12
Alfons Karpiński | Portret kobiety w czarnej sukni
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
28,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Alfons Karpiński (1875 - 1961)
Wymiary
68 x 57 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura, 68 x 57 cm, sygnowany p.d.: 'a. Karpiński', opisany nieczytelnie na odwrociu, papierowa nalepka wytwórni podobrazi malarskich oraz dwukrotnie powtórzony stempel autorski: 'A. KARPIŃSKI | Kraków, ul. Floriańska 49'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Początek XX stulecia to w twórczości Alfonsa Karpińskiego okres intensywny. Po czasie spędzonym w Monachium i Wiedniu przeprowadził się do Paryża. Podjął początkowo studia w Académie Willi, które później uzupełniał jeszcze w Académie Colarossi. Zetknął się tam z wieloma indywidualnościami epoki. Wczesne prace Karpińskiego powstające od około 1900 roku znakomicie wpisują się w klimat francuskiego fin de siècle’u. Dominują w nich impresyjne pejzaże, nastrojowe wnętrza kawiarni czy buduarów, a przede wszystkim zmysłowe wizerunki kobiet. Kobieta była oczywiście dla modernistów istotą iście fascynującą. Jednocześnie muzą i demonem – piękną, uwodzicielską i niebezpieczną zarazem. Portrety kobiece, zaraz obok kwiatów, będą stanowić sedno artystycznej spuścizny Karpińskiego. Malarz podejmował z zapałem te tematy do końca życia. Zresztą sam w swoim umyśle łączył te dwa motywy w jeden, subtelny i zupełnie integralny. Karpiński mawiał: „To też z prawdziwą pasją i z wyjątkowym przejęciem poświęcam czas na studja kwiatów. I to ma dla mnie podwójne znaczenie, gdyż studium kwiatów pomaga mi bardzo w portrecie kobiecym”.
Kwiaty niczym kobiety, kobiety jak kwiaty. W ten sposób można sparafrazować słowa samego artysty i jego podejście do tematu. Portret ciemnowłosej kobiety w czarnej sukni jest typowym dla malarza wizerunkiem o wrażeniowym charakterze. Tło za modelką zarysowane zostało delikatnie za pomocą delikatnych pociągnięć pędzla. Kontury samej figury również ulegają rozmyciu, do tego stopnia, że portretowana przez Karpińskiego kobieta zdaje się wyłaniać zza zasłony z mgły.
W latach 1891-1899 studiował w krakowskiej SSP u F. Cynka, I. Jabłońskiego, W. Łuszczkiewicza i L. Wyczółkowskiego. Edukację artystyczną uzupełniał w pracowni Ažbego w Monachium (1903) W latach 1904-1907 kontynuował naukę w ASP w Wiedniu u K. Pochwalskiego, w Paryżu w Academie Willi (1908 - 12) oraz w 1922 w Academie Collarossi. Podróżował do Włoch, Londynu, Budapesztu. Był członkiem m.in. TPSP w Krakowie oraz wiedeńskiej "Secesji". W latach 1918 - 27 został wiceprezesem TPSP w Krakowie. Głównym tematem jego prac były portrety, sceny rodzajowe, widoki miejskie głównie Monachium i Paryża oraz martwe natury z motywem kwiatów.
Description:
Portrait of a Woman in a Black Dress
oil/paperboard, 68 x 57 cm; signed lower right: 'a. Karpinski', described illegible on the reverse, a paper label of manufacturer of painting supports and twice repeated author's stamp: 'A. KARPINSKI | Krakow, ul. Florianska 49',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Początek XX stulecia to w twórczości Alfonsa Karpińskiego okres intensywny. Po czasie spędzonym w Monachium i Wiedniu przeprowadził się do Paryża. Podjął początkowo studia w Académie Willi, które później uzupełniał jeszcze w Académie Colarossi. Zetknął się tam z wieloma indywidualnościami epoki. Wczesne prace Karpińskiego powstające od około 1900 roku znakomicie wpisują się w klimat francuskiego fin de siècle’u. Dominują w nich impresyjne pejzaże, nastrojowe wnętrza kawiarni czy buduarów, a przede wszystkim zmysłowe wizerunki kobiet. Kobieta była oczywiście dla modernistów istotą iście fascynującą. Jednocześnie muzą i demonem – piękną, uwodzicielską i niebezpieczną zarazem. Portrety kobiece, zaraz obok kwiatów, będą stanowić sedno artystycznej spuścizny Karpińskiego. Malarz podejmował z zapałem te tematy do końca życia. Zresztą sam w swoim umyśle łączył te dwa motywy w jeden, subtelny i zupełnie integralny. Karpiński mawiał: „To też z prawdziwą pasją i z wyjątkowym przejęciem poświęcam czas na studja kwiatów. I to ma dla mnie podwójne znaczenie, gdyż studium kwiatów pomaga mi bardzo w portrecie kobiecym”.
Kwiaty niczym kobiety, kobiety jak kwiaty. W ten sposób można sparafrazować słowa samego artysty i jego podejście do tematu. Portret ciemnowłosej kobiety w czarnej sukni jest typowym dla malarza wizerunkiem o wrażeniowym charakterze. Tło za modelką zarysowane zostało delikatnie za pomocą delikatnych pociągnięć pędzla. Kontury samej figury również ulegają rozmyciu, do tego stopnia, że portretowana przez Karpińskiego kobieta zdaje się wyłaniać zza zasłony z mgły.
W latach 1891-1899 studiował w krakowskiej SSP u F. Cynka, I. Jabłońskiego, W. Łuszczkiewicza i L. Wyczółkowskiego. Edukację artystyczną uzupełniał w pracowni Ažbego w Monachium (1903) W latach 1904-1907 kontynuował naukę w ASP w Wiedniu u K. Pochwalskiego, w Paryżu w Academie Willi (1908 - 12) oraz w 1922 w Academie Collarossi. Podróżował do Włoch, Londynu, Budapesztu. Był członkiem m.in. TPSP w Krakowie oraz wiedeńskiej "Secesji". W latach 1918 - 27 został wiceprezesem TPSP w Krakowie. Głównym tematem jego prac były portrety, sceny rodzajowe, widoki miejskie głównie Monachium i Paryża oraz martwe natury z motywem kwiatów.
Description:
Portrait of a Woman in a Black Dress
oil/paperboard, 68 x 57 cm; signed lower right: 'a. Karpinski', described illegible on the reverse, a paper label of manufacturer of painting supports and twice repeated author's stamp: 'A. KARPINSKI | Krakow, ul. Florianska 49',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'a. Karpiński'
Proweniencja
Sopocki Dom Aukcyjny, Warszawa, lipiec 2018; kolekcja prywatna, Polska