23
Maksymilian Gierymski | Przejazd kawalerii
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
60,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
15,8 x 19,2 cm
Kategoria
Opis
olej/deska, 15,8 x 19,2 cm, sygnowany l.d.: 'M. Gierymski', na odwrociu trudno czytelna owalna pieczęć, opisany na ramie numerami: '8/54' oraz '29110'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
„Współczesne i historyczne obrazy powstańcze i batalistyczne Gierymskiego najrzadziej ukazywały wojsko i żołnierzy w trakcie dynamicznie ujętych walk i potyczek. Zdecydowanie częściej artysta przedstawiał powstańców i wojskowych w trakcie przemarszów, postojów, biwaków i patroli. Sceny były powiązane z krajobrazem leśnym lub leśno-łąkowym, rzadziej z przedstawieniami miasteczek lub ziemiańskich dworów".
Maksymilian Gierymski 1846-1874, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2019, s. 143
Edukację artystyczną rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej, zapewne u Hadziewicza i C Breslauera (1865 roku) W 1867 roku otrzymał dwuletnie stypendium rządowe na studia zagraniczne i wyjechał do Monachium. W okresie 1867 – 1868 studiował w akademii monachijskiej u A. Strähubera i A. Ramberga oraz w pracowni F. Adama (1867/68) i prawdopodobnie uczył się także u A. Wgnera i H. Anschütza. W Monachium nawiązał bliskie kontakty z Józefem Brandtem i grupą mieszkających tam artystów i stał się jedną z czołowych postaci polskiego środowiska artystycznego. W 1871 roku wraz z bratem Aleksandrem odbył podróż do Włoch; zwiedził m. in. Wenecję i Weronę. W 1873 roku z powodu choroby (chorował na gruźlicę) musiał przerwać pracę i wyjechał w towarzystwie brata na kurację w Meranie, Bad Reichenall, Bolzano i innych miejscowościach alpejskich. W 1874 roku został wybrany na zagranicznego członka Königlische Akademie der Kunst w Berlinie. W latach 1873 – 1874 roku mieszkał w Rzymie, później przebywał w Monachium i w Reichenall. Był nowatorem w dziedzinie malarstwa pejzażowego i jako jeden z pierwszych polskich artystów w sposób nowoczesny traktował materię malarską i koloryt przedstawienia. Malował realistycznie ujęte polskie krajobrazy, w oparciu o studia i szkice z natury, ale często o dekoracyjnie przedstawionym rysunku. Tworzył również cykle scen kostiumowych, głównie z polowań i przejażdżek konnych, sceny o tematyce wojskowej i powstańczej, rozgrywające się w rozbudowanym pejzażu.
Description:
Cavalry Passage
oil/panel, 15.8 x 19.2 cm; signed lower left: 'M. Gierymski', on the reverse hardly legible oval stamp, described on the frame by the numbers: '8/54' and '29110',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
„Współczesne i historyczne obrazy powstańcze i batalistyczne Gierymskiego najrzadziej ukazywały wojsko i żołnierzy w trakcie dynamicznie ujętych walk i potyczek. Zdecydowanie częściej artysta przedstawiał powstańców i wojskowych w trakcie przemarszów, postojów, biwaków i patroli. Sceny były powiązane z krajobrazem leśnym lub leśno-łąkowym, rzadziej z przedstawieniami miasteczek lub ziemiańskich dworów".
Maksymilian Gierymski 1846-1874, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2019, s. 143
Edukację artystyczną rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej, zapewne u Hadziewicza i C Breslauera (1865 roku) W 1867 roku otrzymał dwuletnie stypendium rządowe na studia zagraniczne i wyjechał do Monachium. W okresie 1867 – 1868 studiował w akademii monachijskiej u A. Strähubera i A. Ramberga oraz w pracowni F. Adama (1867/68) i prawdopodobnie uczył się także u A. Wgnera i H. Anschütza. W Monachium nawiązał bliskie kontakty z Józefem Brandtem i grupą mieszkających tam artystów i stał się jedną z czołowych postaci polskiego środowiska artystycznego. W 1871 roku wraz z bratem Aleksandrem odbył podróż do Włoch; zwiedził m. in. Wenecję i Weronę. W 1873 roku z powodu choroby (chorował na gruźlicę) musiał przerwać pracę i wyjechał w towarzystwie brata na kurację w Meranie, Bad Reichenall, Bolzano i innych miejscowościach alpejskich. W 1874 roku został wybrany na zagranicznego członka Königlische Akademie der Kunst w Berlinie. W latach 1873 – 1874 roku mieszkał w Rzymie, później przebywał w Monachium i w Reichenall. Był nowatorem w dziedzinie malarstwa pejzażowego i jako jeden z pierwszych polskich artystów w sposób nowoczesny traktował materię malarską i koloryt przedstawienia. Malował realistycznie ujęte polskie krajobrazy, w oparciu o studia i szkice z natury, ale często o dekoracyjnie przedstawionym rysunku. Tworzył również cykle scen kostiumowych, głównie z polowań i przejażdżek konnych, sceny o tematyce wojskowej i powstańczej, rozgrywające się w rozbudowanym pejzażu.
Description:
Cavalry Passage
oil/panel, 15.8 x 19.2 cm; signed lower left: 'M. Gierymski', on the reverse hardly legible oval stamp, described on the frame by the numbers: '8/54' and '29110',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/deska
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'M. Gierymski'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone