31
Włodzimierz Cygan | "Widziane z...", 2010
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Artysta
Włodzimierz Cygan (1953)
Wymiary
177 x 162 cm
Kategoria
Opis
len, sizal, wełna, bawełna, 177 x 162 cm, na odwrociu autorska naszywka z odręcznym opisem pracy: '"WIDZIANE Z..." WEŁNA, BAWEŁNA, LEN, SIZAL 162 x 177 cm / SEEING FROM / WŁODZIMIERZ CYGAN - 2010'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Na tle dokonań polskiej sztuki włókienniczej, również w jej historycznym ujęciu, twórczość Włodzimierza Cygana należy postrzegać jako pewien ożywczy impuls. To jeden z tych artystów, którzy w niezwykle ważny sposób przeobrażają sztukę tkacką, odważnie pokonując gwarantowane tradycją ograniczenia uprawianej przez siebie dyscypliny. Studia artysty w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych im. Władysława Strzemińskiego (dzisiejsza Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi) przypadły na czas ugruntowania się zjawiska polskiej szkoły tkaniny, które niosło za sobą pewną tolerancję dla wszelkiego rodzaju eksperymentów. Artysta nie ustaje w konstruowaniu innowacyjnego języka wypowiedzi w granicach medium, którego podstaw należy upatrywać w logice warsztatu oraz porządku osnowy i wątku. Cygan bowiem upodobał sobie formy, które swoim kształtem odchodzą od tradycyjnego kształtu prostokąta. Widać to zwłaszcza w ostatnich pracach artysty. Jak pisał Dariusz Leśnikowski: „Sztuka Włodzimierza Cygana przynosi wiele zaskoczeń. Na przykład tych, które biorą się z podziwu nad maestrią wykonania czy oryginalnością wyobraźni. Ale też tych, które przynoszą refleksję, że oto można było kiedyś ograniczać się wyłącznie do kompozycji opartych na równoległych rzędach linii osnowy, albo odrzucać niekonwencjonalne włókna jako składniki materii tkackiej”. Tworzone przez niego obiekty charakteryzują się przestrzenną formą oraz organiczną strukturą przywodzącą na myśl liczne związki z kosmosem bądź obserwowanym pod szkłem mikroskopu preparatem. Dla artysty stanowią one niewyczerpane źródło inspiracji zarówno w poszukiwaniu nowych form wyrazu artystycznego, jak i semantycznej warstwy prac. Wolność i śmiałość rozwiązań formalnych łączą się w twórczości artysty z precyzją wykonawczą.
Absolwent Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (1974–1980), gdzie uzyskał dyplom na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego w Pracowni Gobelinu i Dywanu prof. Antoniego Starczewskiego. Związany z Politechniką Łódzką od 1997 roku. Obecnie kieruje Pracownią Architektury Tekstyliów w Instytucie Architektury Tekstyliów. W latach 1994 – 2008 prowadził Pracownię Tkaniny Artystycznej w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, a od 2008 roku jest profesorem zwyczajnym Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, gdzie kieruje III Pracownią Druku na Tkaninie na Wydziale Tkaniny i Ubioru. W latach 1991-99 redagował i wydawał kwartalnik „Text i Textil – sztuka włókna” a obecnie współpracuje z „Fibres & Textiles in Eastern Europe”. Głównym obszarem jego zainteresowań jest tkanina artystyczna, w której koncentruje się na śledzeniu możliwości uzyskiwania środków artystycznego wyrazu w niekonwencjonalnych układach osnowy oraz szczególnych relacjach tkaniny i światła. Prace artysty prezentowane były na licznych wystawach w kraju i za granicą.
Description:
"Seeing from..."
linen, sizal, wool, cotton, 177 x 162 cm; on the reverse author's stripe with the description of the artwork: '"WIDZIANE Z..." WELNA, BAWELNA, LEN, SIZAL 162 x 177 cm / SEEING FROM / WLODZIMIERZ CYGAN - 2010', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Na tle dokonań polskiej sztuki włókienniczej, również w jej historycznym ujęciu, twórczość Włodzimierza Cygana należy postrzegać jako pewien ożywczy impuls. To jeden z tych artystów, którzy w niezwykle ważny sposób przeobrażają sztukę tkacką, odważnie pokonując gwarantowane tradycją ograniczenia uprawianej przez siebie dyscypliny. Studia artysty w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych im. Władysława Strzemińskiego (dzisiejsza Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi) przypadły na czas ugruntowania się zjawiska polskiej szkoły tkaniny, które niosło za sobą pewną tolerancję dla wszelkiego rodzaju eksperymentów. Artysta nie ustaje w konstruowaniu innowacyjnego języka wypowiedzi w granicach medium, którego podstaw należy upatrywać w logice warsztatu oraz porządku osnowy i wątku. Cygan bowiem upodobał sobie formy, które swoim kształtem odchodzą od tradycyjnego kształtu prostokąta. Widać to zwłaszcza w ostatnich pracach artysty. Jak pisał Dariusz Leśnikowski: „Sztuka Włodzimierza Cygana przynosi wiele zaskoczeń. Na przykład tych, które biorą się z podziwu nad maestrią wykonania czy oryginalnością wyobraźni. Ale też tych, które przynoszą refleksję, że oto można było kiedyś ograniczać się wyłącznie do kompozycji opartych na równoległych rzędach linii osnowy, albo odrzucać niekonwencjonalne włókna jako składniki materii tkackiej”. Tworzone przez niego obiekty charakteryzują się przestrzenną formą oraz organiczną strukturą przywodzącą na myśl liczne związki z kosmosem bądź obserwowanym pod szkłem mikroskopu preparatem. Dla artysty stanowią one niewyczerpane źródło inspiracji zarówno w poszukiwaniu nowych form wyrazu artystycznego, jak i semantycznej warstwy prac. Wolność i śmiałość rozwiązań formalnych łączą się w twórczości artysty z precyzją wykonawczą.
Absolwent Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (1974–1980), gdzie uzyskał dyplom na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego w Pracowni Gobelinu i Dywanu prof. Antoniego Starczewskiego. Związany z Politechniką Łódzką od 1997 roku. Obecnie kieruje Pracownią Architektury Tekstyliów w Instytucie Architektury Tekstyliów. W latach 1994 – 2008 prowadził Pracownię Tkaniny Artystycznej w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, a od 2008 roku jest profesorem zwyczajnym Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, gdzie kieruje III Pracownią Druku na Tkaninie na Wydziale Tkaniny i Ubioru. W latach 1991-99 redagował i wydawał kwartalnik „Text i Textil – sztuka włókna” a obecnie współpracuje z „Fibres & Textiles in Eastern Europe”. Głównym obszarem jego zainteresowań jest tkanina artystyczna, w której koncentruje się na śledzeniu możliwości uzyskiwania środków artystycznego wyrazu w niekonwencjonalnych układach osnowy oraz szczególnych relacjach tkaniny i światła. Prace artysty prezentowane były na licznych wystawach w kraju i za granicą.
Description:
"Seeing from..."
linen, sizal, wool, cotton, 177 x 162 cm; on the reverse author's stripe with the description of the artwork: '"WIDZIANE Z..." WELNA, BAWELNA, LEN, SIZAL 162 x 177 cm / SEEING FROM / WLODZIMIERZ CYGAN - 2010', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
len, sizal, wełna, bawełna
Sygnatura
na odwrociu autorska naszywka z odręcznym opisem pracy: '"WIDZIANE Z..." WEŁNA, BAWEŁNA, LEN, SIZAL 162 x 177 cm / SEEING FROM / WŁODZIMIERZ CYGAN - 2010'