszące ten sam tytuł, stanowią pokaźny dorobek szkiców do wspomnianych realizacji. Za pomocą farby lub ołówka kolistymi układami artystka przedstawiała w zarysie temat, który następnie realizowała w trwalszych materia łach. Zarówno w rzeźbach, jak i szkicach widoczna jest analiza ruchów ptaków w celu oddania ich dynamizmu oraz formy. Prezentowane na metalowych statywach stanowią wdzięczne reprezentacje ptaków uchwyconych w momencie przelotu, z rozpostartymi skrzydłami.
Artystka niejednokrotnie nawiązywała w twórczości do świata zwierząt. Warto wspomnieć, że na początku swojej drogi artystycznej zajmowała się malarstwem, tworząc duże, monumentalne kompozycje gwaszem na tekturze lub lnie z motywami stylizowanych ptaków, roślin wodnych i ryb. Abakanowicz w licznych wypowiedziach towarzyszących jej wystawom często przywoływała dziecięce wspomnienia: już jako małe dziecko z fascynacją przyglądała się otaczającej przyrodzie. Zadziwiający i złożony świat fauny inspirował jej twórczość od najwcześniejszych lat. Brzuch wydęty kijankami, chmary komarów – zachowania żywych organizmów znalazły przełożenie w nieożywionych tkaninach oraz trójwymiarowych rzeźbach.
Siła obecności zwierzęcia, jego opisu oraz wizerunku w najrozmaitszych formach sztuki i tekstach kultury jest wynikiem fundamentalnej, pierwotnej potrzeby człowieka, by nakreślić i zbadać relację pomiędzy gatunkiem ludzkim a światem przyrody. Owa konieczność szczególnie widoczna jest w twórczości Magdaleny Abakanowicz, która swoimi pracami prowokuje respekt, jakim obdarza się relikty istot zarówno ludzkich, jak i zwierzęcych. Jak pisała Marga Paz: „Już we wczesnych pracach pochodzących z lat 50. i 60. ujawniła się jedna z najbardziej charakterystycznych cech jej sztuki: nieodmienna fascynacja energią, monumentalnością i tajemniczością świata natury wyrażająca się w upodobaniu do motywów organicznych i biologicznych struktur, (…) chęci zakorzenienia dzieła w uniwersalności natury” (Marga Paz, Magdalena Abakanowicz, [w:] katalog wystawy „W przestrzeni Magdaleny Abakanowicz”, 2019, s. 66).
Magdalena Abakanowicz zalicza się do najważniejszych przedstawicieli polskiej sztuki. Działała niezależnie od ówcześnie panujących mód. Zdobyła sławę już w latach 60. dzięki nowatorskiemu podejściu do tkaniny, a powstałe w tym okresie monumentalne „Abakany” wpłynęły na tradycyjne pojmowanie rzeźby. W latach 70. w centrum zainteresowań twórczyni znalazła się kondycja ludzka, z pracowni autorki zaś zaczęły wychodzić pierwsze skorupy ludzkie, wydrążone od środka, o fakturze przypominającej skórę. Artystka poświęciła się zgłębianiu natury człowieka, a także jego relacji z fauną i florą. Jej prace, niezależnie od medium, wymykają się jakimkolwiek próbom kategoryzacji. Abakanowicz wciąż na nowo zadawała egzystencjalne pytania, których uniwersalizm czyni jej dorobek ponadczasowym. Dzieła artystki nieprzerwanie zachwycają publiczność polską i zagraniczną. Już na początku swojej kariery rzeźbiarka zyskała światowy rozgłos, a jej plenerowe realizacje można oglądać w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Izraelu, Włoszech i wielu innych ważnych lokalizacjach. Jedna z najważniejszych galerii sztuki współczesnej, londyńska Tate Modern, poświęciła Polce całą salę w ramach ekspozycji stałej. W wymiarze międzynarodowym pozycja Magdaleny Abakanowicz pozostaje niezachwiana.
Studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.
Description:
"Bird: Calcik", 1996
metal, 227.3 x 201.9 x 102.9 cm; signed, dated and described on the base: '[artist's monogram] CALCIK 1996',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
metal, żelazo
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na podstawie: '[monogram wiązany] CALCIK 1996'
Proweniencja
własność artystki; Marlborough Gallery; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Abakanowicz: Mutants, Catalogue No. 19, Marlborough Gallery, New York 1997, s.15, 18 (il.); Unrepeatability: Abakan to Crowd, Marlborough Gallery, New York 2015. Catalogue no. 20, s. 19 (il.)
Wystawiany
Abakanowicz: Mutants, Marlborough Gallery, Nowy Jork, 15.01-11.02.1997; Magdalena Abakanowicz: Coexistence and Standing Figures, Wirtz Gallery, San Francisco, 14.11-20.11.2004; Unrepeatability: Abakan to Crowd, Marlborough Gallery, New York, 16.09-17.10.2015;