Powrót do DESA.PL
12 of Liczba obiektów: 39
12
Ewa Jaroszyńska-Pachucka | "Spodnie", 1969
Estymacja:
100,000 zł - 150,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Wymiary
256 x 71 cm
Kategoria
Opis
konopie, sizal, 256 x 71 cm, w nogawce spodni autorska naszywka z odręcznym opisem prac: 'EWA JAROSZYŃSKA | TECHNIK: CROCHET | MAT: SISAL&HEMP | "THE TROUSERS" | EJaroszyńska 1969',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Ewa Jaroszyńska-Pachucka to wybitna artystka, której nazwisko powinno być wymieniane jednym tchem z innymi pionierkami nurtutkaniny eksperymentalnej: Magdaleną Abakanowicz, Jolantą Owidzką czy Zofią Butrymowicz. Prace twórczyni to prawdziwa rzadkość kolekcjonerska, tym bardziej mamy przyjemność pokazać najbardziej reprezentatywny przykład jej twórczości, monumentalną, tkaną formę „Trousers” z 1969 z cyklu „Ubrań”. Prace z tego cyklu nawiązywały do odzieży, lecz autorka utożsamiała je ze sztuczną skórą, pozbawiając je użytkowego charakteru i nadającym im tym samym wymiar cielesny.

Jaroszyńska była absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi, gdzie studiowała w latach 1957-58. Twórczyni była najmłodszą członkinią lubelskiej „Grupy Zamek”. W 1957 wzięła udział w trzeciej wystawie grupy w CBWA w Lublinie oraz w 1958 w wystawie w Pałacu Sztuki w Krakowie, gdzie pokazała swoje monotypie. Była jedyną kobietą biorącą udział w wystawach grupy. Uprawiała grafikę, projektowała formy przemysłowe, zajmowała się rzeźbą, lecz jej najbardziej znaczące dokonania związane są z medium tkaniny. Szydełko, będące niegdyś tradycyjnym atrybutem domowej aktywności kobiet, autorka uczyniła wyrafinowanym narzędziem swego rzeźbiarskiego warsztatu. W początkowych pracach inspirowały ją kokony owadów, które już wkrótce ustąpiły miejsca kraterom. Te ostatnie w późniejszych pracach, przekształciły się w figury ludzkie. W latach 60. za pomocą sznurka konopnego, juty i sizalu artystka tworzyła abstrakcyjne reliefy oraz formy przestrzenne. Jej późniejsze wieloelementowe pełnoplastyczne figuralne kompozycje, w których struktura i wyczuwalna miękkość przędzy były integralną częścią narracji. Użycie naturalnych tworzyw i modelowanie z nich za pomocą szydełka kompozycji inspirowanych przyrodą, sprawiło, że prace artystki zyskały duże uznanie, najpierw w Polsce, później w Danii, a następnie w Australii. Z talentem i wrażliwością autorka opisywała przejawy społecznego życia, opowiadała o fizyczności człowieka i jego obecności w przyrodzie, a także o jego duchowości.

Początek jej wielkiej kariery wyznaczył rok1969 i spektakularna wystawa „Wall Hangings” w nowojorskim MOMA, której kuratorami byli Mildred Constantine oraz Jack Lenor Larsen. Na ekspozycji znalazły się prace najważniejszych współczesnych artystów, zajmujących się sztuką włókienniczą, ze szczególnym uwzględnieniem artystów bloku wschodniego. Jolanta Owidzka, która odwiedziła pracownię Jaroszyńskiej przedstawiła ją Constantine, dzięki czemu aż dwie prace z cyklu „Kokony” znalazły się na wspomnianej wystawie. Na wystawie zawisły także dzieła Magdaleny Abakanowicz, Zofii Butrymowicz, Barbary Falkowskiej, Jolanty Owidzkiej, czy Wojciecha Sadleya, wskazując tym samym na uznanie zjawiska, jakim była polska szkoła tkaniny na arenie międzynarodowej.

Artystka posiada niezwykle ciekawą historię. Już na początku 1970 wraz z mężem wyjechała do Danii, gdzie miała dwie indywidualne wystawy: w galerii Ved Äaen w Aarhus oraz w 1971 w galerii Omme w Silkeborg. W marcu wyemigrowała do Australii, gdzie spełniała się twórczo. W 1974 twórczyni reprezentowała Australię na 3. Triennale Sztuki Współczesnej w New Delhi w Indiach oraz otrzymała grant od Visual Arts Board, który umożliwił jej udział w wystawie w lutym 1975. W 2000 powróciła do Europy i zamieszkała we Francji w mieście Mazamet. Ponownie realizowała prace graficzne, m.in.: cykle prac „Szaty”, „Maski”, „Kamienie i rumowiska” czy „Pejzaże”, w których wybrzmiewały jej zainteresowania rzeźbiarskie z uwzględnieniem tkaniny.

Prace Jaroszyńskiej znajdują się w wielu międzynarodowych kolekcjach: National Gallery of Australia w Canberze, New South Wales Art Gallery w Sydney, National Gallery of Victoria w Melbourne, Tasmanian Museum and Art Gallery w Hobart, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Nationalmuseum w Sztokholmie, Muzeum Narodowym w Warszawie oraz Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Description:
"Trousers"
konopie, sizal, 256 x 71 cm; in the trouser leg author's stripe with the description of the artwork: 'EWA JAROSZYNSKA | TECHNIK: CROCHET | MAT: SISAL&HEMP | "THE TROUSERS" | EJaroszynska 1969', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
konopie, sizal
Sygnatura
w nogawce spodni autorska naszywka z odręcznym opisem prac: 'EWA JAROSZYŃSKA | TECHNIK: CROCHET | MAT: SISAL&HEMP | "THE TROUSERS" | EJaroszyńska 1969'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska