32
Dominika Krogulska-Czekalska | "Pas_s_a_long h_d", 2021
Estymacja:
15,000 zł - 25,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Wymiary
204 x 70 cm
Kategoria
Opis
tkanina żarkadowa, bawełna, len, 204 x 70 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowana w katalogu praca „Pas_s_a_long h_d” autorstwa Dominiki Krogulskiej-Czekalskiej to w istocie pas kontuszowy wykonany w wersji żeńskiej opartej na tradycyjnym patriarchalnym symbolu zapożyczonym z klasycznych kompozycji. Motywy, głównie roślinne, wypełniające poszczególne pola wzoru, zostają tu zastąpione kwiatami – stylizowanymi elementami anatomicznymi, związanymi z kobietą, jej uprzedmiotowionym, instrumentalnie traktowanym ciałem i stłumionym głosem. Jak pisze autorka: „W mojej wersji pasu tradycyjnie noszonego przez polską szlachtę motywy ukazują podobieństwo między anatomicznymi schematami ‘kwiatu’ krtani i macicy. Chcę mówić o kobiecym głosie, więc stworzyłam ornament zbudowany na bazie transformacji motywów anatomicznych; stylizowana głośnia przedstawiona w trzech stanach – głośnego mówienia, szeptania i milczenia – zwielokrotniona w polu środkowym – może być hołdem złożonym Rebece Solnit i wszystkim istotom niesłyszanym lub nawet niemogącym oddychać. Jeśli możesz mówić i jesteś słyszany, prawdopodobnie masz przywilej bycia wolnym. Przyszłość wolności leży w zaopiekowaniu się represjonowanymi i uwolnieniu głosów wszystkich uciszanych i uprzedmiotowianych istot, które reprezentowane są w mojej pracy przez kobiety. Moim Pasem nie chcę nikogo pętać, a raczej otulić i ochronić”.
Dominika Krogulska-Czekalska jest jedną z najciekawszych aktualnie artystek spełniających się w medium tkaniny. Oprócz pracy twórczej zajmuje się również działalnością naukową – jest wykładowczynią projektowania w Pracowni Tkaniny Dekoracyjnej na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, gdzie zgłębia tajniki i możliwości struktur żakardowych, angażując studentów w poszukiwanie niekonwencjonalnych sposobów zastosowania tej tradycyjnej technologii. Jak sama przyznaje, refleksja nad prawem do powoływania nowych artefaktów skutkuje zwróceniem większej uwagi na komentowanie otaczającej rzeczywistości i postawą krytyczną, zarówno w roli artystki, jak i projektantki. Twórczyni najbardziej zainteresowana jest odkrywaniem przestrzeni na styku dyscyplin, zarówno spekulatywnie, jak i naprawczo. Dominika Krogulska-Czekalska obecnie jest dyrektorką Instytutu Tkaniny na Wydziale Projektowym. Jej prace pokazywane byłe na licznych międzynarodowych wystawach, m.in.: Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi w 2016 oraz 2019, wystawie „Za wolność” w 2019, „Textile Art of Today” (2018-19), a także jako uczestniczka oraz współautorka ekspozycji „Działy otwarte / Działy zamknięte”. Indywidualna ekspozycja prac twórczyni „cod a” w Galerii Atrium w Centrum Kultury i Sztuki w Skierniewicach zaplanowana jest na marzec tego roku
Description:
"Pas_s_a_long h_d"
jacquard fabric, cotton, len, 204 x 70 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowana w katalogu praca „Pas_s_a_long h_d” autorstwa Dominiki Krogulskiej-Czekalskiej to w istocie pas kontuszowy wykonany w wersji żeńskiej opartej na tradycyjnym patriarchalnym symbolu zapożyczonym z klasycznych kompozycji. Motywy, głównie roślinne, wypełniające poszczególne pola wzoru, zostają tu zastąpione kwiatami – stylizowanymi elementami anatomicznymi, związanymi z kobietą, jej uprzedmiotowionym, instrumentalnie traktowanym ciałem i stłumionym głosem. Jak pisze autorka: „W mojej wersji pasu tradycyjnie noszonego przez polską szlachtę motywy ukazują podobieństwo między anatomicznymi schematami ‘kwiatu’ krtani i macicy. Chcę mówić o kobiecym głosie, więc stworzyłam ornament zbudowany na bazie transformacji motywów anatomicznych; stylizowana głośnia przedstawiona w trzech stanach – głośnego mówienia, szeptania i milczenia – zwielokrotniona w polu środkowym – może być hołdem złożonym Rebece Solnit i wszystkim istotom niesłyszanym lub nawet niemogącym oddychać. Jeśli możesz mówić i jesteś słyszany, prawdopodobnie masz przywilej bycia wolnym. Przyszłość wolności leży w zaopiekowaniu się represjonowanymi i uwolnieniu głosów wszystkich uciszanych i uprzedmiotowianych istot, które reprezentowane są w mojej pracy przez kobiety. Moim Pasem nie chcę nikogo pętać, a raczej otulić i ochronić”.
Dominika Krogulska-Czekalska jest jedną z najciekawszych aktualnie artystek spełniających się w medium tkaniny. Oprócz pracy twórczej zajmuje się również działalnością naukową – jest wykładowczynią projektowania w Pracowni Tkaniny Dekoracyjnej na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, gdzie zgłębia tajniki i możliwości struktur żakardowych, angażując studentów w poszukiwanie niekonwencjonalnych sposobów zastosowania tej tradycyjnej technologii. Jak sama przyznaje, refleksja nad prawem do powoływania nowych artefaktów skutkuje zwróceniem większej uwagi na komentowanie otaczającej rzeczywistości i postawą krytyczną, zarówno w roli artystki, jak i projektantki. Twórczyni najbardziej zainteresowana jest odkrywaniem przestrzeni na styku dyscyplin, zarówno spekulatywnie, jak i naprawczo. Dominika Krogulska-Czekalska obecnie jest dyrektorką Instytutu Tkaniny na Wydziale Projektowym. Jej prace pokazywane byłe na licznych międzynarodowych wystawach, m.in.: Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi w 2016 oraz 2019, wystawie „Za wolność” w 2019, „Textile Art of Today” (2018-19), a także jako uczestniczka oraz współautorka ekspozycji „Działy otwarte / Działy zamknięte”. Indywidualna ekspozycja prac twórczyni „cod a” w Galerii Atrium w Centrum Kultury i Sztuki w Skierniewicach zaplanowana jest na marzec tego roku
Description:
"Pas_s_a_long h_d"
jacquard fabric, cotton, len, 204 x 70 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
tkanina żarkadowa, bawełna, len
Wystawiany
"Przyszłość wolności", III Biennale Tkaniny Artystycznej, Poznań, 10.09.2021-17.10.2021