31
Sławomir Lewczuk | "Spinacze II", 1981
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
8,500 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Dzikość i Ekspresja
Artysta
Sławomir Lewczuk (1938 - 2020)
Wymiary
180 x 100 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 180 x 100 cm, sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: 'AUTOR: SŁAWOMIR LEWCZUK | [...] | Z CYKLU "SYMPTOMY" | "SPINACZE II." CZ B. | 3(180x100) | 1981'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Tematem głównym, mogłoby zdawać się leitmotivem twórczości Sławomira Lewczuka, był człowiek zwielokrotniony, bez znaków szczególnych, często tak dalece anonimowy, że pozbawiony twarzy. Jak niezwykle trafnie ujęła Jagoda Barczyńska: „Lewczuk, wyposażony w naturę kontestatora, w swojej sztuce osadzonej między metaforą a dosłownością, sprzeciwia się społecznemu i politycznemu ładowi, wskazując przy tym na słabości i ułomności ludzkiego charakteru. Jego malarstwo, skupione na złożonych warunkach egzystencji obecnej generacji, używa swoistego języka form i symboli wyróżniających dzieło artysty. Mamy tu do czynienia z jednostką zagubioną, wprzęgniętą w trudne relacje, podejmującą – ostatnimi siłami – karkołomne wręcz próby ocalenia własnej tożsamości. Przeciwstawieni sobie zostają szarzy, skuleni, pogodzeni z losem bohaterowie obrazów oraz pękate z nadmiaru ‘pływające rekiny’” (https://nck.krakow.pl/slawomir-lewczuk-wielki-format/, dostęp: 7.02.2022). Najważniejszą dla Lewczuka była jednak przestrzeń międzyludzka – człowiek w jego obrazach zawsze występuje wobec innego człowieka/ludzi/otoczenia. W relacjach tych traci indywidualność – staje się „szarą masą”, „ugniataną” na modłę innych. Jego obrazy są zdyscyplinowane, uporządkowane, rządzi nimi surowy rygor; w wielu z nich treść zamknięta jest w prostym, lakonicznym znaku. Zaskakujące konteksty, w jakich pojawiają się postaci na obrazach Lewczuka, nasuwają skojarzenia z surrealizmem, trudno go jednak podejrzewać o poddawanie się mechanizmom automatycznego zapisu. Konteksty te były bowiem głęboko przemyślane, a przekaz jego prac bardzo wyrazisty.
Lewczuk Sławomir (1938–2020). Artysta, grafik, rysownik, scenograf, urodził się w Czerkasach na Wołyniu. Ukończył studia na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej oraz, w 1965, malarstwo w krakowskiej ASP, w pracowni Emila Krchy. Związany był z krakowskim środowiskiem artystycznym, ale funkcjonował na jego obrzeżach. Bohaterem jego prac byli niezmiennie ludzie ujmowani w różnorodnych konstelacjach. Ich sylwetki są ogołocone z koloru - przeważnie szare, zawsze bezimienne, często pozbawione twarzy, okaleczone lub zdeformowane. Często mają uwypuklone uszy, nosy, usta, języki - organy, poprzez które zachodzą kontakty w świecie. Tym bowiem, o co chodziło artyście przede wszystkim, była przestrzeń międzyludzka - człowiek w jego obrazach zawsze występuje wobec innego człowieka/ludzi/otoczenia. W relacjach tych traci indywidualność - staje się „szarą masą”, „ugniataną” na modłę innych. Jego obrazy są zdyscyplinowane, uporządkowane, rządzi nimi surowy rygor; w wielu z nich treść zamknięta jest w prostym, lakonicznym znaku. Zaskakujące konteksty, w jakich pojawiają się postaci na obrazach Lewczuka, nasuwają skojarzenia z surrealizmem, trudno go jednak podejrzewać o poddawanie się mechanizmom automatycznego zapisu. Konteksty te były bowiem głęboko przemyślane, a przekaz jego prac bardzo wyrazisty.
Sławomir Lewczuk otrzymał w 2019 roku Nagrodę im. Witolda Wojtkiewicza organizowaną przez Okręg Krakowski Związku Polskich Artystów Plastyków przyznawaną za najlepszą wystawę malarstwa, rysunku lub grafiki, jaka odbyła się w Krakowie w trakcie trwania jej kolejnej, rocznej edycji.
Description:
"Paper clips II", 1981
oil/canvas, 180 x 100 cm; signed, dated and described on a stretcher: 'AUTHOR: SLAWOMIR LEWCZUK | [...] | Z CYKLU "SYMPTOMY" | "SPINACZE II." CZ B. | 3(180x100) | 1981'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Tematem głównym, mogłoby zdawać się leitmotivem twórczości Sławomira Lewczuka, był człowiek zwielokrotniony, bez znaków szczególnych, często tak dalece anonimowy, że pozbawiony twarzy. Jak niezwykle trafnie ujęła Jagoda Barczyńska: „Lewczuk, wyposażony w naturę kontestatora, w swojej sztuce osadzonej między metaforą a dosłownością, sprzeciwia się społecznemu i politycznemu ładowi, wskazując przy tym na słabości i ułomności ludzkiego charakteru. Jego malarstwo, skupione na złożonych warunkach egzystencji obecnej generacji, używa swoistego języka form i symboli wyróżniających dzieło artysty. Mamy tu do czynienia z jednostką zagubioną, wprzęgniętą w trudne relacje, podejmującą – ostatnimi siłami – karkołomne wręcz próby ocalenia własnej tożsamości. Przeciwstawieni sobie zostają szarzy, skuleni, pogodzeni z losem bohaterowie obrazów oraz pękate z nadmiaru ‘pływające rekiny’” (https://nck.krakow.pl/slawomir-lewczuk-wielki-format/, dostęp: 7.02.2022). Najważniejszą dla Lewczuka była jednak przestrzeń międzyludzka – człowiek w jego obrazach zawsze występuje wobec innego człowieka/ludzi/otoczenia. W relacjach tych traci indywidualność – staje się „szarą masą”, „ugniataną” na modłę innych. Jego obrazy są zdyscyplinowane, uporządkowane, rządzi nimi surowy rygor; w wielu z nich treść zamknięta jest w prostym, lakonicznym znaku. Zaskakujące konteksty, w jakich pojawiają się postaci na obrazach Lewczuka, nasuwają skojarzenia z surrealizmem, trudno go jednak podejrzewać o poddawanie się mechanizmom automatycznego zapisu. Konteksty te były bowiem głęboko przemyślane, a przekaz jego prac bardzo wyrazisty.
Lewczuk Sławomir (1938–2020). Artysta, grafik, rysownik, scenograf, urodził się w Czerkasach na Wołyniu. Ukończył studia na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej oraz, w 1965, malarstwo w krakowskiej ASP, w pracowni Emila Krchy. Związany był z krakowskim środowiskiem artystycznym, ale funkcjonował na jego obrzeżach. Bohaterem jego prac byli niezmiennie ludzie ujmowani w różnorodnych konstelacjach. Ich sylwetki są ogołocone z koloru - przeważnie szare, zawsze bezimienne, często pozbawione twarzy, okaleczone lub zdeformowane. Często mają uwypuklone uszy, nosy, usta, języki - organy, poprzez które zachodzą kontakty w świecie. Tym bowiem, o co chodziło artyście przede wszystkim, była przestrzeń międzyludzka - człowiek w jego obrazach zawsze występuje wobec innego człowieka/ludzi/otoczenia. W relacjach tych traci indywidualność - staje się „szarą masą”, „ugniataną” na modłę innych. Jego obrazy są zdyscyplinowane, uporządkowane, rządzi nimi surowy rygor; w wielu z nich treść zamknięta jest w prostym, lakonicznym znaku. Zaskakujące konteksty, w jakich pojawiają się postaci na obrazach Lewczuka, nasuwają skojarzenia z surrealizmem, trudno go jednak podejrzewać o poddawanie się mechanizmom automatycznego zapisu. Konteksty te były bowiem głęboko przemyślane, a przekaz jego prac bardzo wyrazisty.
Sławomir Lewczuk otrzymał w 2019 roku Nagrodę im. Witolda Wojtkiewicza organizowaną przez Okręg Krakowski Związku Polskich Artystów Plastyków przyznawaną za najlepszą wystawę malarstwa, rysunku lub grafiki, jaka odbyła się w Krakowie w trakcie trwania jej kolejnej, rocznej edycji.
Description:
"Paper clips II", 1981
oil/canvas, 180 x 100 cm; signed, dated and described on a stretcher: 'AUTHOR: SLAWOMIR LEWCZUK | [...] | Z CYKLU "SYMPTOMY" | "SPINACZE II." CZ B. | 3(180x100) | 1981'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: 'AUTOR: SŁAWOMIR LEWCZUK | [...] | Z CYKLU "SYMPTOMY" | "SPINACZE II." CZ B. | 3(180x100) | 1981'