23
Krystyna Wojtyna-Drouet | "Measures of time", lata 60. XX w.
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
22,000 zł
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Artysta
Krystyna Wojtyna-Drouet (1926)
Wymiary
156 x 235 cm
Kategoria
Opis
wełna, 156 x 235 cm, na odwrociu autorska naszywka z odręcznym opisem pracy: '[...] K. Wojtyna-Drouet | MEASURES OF TIME | 156 x 235 3,6m2',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Na przestrzeni lat Krystyna Wojtyna-Drouet stworzyła zupełnie unikalny, charakterystyczny dla siebie styl tkaniny o motywach figuratywnych, częstokroć zaczerpniętych ze świata przyrody, który był i nadal jest jej wielką inspiracją. Jak sama przyznała w jednym z wywiadów: „Od zawsze lubiłam figury, moje tkaniny, malarstwo były bardzo figuratywne. Od nich właściwie zaczęły się moje sukcesy tkackie. Pan Kamiński, który w Cepelii zajmował się dystrybucją prac za granicę, wysłał moje małe portrety do Nowego Jorku, gdzie zaczęły się bardzo dobrze sprzedawać, więc robiłam coraz większe. Moja twórczość wiąże się w takim samym stopniu z przyrodą – lasem, kwiatami, pięknymi widokami. Czasem wydaje mi się, że jestem z epoki romantyzmu. Sztuka abstrakcyjna mnie nie wzrusza, ale kształt kamienia, jego forma, jest dla mnie piękna, ma duszę” (https://zwyklezycie. pl/2018/05/rozmowa-zaczyna-sie-apetytu/, dostęp: 2.03.2022).
Edukację artystyczną Krystyna Wojtyna-Drouet odbyła na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie studiowała na Wydziale Malarstwa w pracowni profesora Marka Włodarskiego oraz tkaniny w pracowni tkactwa ręcznego prowadzonej przez słynną profesor Eleonorę Plutyńską. Autorka jako jedna z pierwszych tkaczy zastosowała włókno sizalowe. W swoich pracach używa głównie owczej wełny, którą samodzielnie farbuje przy użyciu tradycyjnych technik farbiarskich, wedle receptur profesor Wandy Szczepanowskiej. Twórczyni jest jedną z uczestniczek legendarnego I Biennale Tkaniny w Lozannie w 1962, gdzie wraz z m.in.: Magdaleną Abakanowicz, Wojciechem Sadleyem i Jolantą Owidzką reprezentowała dokonania polskiej szkoły.
Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Malarstwa (pracownia prof. Marka Włodarskiego) i Tkaniny w pracowniach prof. Eleonory Plutyńskiej (tkactwo ręczne) i prof. Mieczysława Szymańskiego (gobelin). Dyplom uzyskała w 1953
Brała udział w Ogólnopolskich wystawach malarstwa i tkaniny w kraju, w wystawach Polskiej Sztuki za granicą i w wystawach międzynarodowych m.in.: Wystawy Pracowni Doświadczalnej Tkactwa, Festiwale Sztuk Pięknych w Warszawie, udział w 30 wystawach Polskiej Sztuki za granicą oraz udział w I i IV (1962, 1969) Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie; Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi (1975); 1978 – Quadriennale Sztuki Dekoracyjnej w Erfurcie. Artystka jako jedna z pierwszych tkaczy zastosowała w swoich pracach obok wełny włókno sizalowe. Stworzyła charakterystyczny dla siebie styl tkaniny o motywach najczęściej figuratywnych. W swoich realizacjach gobelinowych stosowała również elementy ceramiczne i metal. Prace artystki znajdują się m.in w Muzeum Narodowym w Warszawie, czy Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Description:
"Measures of time"
wool, 156 x 235 cm; on the reverse author's stripe with the description of the artwork: '[...] K. Wojtyna-Drouet | MEASURES OF TIME | 156 x 235 3,6m2', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Na przestrzeni lat Krystyna Wojtyna-Drouet stworzyła zupełnie unikalny, charakterystyczny dla siebie styl tkaniny o motywach figuratywnych, częstokroć zaczerpniętych ze świata przyrody, który był i nadal jest jej wielką inspiracją. Jak sama przyznała w jednym z wywiadów: „Od zawsze lubiłam figury, moje tkaniny, malarstwo były bardzo figuratywne. Od nich właściwie zaczęły się moje sukcesy tkackie. Pan Kamiński, który w Cepelii zajmował się dystrybucją prac za granicę, wysłał moje małe portrety do Nowego Jorku, gdzie zaczęły się bardzo dobrze sprzedawać, więc robiłam coraz większe. Moja twórczość wiąże się w takim samym stopniu z przyrodą – lasem, kwiatami, pięknymi widokami. Czasem wydaje mi się, że jestem z epoki romantyzmu. Sztuka abstrakcyjna mnie nie wzrusza, ale kształt kamienia, jego forma, jest dla mnie piękna, ma duszę” (https://zwyklezycie. pl/2018/05/rozmowa-zaczyna-sie-apetytu/, dostęp: 2.03.2022).
Edukację artystyczną Krystyna Wojtyna-Drouet odbyła na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie studiowała na Wydziale Malarstwa w pracowni profesora Marka Włodarskiego oraz tkaniny w pracowni tkactwa ręcznego prowadzonej przez słynną profesor Eleonorę Plutyńską. Autorka jako jedna z pierwszych tkaczy zastosowała włókno sizalowe. W swoich pracach używa głównie owczej wełny, którą samodzielnie farbuje przy użyciu tradycyjnych technik farbiarskich, wedle receptur profesor Wandy Szczepanowskiej. Twórczyni jest jedną z uczestniczek legendarnego I Biennale Tkaniny w Lozannie w 1962, gdzie wraz z m.in.: Magdaleną Abakanowicz, Wojciechem Sadleyem i Jolantą Owidzką reprezentowała dokonania polskiej szkoły.
Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Malarstwa (pracownia prof. Marka Włodarskiego) i Tkaniny w pracowniach prof. Eleonory Plutyńskiej (tkactwo ręczne) i prof. Mieczysława Szymańskiego (gobelin). Dyplom uzyskała w 1953
Brała udział w Ogólnopolskich wystawach malarstwa i tkaniny w kraju, w wystawach Polskiej Sztuki za granicą i w wystawach międzynarodowych m.in.: Wystawy Pracowni Doświadczalnej Tkactwa, Festiwale Sztuk Pięknych w Warszawie, udział w 30 wystawach Polskiej Sztuki za granicą oraz udział w I i IV (1962, 1969) Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie; Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi (1975); 1978 – Quadriennale Sztuki Dekoracyjnej w Erfurcie. Artystka jako jedna z pierwszych tkaczy zastosowała w swoich pracach obok wełny włókno sizalowe. Stworzyła charakterystyczny dla siebie styl tkaniny o motywach najczęściej figuratywnych. W swoich realizacjach gobelinowych stosowała również elementy ceramiczne i metal. Prace artystki znajdują się m.in w Muzeum Narodowym w Warszawie, czy Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Description:
"Measures of time"
wool, 156 x 235 cm; on the reverse author's stripe with the description of the artwork: '[...] K. Wojtyna-Drouet | MEASURES OF TIME | 156 x 235 3,6m2', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
wełna
Sygnatura
na odwrociu autorska naszywka z odręcznym opisem pracy: '[...] K. Wojtyna-Drouet | MEASURES OF TIME | 156 x 235 3,6m2'