Powrót do DESA.PL
15 of Liczba obiektów: 72
15
Michał Gorstkin Wywiórski | Krajobraz zimowy o zmierzchu, 1906
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
42,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
45 x 64 cm
Opis
olej/płótno, 45 x 64 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'M. G. Wywiórski 1906', opisany na odwrociu numerem inwentarzowym: 'No 188' (numer powtórzony dwukrotnie na krośnie malarskim)

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Ostatnia dekada XIX w. i pierwsze lata XX w., to okres największego rozkwitu twórczości Wywiórskiego. Doceniany i licznie nagradzany, tworząc pod opieką mecenasów, sprzedający obrazy do najlepszych kolekcji sztuki polskiej tego czasu, malował intensywnie, w licznych rozjazdach, w wielu krajach Europy” (Michał Gorstkin Wywiórski – pejzaże. Między niebem a ziemią, katalog wystawy, [red.] Maria Gołąb, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, Poznań, s. 10). Dalej autorka wspomnianego tekstu wymienia kolejne plenery Wywiórskiego, a pośród nich, chociażby Polesie, Litwę, duńską wyspę Sylt, Hiszpanię, Karpaty, Podkarpacie, Holandię, Włochy, a nawet tak egzotyczny kraj jak Egipt. Są to oczywiście nie wszystkie odwiedzone przez malarza – obieżyświata – rejony. Prezentowany w katalogu pejzaż to niewątpliwie kadr uchwycony podczas jednej z podróży po Polsce.

Stworzony w 1906 widok ukazuje zabudowania wsi znajdującej się pod śnieżnymi zaspami. Uwidaczniają się tutaj znaczące predyspozycje malarza do odtwarzania realistycznego, zimowego krajobrazu. Nic w tym dziwnego, z tego bowiem właśnie słynął Wywiórski. Zapisał się on w historii sztuki polskiej jako wybitny pejzażysta. W momencie malowania omawianej kompozycji miał już za sobą także prace nad monumentalną panoramą „Berezyna”, tworzoną m.in. z Wojciechem Kossakiem i Julianem Fałatem. Partie z ośnieżonymi przestrzeniami owego malowidła to właśnie dzieło Wywiórskiego. W oferowanym podczas aukcji obrazie mamy do czynienia z uchwyceniem niezwykle nastrojowego momentu. Nie jest to wprawdzie nokturn, ale zachodzące słońce i ciemniejące niebo zwiastują nadchodzącą już noc.
Studia artystyczne odbył w latach 1883-1887 w Monachium u Karla Rauppa i Nikolausa Gysisa, a także w pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Od 1904 roku działał aktywnie w Poznaniu, gdzie był członkiem Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych i Stowarzyszenia Artystów. Wystawiał w Poznaniu, Krakowie, Warszawie i we Lwowie, a także w Berlinie, Petersburgu, Monachium i Kijowie. Współpracował przy tworzeniu kilku panoram: z Julianem Fałatem, Wojciechem Kossakiem, Antonim Piotrowskim i Janem Stanisławskim przy realizacji "Berezyny"; z Janem Styką - przy malowaniu "Bema w Siedmiogrodzie"; z Wojciechem Kossakiem, Józefem Ryszkiewiczem i Zygmuntem Rozwadowskim - przy komponowaniu "Bitwy pod piramidami". Dominującym tematem w twórczości artysty były realistycznie traktowane pejzaże ze szczególnym uwzględnieniem efektów luministycznych.

Description:
Winter Landscape at the Dusk, 1906
oil/canvas, 45 x 64 cm; signed and dated lower left: 'M. G. Wywiorski 1906', described on the reverse by an inventory number: 'No 188' (the number repeated twice on the stretcher),

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'M. G. Wywiórski 1906'