34
Emilia Bohdziewicz-Winiarska | "1386 punktów" - dyptyk, 1982
Estymacja:
2,000 zł - 4,000 zł
Sprzedane
4,500 zł
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Wymiary
15,1 x 19,5 cm (wymiary każdej pracy)
Kategoria
Opis
haft/płótno, 15,1 x 19,5 cm (wymiary każdej pracy), każda z części dyptyku sygnowana i datowana na blejtramie na odwrociu: 'OKOŁO 1386 PUNKTÓW 1982 Lewe' oraz '1386 PUNKTÓW 1982',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zachowując odpowiednie proporcje, Emilię Bohdziewicz można porównać do Anni Albers – przyćmionej sławą męża Josefa artystki związanej z legendarnym Bauhausem, której pełna intelektualnego rygoru twórczość odkrywana jest dziś na nowo przez młode pokolenie badaczek i kuratorek. Bohdziewicz prywatnie była żoną Ryszarda Winiarskiego, znanego z konceptualnego, spekulatywnego podejścia do sztuki. Wydaje się, że przyświecały jej te same przesłanki: prace Bohdziewicz wpisują się w „miękką” wersję konceptualizmu i abstrakcji geometrycznej.
Bohdziewicz traktowała tkaninę jako medium, poprzez które przekazywała pewne treści, nie uważała jej ona za przedmiot czysto dekoracyjny czy użytkowy. Samo jej wytwarzanie pojmowała inaczej niż jako ręczne rzemiosło, którego efektem jest wyrób świadczący o zręczności i manualnej zdolności jego twórcy lub twórczyni. Tkanina była zatem przede wszystkim medium – nośnikiem znaczeń, które mogły być w niej zapisywane, tak jak w malarstwie czy fotografii. Jej funkcją była też analiza siebie samej – przedstawianie w ramach kompozycji obrazu świadczącego o zainteresowaniach artystki samą tkaniną i jej możliwościami kreowania wizualnego przekazu. Artystka tworzyła przy pomocy włókna i nici lejącej się w rękach wielkie wyszywane księgi, „rysowała nicią” reliefowe obrazy. Wchodziła też w dialog z mężem w cyklu prac pt. „Rozmowa z Winiarskim”. Jak sama przyznała: „Charakter moich tkanin wynika z dążności do maksymalnej klarowności, precyzji i oszczędności przekazu. Brak obciążeń jakąkolwiek szkołą tkacką skłonił mnie do kreacyjnej samodzielności i zdecydował o takim, a nie innym, sposobie dokonań. Treścią są ich układy budowane z najprostszych elementów i stopniowe, logicznie prowadzone komplikowanie tych układów. Przekładam na język tkaniny ujęte w systemy, graficzne zapisy analizowanych problemów. Rysunek znaczony jest czarną lub kolorową nitką na bieli płótna. Linie kreśli maszyna do szycia lub ręczny haft. Dążę do tego, aby surowa naturalna uroda użytych surowców była spójna z przejrzystością idei. Tak oto geometria nabiera dla mnie nowego życia”.
Ukończyła studia na wydziale architektury wnętrz na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie uzyskała dyplom w 1969 roku. Pracowała jako projektant, później zwróciła się wyłącznie w stronę tkaniny artystycznej. Twórczość artystki została doceniona przez krytykę i publiczność, czego dowodem jest Grand Prix, zdobyte w 1987 roku na Międzynarodowej Wystawie w Kioto. Konceptualne realizacje tkackie artystki znajdują swoje miejsce w wielu zbiorach prywatnych w kraju i za granicą.
Description:
"1386 punktow" - diptych, 1982
embroidery/canvas, 15.1 x 19.5 cm (dimensions of each); each part of the diptych signed and dated on the stretcher on the reverse: 'OKOLO 1386 PUNKTOW 1982 Lewe' and '1386 PUNKTOW 1982', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zachowując odpowiednie proporcje, Emilię Bohdziewicz można porównać do Anni Albers – przyćmionej sławą męża Josefa artystki związanej z legendarnym Bauhausem, której pełna intelektualnego rygoru twórczość odkrywana jest dziś na nowo przez młode pokolenie badaczek i kuratorek. Bohdziewicz prywatnie była żoną Ryszarda Winiarskiego, znanego z konceptualnego, spekulatywnego podejścia do sztuki. Wydaje się, że przyświecały jej te same przesłanki: prace Bohdziewicz wpisują się w „miękką” wersję konceptualizmu i abstrakcji geometrycznej.
Bohdziewicz traktowała tkaninę jako medium, poprzez które przekazywała pewne treści, nie uważała jej ona za przedmiot czysto dekoracyjny czy użytkowy. Samo jej wytwarzanie pojmowała inaczej niż jako ręczne rzemiosło, którego efektem jest wyrób świadczący o zręczności i manualnej zdolności jego twórcy lub twórczyni. Tkanina była zatem przede wszystkim medium – nośnikiem znaczeń, które mogły być w niej zapisywane, tak jak w malarstwie czy fotografii. Jej funkcją była też analiza siebie samej – przedstawianie w ramach kompozycji obrazu świadczącego o zainteresowaniach artystki samą tkaniną i jej możliwościami kreowania wizualnego przekazu. Artystka tworzyła przy pomocy włókna i nici lejącej się w rękach wielkie wyszywane księgi, „rysowała nicią” reliefowe obrazy. Wchodziła też w dialog z mężem w cyklu prac pt. „Rozmowa z Winiarskim”. Jak sama przyznała: „Charakter moich tkanin wynika z dążności do maksymalnej klarowności, precyzji i oszczędności przekazu. Brak obciążeń jakąkolwiek szkołą tkacką skłonił mnie do kreacyjnej samodzielności i zdecydował o takim, a nie innym, sposobie dokonań. Treścią są ich układy budowane z najprostszych elementów i stopniowe, logicznie prowadzone komplikowanie tych układów. Przekładam na język tkaniny ujęte w systemy, graficzne zapisy analizowanych problemów. Rysunek znaczony jest czarną lub kolorową nitką na bieli płótna. Linie kreśli maszyna do szycia lub ręczny haft. Dążę do tego, aby surowa naturalna uroda użytych surowców była spójna z przejrzystością idei. Tak oto geometria nabiera dla mnie nowego życia”.
Ukończyła studia na wydziale architektury wnętrz na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie uzyskała dyplom w 1969 roku. Pracowała jako projektant, później zwróciła się wyłącznie w stronę tkaniny artystycznej. Twórczość artystki została doceniona przez krytykę i publiczność, czego dowodem jest Grand Prix, zdobyte w 1987 roku na Międzynarodowej Wystawie w Kioto. Konceptualne realizacje tkackie artystki znajdują swoje miejsce w wielu zbiorach prywatnych w kraju i za granicą.
Description:
"1386 punktow" - diptych, 1982
embroidery/canvas, 15.1 x 19.5 cm (dimensions of each); each part of the diptych signed and dated on the stretcher on the reverse: 'OKOLO 1386 PUNKTOW 1982 Lewe' and '1386 PUNKTOW 1982', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
haft/płótno
Sygnatura
każda z części dyptyku sygnowana i datowana na blejtramie na odwrociu: 'OKOŁO 1386 PUNKTÓW 1982 Lewe' oraz '1386 PUNKTÓW 1982'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Warszawa