Powrót do DESA.PL
15 of Liczba obiektów: 39
15
Zofia Matuszczyk-Cygańska | "Święto"
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Wymiary
135 x 200 cm
Kategoria
Opis
wełna, 135 x 200 cm, na odwrociu autorska naszywka z odręcznym opisem pracy: 'ZOFIA MATUSZCZAK-CYGAŃSKA | [...] | "ŚWIĘTO" 135x200',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Zofia Matuszczyk-Cygańska to malarka, która już od czasów powojennych budowała sławę Polskiej Szkoły Tkaniny. Na tle jej dokonań wyróżniała się pełnią temperamentu i umiłowaniem do koloryzmu. Twórczyni w latach 1932-39 studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie ukończyła Wydział Malarstwa u profesora Mieczysława Kotarbińskiego oraz Wydział Architektury Wnętrz u profesora Wojciecha Jastrzębowskiego. W latach 1950-54 pełniła obowiązki kierownika artystycznego warsztatów tkackich „Ładu”. Przez lata Matuszczyk-Cygańska wykształciła unikatowy sposób obrazowania, którego głównym determinantem był kolor oraz geometryczna forma. W latach 50. i 60. artystka zasłynęła głównie jako projektantka tkanin żakardowych, które zdobiły ściany licznych gmachów użyteczności publicznej, takich jak Pałac Kultury i Nauki, Filharmonia Warszawska, Pałac Kazimierzowski czy stołeczne kina. Tworzyła również monumentalne gobeliny, charakteryzujące się motywami tzw. rybek, jak ten prezentowany w katalogu, dzięki którym artystka uzyskiwała efekt ruchu. Rytmicznie rozłożone na płaszczyźnie geometryczne figury w duecie z barwną plamą stanowią charakterystyczny rys twórczości Matuszczyk-Cygańskiej. Jak pisał Adam Niemczyk w katalogu wystawy tkanin autorki w CBWA w Warszawie: „(…) Zofia Matuszczyk- -Cygańska jest malarką. Choć rzadko spotykamy jej obrazy, częściej rysunki i szkice akwarelowe, to jednak tłumaczą dostatecznie źródła jej zainteresowań. Można by sądzić, że na wyobraźnię tkaczki działa obraz konkretnego przedmiotu, kiedy zamierza go urytmicznić na wstędze raportu żakardowego. Przedmiot, gubiąc naturalistyczny rygor fizycznego podobieństwa na rzecz konstrukcji, podnosi jego architektonikę form, lapidarność i dekoracyjność wyrazu. Liście, pawie oczka, pnącze, muskularne wychylenia biegaczy olimpijskich, geometryczne domki albo renesansowe bukiety stają się pojęciem samym w sobie. Ta droga ostrożnej adaptacji, przeniesienia pojęć od malarstwa na konwencje języka tkackiego wymaga tyleż samo plastycznej bystrości, co pewności, by gubiąc naskórek naturalistyczny przedmiotu, zachować jego konkretność. Czyli to, co stanowi jego istotę. Odtąd rytmicznie scalane kształty raportu na wątku i osnowie nasycają sploty atmosferą dekoracyjnych figuracji fryzu żakardowego. Biegną w logicznym uzasadnieniu jego skali i funkcji, jaką ustala wnętrze architektoniczne” (Adam Niemczyc, wstęp do katalogu wystawy tkanin żakardowych Zofii Matuszczyk-Cygańskiej, CBWA Zachęta, Warszawa, 1957, s. 6).
W roku 1933 rozpoczęła studia matematyczne na Uniwersytecie Warszawskim, lecz po roku studiów przeniosła się na Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie do Edwarda Kokoszki, a następnie do Mieczysława Kotarbińskiego. Po wojnie studiowała pod kierunkiem Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Po uzyskaniu dyplomu rozpoczęła współpracę ze spółdzielnią „Ład”, dla której projektowała tkaniny. Projektowane przez nią tkaniny znajdują się m.in. w salach Pałacu Kultury i Nauki, Grand Hotelu i Filharmonii Narodowej. W latach 1950-1954 pełniła obowiązki kierownika artystycznego „Ładu”. Zajmowała się też pracą pedagogiczną. Prace artystki znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina w Moskwie, Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie, Muzeum Sportu w Pradze.

Description:
"Celebration"
wool, 135 x 200 cm; on the reverse author's stripe with the description of the artwork: 'ZOFIA MATUSZCZAK-CYGANSKA | [...] | "SWIETO" 135x200', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
wełna
Sygnatura
na odwrociu autorska naszywka z odręcznym opisem pracy: 'ZOFIA MATUSZCZAK-CYGAŃSKA | [...] | "ŚWIĘTO" 135x200'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Europa